@Sven ik heb op gereageerd op de niet emotionele argumenten. Okee dan nog een keer.
Soms is de wet wel zwart / wit. Ook voor de politie
Dediscretionaire bevoegdheid van de opsporingsbeambtes heeft alleen te maken met de eigen beslissing om wel of niet te schrijven voor een overtreding. En niet voor het gebruik maken van OGS. (zeker niet bij de Kmar deze rijden alleen met toestemming, ik ga er vanuit dat de Marechaussere die dit mij vertelde niet liegt)
Voor opsporingsambtenaren is het niet "ik handhaaf de wet, dus ik ben de wet en ik doe wat ik wil" daar is de discretionaire bevoegdheid niet voor bedoelt.
Het gebruik maken van OGS zonder ontheffing is gewoon niet toegestaan voor feesten en partijen: je kan wel van je discretionaire bevoegdheid gebruik maken om hier voor niet te schrijven. Net als je dat bij mij kan doen indien ik een zou overtreding maken.
De wet voor het gebruik van OGS is gewoon zwart wit en niet anders uit te leggen maar je mag wel een poging doen
Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van
een dringende taak worden ingezet.
Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid,
in geval van:
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.
http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-106_Regeling_optische_en_geluidssignalen_2009.htm