Eigenaar motorvoertuig achterhalen

Auteur Topic: Eigenaar motorvoertuig achterhalen  (gelezen 5329 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Gepost op: 25 juli 2006, 21:52:38
wie o wie is het?

Als politieagent kun je de eigenaar van een kenteken gewoon opvragen, echter als beveiliger mag je dit niet.
toch kan ik me in sommige situaties voorstellen dat het van belang is dat de eigenaar wordt opgespoord, zo sta ik nu in een pand waarbij een privéparkeergarage aanwezig is. In deze garage is een brandhaspel in zo'n vierkante metalen kast aanwezig ter preventie van branden.
Dit is naast de draagbare poederblussers bij de receptie de enige mogelijkheid om een beginnende brand te lijf te gaan.
voor deze haspelkast staat een motor geparkeerd welke daar dus absoluut NIET mag blijven staan. (dit lijkt mij duidelijk)
Het is niet alleen een risico echter ook zou bij een toevallige controle dit inhouden dat de brandweer hier opmerkingen over maakt zoniet een deze vorderd om weggehaald te worden.

Natuurlijk is dit allemaal ALS DAN echter het zal maar gebeuren dat er nu inderdaad een brandje uitbreekt.
Is er voor een beveiliger als mij in dit geval een mogelijkheid om de eigenaar van dit kenteken te achterhalen? de beheerder van het object heeft mij namelijk verzocht te kijken naar de mogelijkheden deze ongewenste situatie te herstellen.

Zelf zat ik al met het idee langs het politiebureau te rijden en te vragen een agent ter plaatse te laten komen om het feit te constateren waarop deze het kenteken kan opvragen echter dan zal deze informatie alsnog moeten worden vrijgegeven want het lijkt mij niet noodzakelijk/gewenst om deze motorrijder/rijdster een proces verbaal te geven.

iemand een oplossing wan de motor kan zo in geen geval blijven staan in het belang van de goede orde en veiligheid.


Politie Aspirant niveau 4


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2006, 22:16:47
Ik ken de situatie natuurlijk niet anders dan hierboven beschreven, maar wellicht dat er nog duidelijker aangegeven kan worden dat daar ivm. brandveiligheid niet geparkeerd mag worden? Of nemen van fysieke maatregelen die het parkeren onmogelijk maken (klaphekje?)? Aan foutparkeerders of voertuigen hiervan flyers uitreiken met toelichting welke (onbewuste) overtreding is begaan? Uiterste geval politie het kenteken doorgeven met het verzoek om met de kentekenhouder in contact te treden, teneinde de ontstane situatie op te heffen (wel lastig met al die lease auto's). Lijkt mij geen optie om telkens de politie aan te laten rukken, of gegevens uit het kentekenregister vrij te geven aan derden.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2006, 23:57:08
Ik ken de situatie natuurlijk niet anders dan hierboven beschreven, maar wellicht dat er nog duidelijker aangegeven kan worden dat daar ivm. brandveiligheid niet geparkeerd mag worden? Of nemen van fysieke maatregelen die het parkeren onmogelijk maken (klaphekje?)? Aan foutparkeerders of voertuigen hiervan flyers uitreiken met toelichting welke (onbewuste) overtreding is begaan? Uiterse geval politie het kenteken doorgeven met het verzoek om met de kentekenhouder in contact te treden, teneinde de ontstane situatie op te heffen (wel lastig met al die lease auto's). Lijkt mij geen optie om telkens de politie aan te laten rukken, of gegevens uit het kentekenregister vrij te geven aan derden.


fysieke maatregelen: voor auto's is het al niet toegankelijk... nog verder afsluiten zo ook een eventuele bereikbaarheid verminderen
de lijnen op de grond duiden ook aan dat het geen parkeerplek is alsmede bordje NIET PARKEREN

flyers: er zit een briefje op de motor maar dat lost het probleem nu niet op

politie het kenteken doorgeven met het verzoek om met de kentekenhouder <= we vermoeden dat het een medewerker is die gedurende zijn/haar vakantie de motor daar gestald heeft. gebeurd met auto's wel vaker namelijk

wel lastig met al die lease auto's <= het betreffende bedrijf heeft een register met al haar leaseauto's en de bestuurders dus dat zou opgelost kunnen worden

geen optie om telkens de politie aan te laten rukken <= het is ook uitzondering en gebeurd zelden (1e keer hier)

gegevens uit het kentekenregister vrij te geven aan derden <= niet willekeurig het is misschien wel overweegbaar dit (onder stricte voorwaarden) wel aan beveiligingspersoneel te verstrekken (en daarbij NIET VERGETEN te laten legitimeren)

maar wat ik niet uit je reactie opmaak is een mening over hoe dit op te lossen nu, de motor verslepen gaat niet zomaar ivm de sloten van het apparaat
Politie Aspirant niveau 4


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2006, 09:07:20
politie het kenteken doorgeven met het verzoek om met de kentekenhouder <= we vermoeden dat het een medewerker is die gedurende zijn/haar vakantie de motor daar gestald heeft. gebeurd met auto's wel vaker namelijk

maar wat ik niet uit je reactie opmaak is een mening over hoe dit op te lossen nu, de motor verslepen gaat niet zomaar ivm de sloten van het apparaat

