Geldigheid EHBO

Auteur Topic: Geldigheid EHBO  (gelezen 11861 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DaNnY112

• Gast
Gepost op: 2 augustus 2006, 16:49:56
Hoi mensen,
Vraagje, mijn EHBO is nog geldig tot 10 oktober 2006 nu heb ik sinds ik het diploma gehaald heb geen vervolg lessen en dergelijke gehad in verband met financiele situatie en de werkgever het nietwou vergoeden. Nu vraag ik me af of het nu toch nog mogelijk is dmv een aantal herhalingslessen om het diploma te verlengen. Iemand die me hier meer info over kan geven?

Dank je

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2006, 17:33:16
Vraag bij de plaatselijke afdeling of je een competentie toets mag doen. Dan ben je er in een keer van af

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2006, 18:48:01
Danny,

Jouw vraag roept bij mij wat vragen op.
Begrijp ik goed dat jij op jouw werk zonodig EH verleend in het het kader van de BHV ?
zo ja, dan is de verantwoordelijkheid van jouw werkgever dat je voldoende bent en blijft opgeleidt voor jouw taak.
zo nee, dan mag je dat niet van de werkgever verwachten dat hij het vergoed.

Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ligt een wereld van verschil.

hoe het ook zij, je moet ergens een competentietoets afleggen, en als je geen lid van die vereniging bent is de kans op een gratis toets, als ze die al afnemen, zeer klein zijn en zal het financiele aspect zal dan ook zeker om de hoek komen kijken. daarnaast zijn er commerciele organisaties die tegen een fikse vergoedingen deze dienst aanbieden. Ik weet niet wat je als praktijkervaring heb opgedaan, maar als je het moet hebben van hetgeen je 2 jaar geleden geleerd hebt, dan zul je ook op de een of andere manier de stof moeten herhalen, want de competentietoets is gelijkwaardig aan het afleggen van het examen.

In tegenstelling tot Eduard, is voor mij, zeker in jouw geval, de competentietoets niet meer dan een lapmiddel waarmee ik zou kunnen voorkomen dat iemands diploma verlooopt. Jou financiële situatie speelt een rol bij het prijskaartje van die toets, als je me overtuigd heb dat mijn tijd daarbij zinvol wordt besteedt, dan doe ik het desnoods gratis.

Je zult het vast niet leuk vinden, maar als je mijn cursist was geweest en je  staat met dit verhaal voor mijn neus, dan zul je mij eerst moeten uitleggen wat je nog meer gedaan hebt om wegen te vinden om met EHBO bezig te zijn en welke stappen je in de toekomst denkt te nemen. Want het gaat mij niet om jouw diploma geldig te houden, maar om de kwaliteit van hulp die jij je toekomstige slachoffers te bieden hebt. Met wat ik weet van de situatie, is de prognose erg slecht.

Mijn voorlopig advies is dan ook dat je het diploma laat verlopen en volg tzt opnieuw de cursus.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2006, 19:42:19
Hoi mensen,
Vraagje, mijn EHBO is nog geldig tot 10 oktober 2006 nu heb ik sinds ik het diploma gehaald heb geen vervolg lessen en dergelijke gehad in verband met financiele situatie en de werkgever het nietwou vergoeden. Nu vraag ik me af of het nu toch nog mogelijk is dmv een aantal herhalingslessen om het diploma te verlengen. Iemand die me hier meer info over kan geven?

Dank je

Je kan ook in ieder geval de eerste levensreddende handelingen leren, je kunt in één dag Medic First Aid basic halen en dat is niet zo duur: 100 euro voor 6 lesuren, zie eerstehulp.nl

Vraag wel van te voren of je na het behalen van je certificaat ook binnen afzienbare tijd (zeg twee maanden ofzo) je pasje kunt krijgen.

Henk

Wilma

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2006, 21:09:24
Om je EHBO geldig te houden ben je verplicht te voldoen aan een aantal vervolglessen perjaar en als je dat niet kan om welke reden dan ook dan kan je met een competentietoets laten zien dat je de stof nog goed beheerd. Helaas gebeurd het maar al te vaak dat mensen wel een cursus volgen en vergeten dat ze het geldig moeten houden. Vervolglessen zijn een heel stuk goedkoper dan de cursus.

DaNnY112

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2006, 00:42:05
@Eduard: Helaas zou een competentietoets alleen niet goed genoeg voor mij zijn grootste lijnen ken ik nog wel maar ik beheers het niet goed genoeg om nu direct een toets te doen helaas.

