Geldigheid EHBO

Auteur Topic: Geldigheid EHBO  (gelezen 11859 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2006, 12:46:34
@Rescue: Is erkenning door het Oranje kruis en NRR noodzakelijk?

Of iets noodzakelijk is bepaal je zelf, of in sommige gevallen de organisatie waarvoor je werkt. Zowel het Oranje Kruis en de NRR zijn niet erkend door de overheid, of door de raad van de accreditatie..
De mate van acceptatie in nederland is een erkenning door het Oranje Kruis en NRR voor veel bedrijven van belang, want dat staat zogenaamd niet ter discussie in de beleving van mensen die niet echt in met de materie bezig zijn.

Wat wel van belang is of je competent bent voor de zaken wat je doet. De MFA Basic (CIC) is een training voor levensreddende handelingen, in MFA termen de eerste beoordeling, of eerste cirkel van zorg. MFA CIC+ zit een complete letselbeoordeling en ziektebeoordeling (Voor eerste hulpverleners) bij.  
Voor Reddingsbrigades en andere georganiseerde vormen van hulpverlening )zoals BHV en evenementenhulpverlening) is een (h)erkenning vaak wel van belang.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2006, 13:48:42
@Henk: Bedankt voor de uitleg, pleisters en visgraatje aanleggen was ik nooit zo precies een held in. Een van de voordelen van MFA is zie ik al AED deze werd bij de EHBO cursus bij ons niet behandeld, ik denk dat dit voor mij dan simpelweg ideaal is want op het werk hebben we ook een AED hangen. Bedankt voor de reactie ik ga eens zoeken voor een aantal bedrijven die MFA geven.

@Rescue: Is erkenning door het Oranje kruis en NRR noodzakelijk?

Volgens mij (maar ik ben Rescue niet) heeft een erkenning geen echte voordelen.  Bekwaam maakt bevoegd. En zolang je maar niet meer doet als waar je voor getraind bent is het in orde. Niets doen is wel strafbaar. Maar vraag wel even van te voren hoe het zit met de pasjes, want het is zonde als je daar een jaar op moet wachten!

Henk

DaNnY112

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2006, 18:32:15
Wederom bedankt voor de uitleg :)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2006, 21:30:44
een competentie toets kost  ongeveer 25 euro !!
lees het ok boekje een keer door en je slaagt!

De kortste en goedkoopste weg lijkt mij toch.

En een AED cursus is al voot € 18 euro te halen dus voor minder dan 50 euro zou je klaar zijn

Eduard, volgens mij snap je het niet helemaal, het doel van de competentietoets is niet het verlengen van een papiertje, maar het vaststellen dat iemand voldoende competent is om een  adequate hulpverlening te kunnen verlenen.
Danny ziet dat in en dat alleen al, is een hele goede binnenkomer als hij voor mijn neus zou staan. Om die reden alleen al zou ik ook wat tijd willen investeren om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Voor alle duidelijkheid als welk puntje bin welk paaltje dan ook komt, dan zal hij moeten aantonen dat hij voldoende competent is .....

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2006, 22:15:28
Volgens mij (maar ik ben Rescue niet) heeft een erkenning geen echte voordelen.  Bekwaam maakt bevoegd. En zolang je maar niet meer doet als waar je voor getraind bent is het in orde. Niets doen is wel strafbaar. Maar vraag wel even van te voren hoe het zit met de pasjes, want het is zonde als je daar een jaar op moet wachten!
Henk
Helaas is negatieve optie "onbekwaan maakt onbevoegd" waar en niet "bekwaam maakt bevoegd"

Het certificaat is niets meer een schriftelijk bewijs dat je voldaan heb aan de minimum eisen om van een organisatie om het certificaat te verkrijgen.
De werkelijke waarde van het certificaat wordt in belangrijke mate bepaald door het vertrouwen dat men in de certificerende organisatie heeft.
Voor velen is dat nog niet voldoende en veel organisaties laten daarom een onafhankelijke organisatie een objectief oordeel vellen over de kwaliteit van de geleverde diensten.
Dit alles gerandeerd op zich nog niets, want het zegt veel over de werkwijze, maar niets over de eindtermen.
Een ander aspect  vormt de doelgroep waar men zich op richt. Het OK richt zich met de basisopleiding op de individuele hulpverlener die incidenteel terplekke hulp verleend.
Er worden dan andere eisen aan de hulpverlener gesteld dan bijvoorbeeld aan een hulpverlener binnen de reddingsbrigade.

Een leuke test op dit gebied is de volgende. Vertel eens op een feestje dat je een andere auto wilt kopen, maar je bent er alleen nog uit bent welk merk en type het moet worden. Uiter aard laat je daarbij in het midden welke eisen jij stelt aan de auto die je wilt kopen. Met een beetje geluk zitten er meerdere deskundigen in het gezelschap en krijg je volop adviezen. Met wat meer geluk mag je zelfs getuige zijn van de stevige discussies onder de deskundigen over de kwaliteit van de diverse auto's.

