Vervoer overleden personen

Auteur Topic: Vervoer overleden personen  (gelezen 38568 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

amb

• Forum gebruiker
  • wat moet dat moet
Reactie #50 Gepost op: 17 februari 2015, 11:03:38
Citaat van: Diamondback link=msg=1331265 date=1424129217
Bottom-line:

Wat is belangrijker: de ambulance vrij te maken voor het volgende transport waarmee je iemand het leven kunt redden of een overledene weg te rijden vanwege een sentiment?

Er is 1 zekerheid in het leven en dat is dood gaan. Is niet leuk, maar het hoort bij het leven. En dus rijdt er wel eens een rouwwagen over straat. Misschien moeten we daar eens wat minder krampachtig over doen.

HEEL STOER maar we praten wel eens weer als het in je thuissituatie of heel nabij is

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #51 Gepost op: 17 februari 2015, 11:10:43
Citaat van: vleddermuis link=msg=1331234 date=1424125173
In dit geval heb je wel te maken met veel mensen w.o. jonge mensen en wanneer zij dan een rouwwagen zien te midden van het gebeuren kan dit een behoorlijke impact hebben.

De zwarte stationwagggen heeft inpact maar het ongeval zoveel minder dan. Als het impact heeft op kinderen is dat ook wel zo zonder rouwwagen.

Citaat van: amb link=msg=1331305 date=1424167418
HEEL STOER maar we praten wel eens weer als het in je thuissituatie of heel nabij is

Dat is dus juist wat we niet moeten doen. Beslissingen als deze neem je namelijk met gezond verstand en niet met emotie. Als je dat wel doet maak je waarschijnlijk de verkeerde keuzes.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #52 Gepost op: 17 februari 2015, 11:36:59
Okay.

Even stoer doen.

Als ik de pijp uit ga, dan laat je dus gewoon die zwarte limo komen. Rij ik toch nog een keer op stand.
Die ambulance moet levens redden en geen lijken rijden. En zeker mijn lijk niet.

Daarnaast heb ik al genoeg overlijdens meegemaakt in de huiselijke sfeer. Waarbij ook een totaal onverwachte. Het is voor mij geen punt.

Het is illustrerend voor het taboe op doodgaan dat we zelfs het risico willen lopen dat andere mensen dood gaan.
Ik vind dit trouwens een buitengewoon fascinerende discussie worden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 17 februari 2015, 16:58:10
Citaat van: Fletwed link=msg=1331241 date=1424126477
Een overledene, waarbij omstanders ook al weten dat persoon is overleden wordt niet met ambulance afgevoerd.
Ik ben 2x bij een incident geweest waarbij een dode te betreuren was. 1x een brand en 1x een ongeval. En in beide gevallen is de dode netjes per ambulance vervoerd. Juist omdat hij er al stond.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 17 februari 2015, 17:09:06
Als eenieder hier LPA 8 protocol 12.6 even bekijkt scheelt dat een hoop discussie ;)

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #55 Gepost op: 17 februari 2015, 17:12:01
Er wordt in diverse gemeenten ook gereden met een morbu/mortulance. Een op een ambulace gelijkend voeruig speciaal ingericht voor het vervoer van overleden personen.

vleddermuis

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #56 Gepost op: 17 februari 2015, 17:17:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1331378 date=1424189346
Als eenieder hier LPA 8 protocol 12.6 even bekijkt scheelt dat een hoop discussie ;)

Beter kan het inderdaad niet omschreven worden. Iemand de mogelijkheid om dat stukje hier te plaatsen?
Zoals het er geschreven staat is precies wat ik bedoel.

guest8310

• Gast
Reactie #57 Gepost op: 17 februari 2015, 18:15:58
Citaat van: vleddermuis link=msg=1331381 date=1424189865
Beter kan het inderdaad niet omschreven worden. Iemand de mogelijkheid om dat stukje hier te plaatsen?
Zoals het er geschreven staat is precies wat ik bedoel.
Naar mijn idee heeft de LPA 12.6 geen betrekking op deze discussie. Dit gaat over de toestemming of een patiënt vervoerd zou mogen worden. De conclusie van dit protocol is dat een ambulance, na toestemming van de (H)OvJ, een overledene mag vervoeren. Er wordt hier geen afweging gemaakt tussen vervoer door begrafenisonderneming of ambulancedienst, wat juist de kern van de huidige discussie is.

De keuze tussen vervoeren met ambu of niet is er een die elke keer weer opnieuw genomen zal (moeten) worden. E.e.a. is dan afhankelijk van de omstandigheden, waarbij ook de drukte voor de ambulancezorg zal worden meegewogen. Soms kan het, soms niet. En het feit dat een ambu eens vervoerd heeft, is dan geen argument om het de volgende keer weer te moeten doen.  Het beeld voor de omstanders kan ook een overweging zijn in de beslissing, maar dat betekend niet dat het standaard betekent dat een ambulance vervoerd.
Overigens vind ik de stelling dat een rouwauto het trauma (c.q. de traumatische ervaring) bij omstanders zou vergroten nogal stevig, en zou daar dan wel eens bewijs voor willen zien. Ik vraag het me af...

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 17 februari 2015, 18:40:25
Ik verwacht juist door het inzetten van een lijkwagen dit trauma verminderd doordat het bijbehorende personeel meer tijd kan nemen voor de familie dan ambulancepersoneel kan en beter op de hoogte zijn van alles wat erbij komt kijken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

vleddermuis

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #59 Gepost op: 17 februari 2015, 19:21:21
Ik denk niet dat je een trauma overhoud na het zien van een rouwwagen, geef echter alleen maar aan dat in sommige situaties een rouwwagen onnodig extra impact geeft aan een gebeurtenis. Wanneer er al een ambu aanwezig is en beschikbaar is kan deze ook de overledene vervoeren. Bijbehorend personeel van een rouwwagen komt niet in contact met familie wanneer ze zijn opgeroepen door politie.