Bovenstaande was dus mijn suggestie. In de casus was niet beschreven dat het voertuig ws. tijdens vakantie gestald was. Dat maakt deze oplossing dus niet efficiënt. Op last van de brandweer wegslepen is natuurlijk wel mogelijk. Voor een volgende keer wellicht het volgende:
In een privé parkeergarage, maar ook een parkeergarage waar bijv. betaald moet worden, kun je natuurlijk een reglement van kracht laten zijn, waar men stilzwijgend mee akkoord gaat als met de slagboom passeerd (reglement dan wel zichtbaar ophangen, vóór de slagboom). In dat reglement kun je dus opnemen dat fout geparkeerde voertuigen op kosten van de kentekenhouder weggesleept kunnen worden.

In een privé parkeergarage bij ons op het werk geldt voor het stallen van voertuigen, sleutels erin laten zitten of in leveren bij de beheerder, om ingeval van brand adequaat te kunnen reageren.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2006, 12:27:48
de motor verslepen gaat niet zomaar ivm de sloten van het apparaat

Zit ie ergens aan vast dan met die sloten ofzo ?

De motor van mijn buurman staat ook wel 's zo geparkeerd achterom dat ik niet/nauwelijks m'n schuur in kom of m'n fiets er niet uit krijg, en die verplaatst ik dan ook gewoon 'n klein stukje, goed zo'n ding is zwaar maar met 'n beetje kracht zetten krijg je 'm wel opzij, en 't is niet zo dat je er kilometers mee hoeft te gaan lopen.

En in 'n situatie als hierboven beschreven kan je 'm natuurlijk ook gewoon omgooien als je dringend bij die brandslang moet komen, goed dan heeft die motor misschien 'n krasje op z'n spiegel, maar of ie dat dan op jou cq de brandweer kan verhalen is nog maar de vraag, want hij mocht daar in eeste instantie toch al niet parkeren.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2006, 12:41:18
Zit ie ergens aan vast dan met die sloten ofzo ?

aan de paal waar de haspel in zit.. :x
Politie Aspirant niveau 4


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2006, 16:42:19
Dit is een zeer veel voorkomend probleem dat blusmiddelen onbereikbaar zijn,en dat probleem zal mooit op te lossen zijn.Ik kom dagelijk situaties tegen dat blusmiddelen niet bereikbaar zijn.

Een oplossing voor dit geval is altijd lastig.Je kunt niet al teveel baricades opwerpen voor de haspelkast omdat dan je bereikbaarheid snel in gevaar komt.De brandweer zal er weinig aan doen,aangezien dit niet structureel is.Ze zullen alleen adviseren om de blusmiddelen vrij te houden.

Een oplossing?Tja in geval van nood doen wat Karim al aangaf,gewoon die motor omgooien.Had de eigenaar em maar ergens anders neer moeten zetten.
Ik weet van klanten die in dit soort gevallen rode kaarten uitdelen,en ze zich dienen te melden bij de facilitaire dienst of de beveiliging voor een stichtelijk praatje.Komen ze niet,dan is in ene hun autorisatie om in de parkeergarage te komen verlopen  ::)
Nog een oplossing die eigenlijk alleen werkt als de blusmiddelen net in die periode gekeurt moeten worden,is het brandbeveiligingsbedrijf de haspel niet laten keuren.Want ook zij kunnen er niet bij,zodra de motor weg is.Het brandbeveiligingsbedrijf weer laten komen,en de keuringskosten met de voorrijkosten verhalen op de eigenaar van de motor.Werkt erg preventief voor de andere medewerkers,want er wordt gegarandeert erover gepraat in de pauze ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2006, 19:28:28
Of gewoon een extra ketting slot er op hangen die verwijderd kan worden voor 250 euro boete, werkte altijd goed op een school waar ik stage heb gelopen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2006, 20:07:32
Of gewoon een extra ketting slot er op hangen die verwijderd kan worden voor 250 euro boete, werkte altijd goed op een school waar ik stage heb gelopen

hmja kheb al geopperd voortaan n wielklem in mn auto te leggen (t gebeurd hier vaker met auto's alleen een motor is nieuw) maar ik ben bang dat ze me dan mijn bed uit bellen of al ruim voor de dienst om de klem te laten verwijderen.

UPDATE de technische dienst van het bedrijf heeft met een knipschaar het kettingslot opengeknipt en de motorfiets verschoven
Politie Aspirant niveau 4


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2006, 02:18:03
0900 - 8844... Ik werk ook in de beveiliging en heb soortgelijke situaties eerder mee gemaakt. Zodra je eerder genoemd nummer belt en de situatie uitlegd zullen zij proberen contact met de eigenaar van het voertuig op te nemen. Indien de callcentermedewerkers geen contact krijgen met de eigenaar, kun je altijd nog wat rigoreuzere maatregelen nemen.

Gr. Frank