@EHBO-er: Voor mijn werk werk ik momenteel als beveiliging/toezicht op diverse stations hier heb ik ook diverse situaties gehad waarbij ik EHBO moest verlenen tot de ambulance dienst aanwezig was, wat mijn bedrijf simpel zegt is dat ik met BHV voldoende heb enigzins hebben ze hier wel gelijk in maar persoonlijk had ik het liefste mijn EHBO gehad. Zoals je zelf aangeeft is de competentietoets alleen maar een lapmiddel om de geldigheid niet te laten verlopen. Verder als ik de cursus opnieuw zou moeten doen zou dat veel geld kosten tenminste bij de organisaties waar ik gekeken heb, dit kan ik helaas niet veroorloven. Verder heb je gelijk in de afgelopen 2 jaar heb ik niet stil gestaan bij het bezig zijn en oefenen van EHBO wat wel jammer is.

@Henk: Medic First Aid, valt dit te vergelijken met EHBO? Zo ja hoe komt het dat zon cursus veel goedkoper is dan een EHBO cursus opnieuw is de kwaliteit misschien niet zo goed als bij volledig EHBO?

@Wilma: Helaas niet zo erg mee bezig geweest en aan gedacht achteraf gezien had ik dit wel moeten doen maarja.

Allen bedankt voor jullie reactie dit heeft me in ieder geval al voor een groot deel geholpen :)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2006, 08:40:13
Danny,

Medic First Aid is in Nederland zelfs gelijk gesteld met EHBO en erkend door het NRK en NRR. Bovendien internationaal erkend, in Italië heb ik iemand geholpen en de politie daar kende mijn pasje.

Dat het zo snel kan komt door de didactische methode en het "geen fratsen". Pleisters plakken en een visgraatje aanleggen leer je niet, wel wordt er veel aandacht besteed aan levensreddende handelingen, alarmeren en AED. We zijn nu alleen even aan het uitzoeken hoe het administratief in elkaar zit bij deze club want er zijn op het ogenblik wat moeilijkheden bij het versturen van de pasjes. Het is even uitzoeken of dat werkelijk aan de organisatie ligt dat we onze pasjes na maanden nog niet hebben. Maar de lessen heb ik als veel gerichter ervaren, no nonsens to the point. Als die moeilijkheden met de pasjes er niet waren zou ik MFA zeker aanbevelden, Er zijn er zelfs die nog goedkoper zijn dan die 100,00 euro. Moet je maar even googelen. En deze Peter http://www.ehboforum.nl/index.php?action=profile;u=282 geeft soms zelfs voor niets les af en toe:
Citaat
Of je betaald word of niet, dat maakt geen drol uit.. Ik geef ook diverse gratis trainingen en cursussen..  Dat doet er dus niet toe..
8): ik geef gratis trainingen en cursussen, kijk hier maar,

dus misschien is dat een optie.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2006, 10:12:16
Een aanvulling op Henk zijn verhaal.

Medic First Aid Basic CIC word niet erkend door het Oranje Kruis en NRR,  Medic First Aid CIC+ word gezien als gelijkwaardig met het Oranje Kruis diploma,  Medic First Aid at Work is een veel zwaardere training, dan het Oranje Kruis diploma.

PADI MFA word geloof ik nederland niet meer gegeven.

Alle eerste hulp opleidingen zijn twee jaar geldig. en behoeven binnen die twee jaar, een competentie toets, re-training, of het regulier volgen van herhalingslessen.

DaNnY112

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2006, 10:17:45
@Henk: Bedankt voor de uitleg, pleisters en visgraatje aanleggen was ik nooit zo precies een held in. Een van de voordelen van MFA is zie ik al AED deze werd bij de EHBO cursus bij ons niet behandeld, ik denk dat dit voor mij dan simpelweg ideaal is want op het werk hebben we ook een AED hangen. Bedankt voor de reactie ik ga eens zoeken voor een aantal bedrijven die MFA geven.

@Rescue: Is erkenning door het Oranje kruis en NRR noodzakelijk?

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2006, 10:37:40
een competentie toets kost  ongeveer 25 euro !!
lees het ok boekje een keer door en je slaagt!

De kortste en goedkoopste weg lijkt mij toch.

En een AED cursus is al voot € 18 euro te halen dus voor minder dan 50 euro zou je klaar zijn