Maar een evenement zoals KBF, wat een tijdelijk karakter heeft met diverse ontheffingen rondom het geheel, kun je niet vergelijken met het oneigenlijke gebruik van OGS bij "thuiskomst" van een aantal kids die goed zijn in het schoppen van een balletje in een netje.
Dat is ook de reden dat ik aanhaal dat het KBF niet zo'n goed voorbeeld was daar zit een heel verhaal aan vergunningen en ontheffingen achter en rijden de voertuigen zeker niet voor de lol / show met de OGS. Hoewel het een hele leuke bijkomstigheid is voor de kinderen.
Het voorbeeld was ter illustratie van het indienen van klachten door burgers, niet om aan te geven wat wel of niet mag.
Maar dank voor de toelichting....
Het voorbeeld van het KBF is een heel slechte illustratie ten aanzien van het gebruik van de OGS vooral omdat het daar niet oneigenlijk gebruikt wordt. De klachten van een enkele omwonende ligt niet in het al of niet oneigenlijke gebruik van de OGS maar puur in het gebruik van de OGS opzich, hoewel ik het een beetje spijkers op laag water zoeken vind kan ik me er wel iets bijvoorstellen als er 300 HV voertuigen onder je raam staan te tetteren maar 1x per jaar en dan klagen is wel een beetje kort door de bocht denk ik dan.
Het oneigenlijk geruik ligt puur in het feit dat men OGS voert terwijl het geen taak dient anders dan het opleuken van, in dit geval, de aankomst van de jeugd. En dan komen we in het grijze gebied wat egenlijk al deze hele discussie wordt aangevoerd.
Het mag zwart wit gezien niet, en ja dan zit het bewuste korps er helemaal naast door het gebruik, daarna komt de overgang naar het grijze, in de vorm wil de korpsleiding of de blauwe kant er tegen optreden of hebben die begrip voor de achterliggende gedachte. In dat grijze gebied is vooral de windrichting van belang en het been waarmee de persoon die kan optreden uit bed is gekomen....
In de afweging zal het in elk geval allemaal niet zwart wit zijn, de overwegingen om wel of niet op te treden en hoe zwaar zullen o.a. worden gewogen op de reden, de duur en de lokatie tegen het licht van eventuele gevaarzetting.
Ik kan me dan niet geheel onttrekken aan de gedachte dat, als er al op getreden wordt, het tenhoogste op een waarschuwing komt te staan.
Overigens staat er in de wedstrijdregelmenten van de JBRW dat gebruik van de OGS bij de wedstrijden onherroepelijk leid tot diskwalificatie van het korps hoever men dat wenst door te trekken naar de aankomst thuis..... geen idee