Beste EHbo'er
Waarom is het kort door de bocht om iemand bij het mortuarium af te leveren? Als je mijn eerste mail goed had gelezen, had je ook kunnen lezen dat wij alles op alles zetten om iemand mogelijk te redden - als het erin zit!
Even een voorbeeld: (uit de praktijk, enkele maanden geleden gebeurt) Auto versus Boom, boom heeft wederom gewonnen. Bij aankomst geen levenstekens meer, ondanks onze korte aanrijtijd (ambu post op zeer korte afstand van ongeval). Brandweer gevraagd om een snelle bevrijding te doen (=rapid extrication). Dit heeft 6 min. geduurd. Het slachtoffer wordt dan op de brandcard gelegd en aangesloten op ECG. Wij zien een rechte streep, en wat ook opviel, die man had een enorme buik - zeer waarschijnlijk een inwendige bloeding. Ik weet uit ervaring dat iemand die zo snel dood bloedt waarschijnlijk zijn aorta heeft geruptureerd. Het heeft dan geen enkele zin om hieraan te beginnen. Enkele dagen later kregen we te horen dat het inderdaad om een aortaruptuur.
Wat wil ik hiermee zeggen? Dat hoewel een arts pas de dood mag vaststellen, wij zijn ook door klinische ervaring in staat om goed te weten wanneer je wel of niet moet beginnen.
Carl Ashman