Beter kan het inderdaad niet omschreven worden. Iemand de mogelijkheid om dat stukje hier te plaatsen?
Zoals het er geschreven staat is precies wat ik bedoel.
Naar mijn idee heeft de LPA 12.6 geen betrekking op deze discussie. Dit gaat over de toestemming of een patiënt vervoerd zou mogen worden. De conclusie van dit protocol is dat een ambulance, na toestemming van de (H)OvJ, een overledene
mag vervoeren. Er wordt hier geen afweging gemaakt tussen vervoer door begrafenisonderneming of ambulancedienst, wat juist de kern van de huidige discussie is.
De keuze tussen vervoeren met ambu of niet is er een die elke keer weer opnieuw genomen zal (moeten) worden. E.e.a. is dan afhankelijk van de omstandigheden, waarbij ook de drukte voor de ambulancezorg zal worden meegewogen. Soms kan het, soms niet. En het feit dat een ambu eens vervoerd heeft, is dan geen argument om het de volgende keer weer te moeten doen. Het beeld voor de omstanders kan ook een overweging zijn in de beslissing, maar dat betekend niet dat het standaard betekent dat een ambulance vervoerd.
Overigens vind ik de stelling dat een rouwauto het trauma (c.q. de traumatische ervaring) bij omstanders zou vergroten nogal stevig, en zou daar dan wel eens bewijs voor willen zien. Ik vraag het me af...