Zover ik weet heeft RedNed geen norm qua duikers. Welke bronnen heb jij hier voor, Rescue?
Bronnen : ILSF, NOB, PADI en er zijn nog veel meer organisaties die met Rescue-duiken bezig zijn.
Een beroepsduikers word meestal opgeleid voor zijn werk. Dus kan zich voorbereiden voor de taak waar hij kan zich op kan prepareren. Een beroepsduiker is primair dus een bergingsduiker. Daarom is het van belang om bij de inzet vast te stellen je bezig bent met Berging of met Redden. Bij Bergen mag je niet de risico's nemen die je bij redding wel doet. Een rescue-duikers maakt gebruik van andere technieken dan een bergingsduiker. Ik vind het daarom jammer dat in de duikopleidingen van bijvoorbeeld de brandweer een boel rescuetechnieken verloren gaat, om de ze de beroepsduikerij als voorbeeld nemen.
Een rescue-duiker zal dus met hele snelle middelen ingezet worden. Wij gebruiken rescuedivers bij snelle inzetten zoals waterskiraces.. hoewel 90% van de inzetten oppervlakte werk is heb je duikers nodig voor de omgeslagen formule 1 boten en dat het handig is om extra lucht bij je te hebben als je onder de boot moet kruipen.
Hoewel in de sportduikerij rescue-duiken een onderdeel is van je duikinstructeurs opleidingen, zijn er internationaal ook bewegingen die juist verder kijken. De ILSF(=CMAS) norm is een goede vertrek punt.
Signi zoekhonden zoekt op het water vaak naar DOOD, dus is bezig met zoeken en bergen van een lijk. En maakt gebruik van rescuedivers.
De diepte is misschien een van de factoren voor brandweerduikers, maar veel technieken die een brandweerduiker gebruikt, zijn ook vaak hun handicap. Een brandweerduiker gaat altijd naar de bodem en gaat op de tast op zoek. En dan kan je zelfs op 20 centimeter iets missen. Een CMAS opgeleide duiker zal niet direct de bodem raken, maar zich eerst uittrimmen en proberen geen stof op te doen waaien.
Verder hebben lijken nog wel eens de nijging niet op de bodem te liggen, maar te zweven in het water. Als je op de bodem zoekt, zal je het lijk dus gewoon missen.
Je ziet dat brandweerduikers die op verschillende manieren zijn opgeleid ook meer succesvoller zijn om objecten onder water te vinden dat een brandweerduiker die alleen leert (oneerbiedig gezegd) bodemkruipen.
Verder zie je dat veel reddingsbrigades niet veel van duiken weten, en daarom een zelfs over de duikvlaggen heen varen.
Natuurlijk generaliseer ik. maar ik heb slechts tot doel om mensen uit te dagen de sterkste punten uit de verschillende opleidingsystemen te bekijken en niet zich te vernauwen tot slechts een weg naar Rome.