Het gaat jou dit keer niet om de auto, maar welke deskundigen hun advies baseren op jou uitgangspunten (door daar eerst naar te vragen) in plaats van hun eigen uitgangspunten.

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2006, 22:26:54
Bij ons (HOGE) worden wij pas na het behalen van het certificaat en het bijhouden van de competenties bevoegd first responder. Je kan best een certificaat hebben die geldig is maar niet competent zijn voor het verichten van de medische handelingen. Hierdoor zal je bij ons dus niet in aanmerking komen als first responder. Het is wel zo dat je door je certificaat moet kunnen aantonen dat je de basis kennis hebt. Dat is wel lastig als je geen pasjes hebt. :'(

Wij hebben zowel een arts als een hoofd brandwacht in onze club. Deze hebben niet de cursus gedaan, maar zijn voor hun opleidingniveau wel aangesteld als ALS first responder of EHBO-er.

Matthijs

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2006, 23:28:36
Het beste idee wat ik heb dan is wordt lid van een rode kruis afdeling daar zijn de cursussen vaak gratis als je ook een aantal diensten draait per jaar.

Heb je gratis je AED, EHBO, kleine verwondingen etc.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2006, 23:52:58
Helaas is negatieve optie "onbekwaan maakt onbevoegd" waar en niet "bekwaam maakt bevoegd"

Kun je mij het verschil uitleggen EHBO'r?

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2006, 10:17:45
Kort dan: Voorbehouden handelingen zijn voorbehouden, ook al ben je bekwaam, deze handelingen zijn onder "normale" omstandigheden voorbehouden aan bepaalde beroepsgroepen. Deze zijn vast gelegd in de wet BIG en in de wet WOG.

Alle andere handelingen, vereisen een bepaalde mate bekwaamheid. Ben je daarin niet voldoende bekwaam, ben je automatische niet bevoegd.
Dus niet bekwaam betekend dus niet doen.  Nu is er een verschil tussen passantenhulpverlening, (reguliere ehbo) en georganiseerde hulpverlening.  Bij georganiseerde hulpverlening, dus reddingsbrigades, evenementenhulpverlening, bedrijfshulpverlening, dien je aantoonbaar bekwaam te zijn. En daarmee ben je er niet met een bepaalde certificering, maar je ook aantoonbaar iets beoefend hebben, en in de praktijk uitgevoerd hebben.  Dus met een net gehaald rijbewijs, kan je nog niet een bekwaam chauffeur.

Je ben dus niet automatisch bekwaam en bevoegd als je een certificaatje hebt.

Verder ook al ben je bekwaam, wil nog niet zeggen dat de organisatie waarvoor je werkt, het ook toestaat dat je die handeling uitvoert. Stel dat dat voor die organisatie wel mag, betekend dat wel dat als jij onvoldoende bekwaam bent, je automatisch onbevoegd bent.

Dus voor passantenhulpverlening gelden dus andere spelregels, dan voor georganiseerde hulpverlening zoals een reddingsdienst, gezondheidsinstelling, bedrijfshulpverlening etc.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2006, 10:29:45
Een iets andere manier van benaderen die het verschil misschien duidelijk maakt

Bekwaam: in staat de handeling volgens de regelen der kunst uit te voeren, je beschikt aantoonbaar over de benodigde kennis en vaardigheden
Zelfstandig Bevoegd: op eigen gezag een bepaalde voorbehouden handeling mogen uitvoeren (mits bekwaam) danwel laten uitvoeren door een bekwaam iemand.

De opdracht tot het uitvoeren van een voorbehouden handeling komt dus van iemand die bevoegd is, de uitvoering geschiedt door iemand die bekwaam is.
Dit kan de zelfde persoon zijn, maar dat hoeft niet.

Voorbeeld:
Een algemeen chirurg is uit hoofde van zijn arts zijn bevoegd om een operatie uit te voeren, maar hij is meestal niet bekwaam om bijvoorbeeld een hersenoperatie uit te voeren.
Doordat hij niet bekwaam is, is hij dus ook niet bevoegd de operatie zelf uit te voeren.

Een verpleegkundige kan bekwaam zijn om een intraveneuze injectie te geven, maar mag dat alleen alleen na opdracht van iemand die daartoe bevoegd is (bijvoorbeeld de behandelend arts, die overigens zelf niet bekwaam hoeft te zijn)

Overigens geldt het verbod uit de wet BIG op het uitvoeren van voorbehouden handlingen door niet bevoegden/bekwamen alleen voor beroepsbeoefenaars die de handeling beroepsmatig en buiten noodzaak uitvoeren. Anderen kunnen op basis van andere wetgeving vervolgd worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources