Vervoer overleden personen

Auteur Topic: Vervoer overleden personen  (gelezen 37508 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2004, 12:41:23
Dag mede-site bezoekers,

Bert is normaliter zelf in staat om hier uitleg aan te geven, maar hij is er even niet, dus laat ik het doen.

SIDS= Sudden Infant Death Syndrome, oftewel in het gewoon nederlands: 'wiegendood'. Dit mag overigens pas worden vastgesteld nadat alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten.

Nog wat, hier een antwoord op de vraag van 112 Brabant; de formaliteiten worden dan door de GGD arts geregeld. Deze afspraken zijn 3 jaar geleden gemaakt, toen zijn alle betrokken partijen gaan zitten en hebben deze regeling gemaakt - het is dus geen eenzijdige actie van de AHV. Enige uitzondering is als het lichaam in beslag wordt genomen door de (hulp) officier van justitie. Dit gaat dan uiteraard om een evt. misdrijf.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2004, 12:58:06
Beste EHbo'er

Waarom is het kort door de bocht om iemand bij het mortuarium af te leveren? Als je mijn eerste mail goed had gelezen, had je ook kunnen lezen dat wij alles op alles zetten om iemand mogelijk te redden - als het erin zit!

Even een voorbeeld: (uit de praktijk, enkele maanden geleden gebeurt) Auto versus Boom, boom heeft wederom gewonnen. Bij aankomst geen levenstekens meer, ondanks onze korte aanrijtijd (ambu post op zeer korte afstand van ongeval). Brandweer gevraagd om een snelle bevrijding te doen (=rapid extrication). Dit heeft 6 min. geduurd. Het slachtoffer wordt dan op de brandcard gelegd en aangesloten op ECG. Wij zien een rechte streep, en wat ook opviel, die man had een enorme buik - zeer waarschijnlijk een inwendige bloeding. Ik weet uit ervaring dat iemand die zo snel dood bloedt waarschijnlijk zijn aorta heeft geruptureerd. Het heeft dan geen enkele zin om hieraan te beginnen. Enkele dagen later kregen we te horen dat het inderdaad om een aortaruptuur.

Wat wil ik hiermee zeggen? Dat hoewel een arts pas de dood mag vaststellen, wij zijn ook door klinische ervaring in staat om goed te weten wanneer je wel of niet moet beginnen.

Carl Ashman
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


bert

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2004, 15:21:49
Citaat
SIDS= Sudden Infant Death Syndrome, oftewel in het gewoon nederlands: 'wiegendood'. Dit mag overigens pas worden vastgesteld nadat alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten.

Bedankt Carl, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2004, 16:41:25
Ja, dankje wel, Carl. ;)

Is misschien ook weer een afkorting voor in de lijst ??? ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2004, 19:52:21
Het vervoer van een overleden slachtoffer is op basis van de Wet Ambulancevervoer toegestaan. De wetgever hanteert bewust het begrip ´slachtoffer´. Deze kan levend of dood zijn. Echter elk niet noodzakelijk vervoer van een overleden persoon moet worden vermeden. Dit mag er nimmer toe leiden dat de pieteit van de patient onvoldoende wordt gerespecteerd.  In de toelichting van LPA 6 staat dit beschreven.
De ambulance verpleegkundige mag de dood constateren, echter een arts moet de verklaring van overlijden afgeven.
In de praktijk betekend dit dus dat een overledene mag worden vervoerd naar een mortuarium en dat daar achteraf de gemeentearts de overleden schouwt.
Bij een verkeersongeval of ander incident op straat waar een overledene te betreuren valt moet er altijd overleg zijn met de politie of het salchtoffer vervoerd mag worden ofdat er eerst sporenonderzoek gedaan moet worden. In dat geval zal een begravenisondernemer het slachtoffer vervoeren.


Kijk dit is duidelijke informatie!!! Hardstikke bedankt!
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2004, 01:06:22
Carl,

Ik twijfel absoluut niet aan jullie deskundigheid, zoals ik al zei, we leven alleen in een wereld waarin rang alleen rang is als er rang op staat.

Ik heb die wijsheid overigens ghaald uit de toelichting op de LPA 2000 versie 5.1.1. paragraaf 2.2.5. Daatr staat letterlijk dat vervoer naar het mortuarium wordt afgewezen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2004, 10:54:25
Carl,

Ik twijfel absoluut niet aan jullie deskundigheid, zoals ik al zei, we leven alleen in een wereld waarin rang alleen rang is als er rang op staat.

Ik heb die wijsheid overigens ghaald uit de toelichting op de LPA 2000 versie 5.1.1. paragraaf 2.2.5. Daatr staat letterlijk dat vervoer naar het mortuarium wordt afgewezen

By the way, wat moet een EHBO-er met het LPA versie 6.0 op zak??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2004, 02:09:49
Niets, want het A4 formaat van dat boek is veel te groot om in je zak te stoppen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2004, 08:15:10
Beste EHBO 'er

In het nieuwe protocollenboekje LPA6, protocol 5.1.13 wordt rekening gehouden met regionale afspraken bij een overlijdensggeval. Je mag dan kiezen tussen SEH, geen vervoer of mortuarium.

Je moet trouwens niet alles letterlijk nemen wat in het boekje staat. Het is en blijft een handig hulpmiddel ipv een dwingend voorschrift. Ik mag er gerust van afwijken, mits ik dat goed kan onderbouwen.

Het nieuwe boekje is wel wat handiger, hij is al een stuk kleiner en past nu wel in je broekzak. Het is trouwens ook water- en spatbestendig.

Groeten,

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


miekusss

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2004, 09:23:00
Beste EHBO 'er
Het nieuwe boekje is wel wat handiger, hij is al een stuk kleiner en past nu wel in je broekzak. Het is trouwens ook water- en spatbestendig.
Alleen zo jammer dat we nu stickers erin moet plakken; vorige kon je er nieuwe vellen in doen.  :-\
Maar idd makkelijker qua afmeting