@ Caprice 9c1 ; het is (nogmaals) de omgekeerde wereld die je nu voorspiegelt.
Het aan de wet(ten) proberen te houden is bijna achterlijk, zoals je het omschrijft.
Dat omschrijf ik geenszins, nergens gebruik ik het woord achterlijk. De omgekeerde wereld voor jou is, gespiegeld, misschien voor mij wel jouw versie van een omgekeerde wereld.
Er zijn echt wel wetgevingen die ik in twijfel trek. Maar door het overtreden van deze verander ik er niets aan.
Er zijn regels (lees wetten) gemaakt zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
Geheel correct. Zodat iedereen zou móeten weten waar hij/zij aan toe is. Wiens verantwoording is het dan om dat wel of niet te doen? De jouwe, of van degene die wel of niet besluit zich wel of niet aan die regelgeving te houden?
Ik vind het vreemd dat men zich probeert te on-trekken met allerlei argumenten aan die wet, zelfs door diegene die er op moeten toe zien.
Als diegene die moeten toezien dat de wet wordt nageleefd, deze overtreed (afgezien de regel dat zij voor uitvoering van haar taak deze mag overtreden) hoe serieus moet ik deze dan nog nemen?
Het is niet aan jou, of wie dan ook, om de integriteit van welke functionaris dan ook in twijfel te trekken, ALLEEN EN PUUR gebaseerd op je waarneming dat hij of zij misschien wel eens niet geheel strikt volgens de letter der wet, inclusief alle puntjes en komma's, die wet exacttttttttt naleeft. Het uitvergroten van één enkele overtreding van een regelgeving biedt geen ENKELE grond om dan de gehele beroepsgroep, of functionarissen daarin, voor halfzacht te verklaren en niet meer serieus te willen nemen. Nogmaals, het topic volgende, WAT is de achterliggende reden voor OGS gebruik en dat op zijn merites beoordelen, niet het OGS gebruik zélf strikt volgens Art. 28 en 29 en Regelgeving OGS inclusief alle ontheffingen tegen het TL-licht houden.
Je kan het zien als een drang: ik zie het meer als normen en waarden. Daarvoor zijn de wetten gemaakt, niet om de burger te pesten.
Die indruk maak je. Verkeersregels zijn gemaakt zodat iedereen weet wat de bedoeling is. Ik wil best die regels los laten maar verwacht dan ook geen bekeuring meer...
Wederom licht je één uitzondering, één "overtreding" uit om de gehele set van verkeersregels te gebruiken waarvoor je geen bekeuring zou willen. Het continu blijven spiegelen van wat "de hulpverlener wel allemaal mag en doet en ik mag dat niet" duidt op een soort van jaloezie, althans zo zie ik het. Natuurlijk is het geen jaloezie maar in elke discussie waarin vanuit professioneel oogpunt verklaard of uitgelegd wordt waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt pak je dit aan om het in je eigen boekje met "als zij het mogen dan mag ik het ook" te plakken. Zo werkt het verkeer niet, zo werkt de wereld niet.
En dat accepteren, afgezet tegen je gevoel van normen en waarden, is best lastig, dat snap ik heel goed. Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die willens en wetens links blijven rijden of met mistlicht voeren. Dat ik me hieraan erger, en er niets door de politie aan gedaan wordt (gechargeerd) betekent voor mij ook niet dat ik daarom links ga rijden of mistlichten aan doe "want wat zij doen mag niet, maar omdat zij het wel doen en niet worden aangepakt doe ik het ook".
Nee, volg dan ook je eigen waarden en normen in die "drang" zoals ik het dan noem om de wet na te leven, voor jezelf, níet voor anderen. Je hoeft geen wereldverbeteraar te zijn en anderen dwingen om zich te houden aan de regels, daarom is het des te zuiverder als je het zelf wél wilt en blijft doen. Een bewonderingswaardig iets, dat geef ik je. Maar om alle individuele overtredingen van regels en wetten in het verkeer door anderen op jezelf te reflecteren en je daarmee een virtuele vrijbrief te geven (zoals je zegt, je wilt dan ook geen bekeuring meer) is weinig realistisch.