Als het door de telefoon duidelijk is, dat iemand hartklachten heeft, is dit voor ons altijd een visite. Als het telefonisch al heel duidelijk is dat iemand hartklachten heeft, dat deze patiënt zeer zeker naar het ziekenhuis zal moeten, dan wordt er overleg gepleegd met de cpa en zal de ambulance direkt naar de patiënt gaan.
Maar ja helaas zijn sommige klachten niet altijd even duidelijk en wijzen zij niet altijd op hartklachten, dat ze dan toch naar de post komen. Daar blijkt dan dat ze toch wel hartklachten hebben, wordt er bij ons gewoon een ambulance gebeld en deze brengt de patiënt dan alsnog naar de SEH.
Ik kreeg eens een melding van een patiënt die het benauwd had. Was long patiënt. Komen wij daar aan en zien een patiënt in en in wit op de bank zitten, kon alleen zeggen dat ze het benauwd had. Vervolgens draaide het erop uit, dat wij die patiënt hebben gereanimeerd.
Een andere patiënt wilde persé naar de post komen, ondanks de pijn in de borst. Na vele pogingen van de assistente en arts om toch de patiënt thuis te laten en de arts daar heen te laten komen, is hij toch naar de post gegaan. Vervolgens is hij op de post door de ambulance alsnog naar het ziekenhuis gebracht.
Zo gebeurd het dus wel eens, dat sommige mensen de klachten niet goed of duidelijk kunnen of willen vermelden door de telefoon.