Met dank aan het VNG!

Auteur Topic: Met dank aan het VNG!  (gelezen 2343 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

• Gast
Gepost op: 4 augustus 2006, 15:02:05
Ik zag deze berekening van een brandweerman op de site van kazerne osdorp wat hij over houdt als hij met zijn welverdiende FLO gaat.

Goed gewerkt hoor VNG!!!!!!!!!!

Als de bond en de brandweer niet tot een andere financiele regeling komen dan heb ik hier een berekening gemaakt waar je als hwt+ mee met FLO gaat.

Onder mijn salarisbriefje van juli stond het bedrag van 1754,70 euro.

Salaris:          1754,70 euro
af    Reiskosten:      44,10 euro
af    Maaltijden:         18,40 euro
-----------------------------------------
over                       1692,15 euro

bij                               32,50 euro (belasting i.v.m. premie ziektekosten die de brandweer betaald)
bij                            116,40 euro (betaalde premie ziektekosten voor mijn vrouw)
bij                                 6,02 euro contributie absv, svga, wik
----------------------------------------
Schoon salaris:  1847,07 euro
80%                      1477,60 euro

Hier moet nog 2x 116,40 euro ziektekosten vanaf, is 232,80 euro blijft over 1244,20 euro.

Bij 59 jaar gaan we met FLO dan ga je naar 70% van je salaris

70% van 1847,05 euro = 1292,95 euro
Af twee maal ziektekosten is 254,95 euro (232,80 euro + 4 jaar inflatie van 3% per jaar)

Blijft over 1038,57 euro om je vaste lasten van te betalen, en om van te eten die ook 3% per jaar stijgen. Daar heb je dan 30 jaar voor gewerkt en gemiddeld 18.000 uur meer gewerkt dan iemand die van 09.00-17.00 werkt.

Stel vaste lasten op 1000 euro in 2006 op 55 jarige leeftijd.

Dan is die in 2010 bij 3% per jaar inflatie op 59 jarige leeftijd al 1125,51 euro.
En op 65 jarige leeftijd in 2016 1343,91 euro (je vangt maar 1038,57 euro!!!!)

(loonsverhoging krijgen we niet, en CVA en VNG zijn nu steeds voorstellen aan het doen om i.v.m. nieuwe werktijden ons salaris te korten)

Kan dus mijn vaste lasten niet meer betalen, of ik kan geen eten meer kopen.

Voor mensen die een jongere vrouw hebben is er nog wat anders aan de hand, op het moment dat ze 65 worden, krijgen ze nog maar de helft van het huidige AOW bedrag, totdat hun vrouw ook 65 is geworden dus reken zelf maar uit.

Hopend op de wijsheid van de onderhandelaars laten ze dit niet gebeuren.

firemanr

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2006, 16:35:33
Je hebt er niet veel aan, maar volgens mij heb ik al eens gezegt dat je de krenten in de pap niet verdient als beroeps..... :-X :-X
Het is werkelijk waar schreiend als je ziet hoeveel een brandweerman verdient :'( :'(
Schandalig gewoon! >:(

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2006, 21:08:33
ik heb alleen helaas nog nooit zoveel onder aan mijn salarisstrook gezien dus ik weet niet waar hij dit verdient maar het is in ieder geval meer als wat wij hier hebben! even snel uitgerekend hou ik ongeveer 600 euro over als ik mag stoppen.....

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2006, 12:43:13
:-\ :-\ :'(

knarf

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2006, 15:15:52
misschien is het wel eens interessant om naar de salarissen van de hbt's in Nederland te kijken. Het salaris in het voorbeeld in naar mijn mening veel hoger dan bij de meeste korpsen. De meeste hebben maar 1500€ netto in de maand.

Bart S

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2006, 15:45:25
ik heb alleen helaas nog nooit zoveel onder aan mijn salarisstrook gezien dus ik weet niet waar hij dit verdient maar het is in ieder geval meer als wat wij hier hebben! even snel uitgerekend hou ik ongeveer 600 euro over als ik mag stoppen.....

misschien is het wel eens interessant om naar de salarissen van de hbt's in Nederland te kijken. Het salaris in het voorbeeld in naar mijn mening veel hoger dan bij de meeste korpsen. De meeste hebben maar 1500€ netto in de maand.

Het gaat hier om iemand van de Brandweer Amsterdam die bijna 30 jaar bij de brandweer is.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 september 2006, 22:22:14
Nog steeds staat er op de site van het VNG:

http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=21608&it=2

(...)

