midden van de borstkas

Auteur Topic: midden van de borstkas  (gelezen 4283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMD

  • Gast
Gepost op: 7 augustus 2006, 12:17:58
Er wordt gesteld dat bij de nieuwe richtlijnen van de reanimatie de hand midden op de borstkas plaatst Maar hoe weet je nu of je te diep of te hoog zit? :-\




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:15:03
Als je in het midden zit zit je goed, je hoeft dat niet met een shuifmaat te bepalen.
Te hoog ... je hebt het midden dan niet goed bepaald, dat is iets wat je op een cursus/herhaling goed kunt leren, oefen met name op elkaar zodat je ook de anatomische verschillen tussen de diverse personen meeneemt.
De diepte doe je op gevoel en is ook iets wat je tijdens je cursus en je herhalingen wel eigen wordt, t.a.v. de diepte zijn er trouwens geen wijzigingen t.o.v. de vorige versie.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:31:34
Maar de plaats van de handen is in principe wel hetzelfde gebleven dus?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2006, 14:05:50
Maar de plaats van de handen is in principe wel hetzelfde gebleven dus?

Nee de plaats van de handen was globaal 1 vingerdikte boven de de onderste ribben aan het borstbeen
het is nu het midden van de borstkas geworden. In de praktijd scheelt dat niet veel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2006, 14:15:16
Nee de plaats van de handen was globaal 1 vingerdikte boven de de onderste ribben aan het borstbeen
het is nu het midden van de borstkas geworden. In de praktijd scheelt dat niet veel.

Nee het zal inderdaad niet zoveel schelen, bedankt  :)


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2006, 16:40:00
Maar de plaats van de handen is in principe wel hetzelfde gebleven dus?

Inderdaad,... alleen hoe je er komt is eenvoudiger geworden.


AMD

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2006, 18:57:27
Persoonlijk denk ik dat als je te hoog zit dit wel voelt, er zal geen vering  op de borst zitten.

Als je te laag zit zal het wat moeiljker worden. Maar als je na de beademing de hand die het dichts bij het hoofd is op de borstkas plaatst, zit je nnaar mijn mening goed, en niet gauw te laag. hoe denken jullie hierover ::)


Kanarie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2006, 20:35:03
Gewoon gokken/goed mikken en bij twijfel gewoon weer met je vingers vanaf het zwaardvormig aanhangsel afmeten. Zo denk ik erover ::) ;)
Het lijkt me dat de verandering is ingevoerd vanwege tijdswinst maar als je het echt niet vertrouwt en heel onzeker bent, zal de oude methode ook wel mogen(, toch)?  :) En na een paar cycli weet je volgens mij wel bijna blindelings waar je je handen steeds neerzet.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2006, 22:21:56
Het lijkt me dat de verandering is ingevoerd vanwege tijdswinst maar als je het echt niet vertrouwt en heel onzeker bent, zal de oude methode ook wel mogen(, toch)?  :) En na een paar cycli weet je volgens mij wel bijna blindelings waar je je handen steeds neerzet.

Ja lijkt me niet zo'n probleem, ik denk dat ik zelf ook nog wel even snel zal voelen, maar goed ik heb ook nog geen training gehad in het vernieuwde systeem. maar zoals bijna altijd altijd geldt ook hier dat het nieuwe beter is maar het oude niet slecht.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2006, 23:08:49
Ja lijkt me niet zo'n probleem, ik denk dat ik zelf ook nog wel even snel zal voelen, maar goed ik heb ook nog geen training gehad in het vernieuwde systeem. maar zoals bijna altijd altijd geldt ook hier dat het nieuwe beter is maar het oude niet slecht.

Ik wel en ik denk dat per saldo de oude methode zeker niet beter was dan de nieuwe.