Definitie bezoldiging

Exclusief vakantietoelage en eindejaarsuitkering
Het begrip bezoldiging volgt de definitie van artikel 3:1 CAR. Dit betekent dat de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering geen onderdeel uitmaken van dit bezoldigingsbegrip.

Daarnaast is met de bonden expliciet afgesproken dat vanaf de leeftijd van 55 jaar de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering worden opgebouwd over het aantal uren, dat de ambtenaar feitelijk werkt.

Beide aspecten betekenen het volgende.

Nieuw personeel

Het garantiesalaris voor nieuw personeel wordt berekend naar de bezoldiging exclusief vakantietoelage en eindejaarsuitkering.

Overgangsrecht

* Iemand die buitengewoon verlof krijgt, tegen doorbetaling van 80% van de bezoldiging, krijgt over die bezoldiging geen vakantietoelage en eindejaarsuitkering.
    * Iemand die 50% werkt tegen doorbetaling van 90% van de bezoldiging (voor ambulancepersoneel mogelijk 60% werken tegen 95% bezoldiging) krijgt vakantietoelage en eindejaarsuitkering naar rato van het feitelijk aantal gewerkte uren.
    * Iemand die volledig doorwerkt, met een bonus van 20% van een jaarsalaris, krijgt vakantietoelage en eindejaarsuitkering over het volle aantal uren werken. Over de bonus krijgt hij geen vakantietoelage en eindejaarsuitkering en overige toelagen.
    * Iemand die ontslag neemt, tegen uitbetaling van een bonus van 100% van het jaarsalaris, krijgt over de bonus geen vakantietoelage en eindejaarsuitkering en overige toelagen.
    * Bij de aanvulling op de FPU-uitkering (groep 4 en een deel van groep 5 uit de inleiding) wordt uitgegaan van de bezoldiging exclusief vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.
    * Bij de pensioenopbouw tijdens de keuzemomenten geldt dat als geen vakantietoelage en eindejaarsuitkering is opgebouwd, hierover ook geen pensioen wordt opgebouwd.
    * Bij de pensioenopbouw tijdens de periode van levensloop wordt uitgegaan van de bezoldiging exclusief vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.
    * Het garantiesalaris voor de overgangsgroepen wordt berekend naar de bezoldiging exclusief vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.

Bevroren nominaal bedrag
Bezoldiging is voor de toepassing van hoofdstuk 9b CAR nader gespecificeerd in de gemiddelde bezoldiging, berekend over de 12 maanden direct voorafgaand aan de leeftijd van 55 jaar (of, als de functie een hogere FLO-leeftijd kende, die hogere leeftijd). Dit betekent dat sprake is van een bevroren nominaal bedrag.

Dit bevroren nominale bedrag geldt formeel zowel bij de keuze buitengewoon verlof tegen doorbetaling van 80% van de bezoldiging, als bij de keuze 50% werken tegen doorbetaling van 90% van de bezoldiging (voor ambulancepersoneel: 60% werken tegen 95% van de bezoldiging). Het CvA adviseert gemeenten om de onregelmatige diensten naar rato van deze 50% (respectievelijk 60%) op te leggen.

Bij de keuze 100% doorwerken met een bonus én de keuze ontslag met een bonus wordt de bonus berekend naar het salaris. Ook dit is een bevroren nominaal bedrag. Ook salaris is hier namelijk gedefinieerd als het jaarsalaris in het jaar voorafgaande aan toekenning van de bonus.

Ook geldt dit bevroren nominale bedrag bij het garantiesalaris dat medewerkers ontvangen bij herplaatsing in verband met ziekte, die ontstaan is na de leeftijd van 50 jaar (recht voor overgangsgroep ≥ 20 dienstjaren, geboren na 1949, in een bezwarende functie). In artikel 9b:20 CAR staat namelijk de vergelijking genoemd van de ‘oude bezoldiging’ met de ‘nieuwe bezoldiging’.

Ditzelfde geldt bij de overgangsgroepen tot slot ook bij het garantiesalaris, dat een andere overgangsgroep ontvangt bij herplaatsing in het kader van de tweede loopbaan (overgangsgroep < 20 dienstjaren, geboren na 1949, in een bezwarende functie).

Ten aanzien van het garantiesalaris bij herplaatsing van nieuw personeel geldt ten slotte ook dat sprake is van een bevroren bedrag. In artikel 9a:11 CAR wordt namelijk gesproken van ‘oude salaris’ en ‘oude bezoldiging’.

(...)

Er zou toch overleg komen na de vakantie??  ??? ??? ??? :-X :-X Is dit de uitkomst van het overleg, of lees ik het verkeert??

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 17 september 2006, 14:44:26
Dit zou al recht getrokken zijn..........