Vervoer overleden personen

Auteur Topic: Vervoer overleden personen  (gelezen 37507 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #60 Gepost op: 17 februari 2015, 21:55:11
Citaat van: Peter71 link=msg=1331372 date=1424188690
Ik ben 2x bij een incident geweest waarbij een dode te betreuren was. 1x een brand en 1x een ongeval. En in beide gevallen is de dode netjes per ambulance vervoerd. Juist omdat hij er al stond.

Ligt er toch aan, of ze nog gereanimeerd zijn, geplankt zijn etc. Bedoeling is dat een ambulance retour gaat naar standplaats of ziekenhuis, een rouwauto wat meer tijd neemt en naar mortuarium, uitvaartcentrum of NFI kan gaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 17 februari 2015, 21:56:26
Citaat van: Fletwed link=msg=1331459 date=1424206511
Ligt er toch aan, of ze nog gereanimeerd zijn, geplankt zijn etc. Bedoeling is dat een ambulance retour gaat naar standplaats of ziekenhuis, een rouwauto wat meer tijd neemt en naar mortuarium, uitvaartcentrum of NFI kan gaan.
Ik denk dat ik toch zelf erg goed weet onder welke omstandigheden deze personen zijn vervoerd. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #62 Gepost op: 17 februari 2015, 22:03:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1331460 date=1424206586
Ik denk dat ik toch zelf erg goed weet onder welke omstandigheden deze personen zijn vervoerd. ::)
Maar, het aanwezig zijn van de ambulance kan, zal, en mag, nooit de hoofdreden zijn voor het vervoer met de ambulance.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 17 februari 2015, 22:08:02
In overleg met de diverse partijen is er toen in beide keren besloten om toch te vervoeren.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #64 Gepost op: 17 februari 2015, 22:12:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1331464 date=1424207282
In overleg met de diverse partijen is er toen in beide keren besloten om toch te vervoeren.
Ja, maar dan blijf ik bij het punt, het aanwezig zijn van de ambulance is geen hoofdreden. Bij een ongeval vind er onderzoek plaats door de ongevallendienst, en bij een brand vind er tevens onderzoek plaats. Indien het stoffelijke overschot nog in het voertuig zit of in de woning ligt, dan is de kans vrij reeel dat het daar blijft tot het onderzoek klaar is. Als men al heeft bevrijd, of heeft gered dan is het de vraag of het noodzakelijk is voor het onderzoek om de overledene ter plaatse te houden. (maar die beslissing ligt bij de politie)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #65 Gepost op: 17 februari 2015, 22:17:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1331460 date=1424206586
Ik denk dat ik toch zelf erg goed weet onder welke omstandigheden deze personen zijn vervoerd. ::)

Zeg toch ook niet dat je het niet weet?

Uiteindelijk zit je dan toch met een paar problemen... kwam een samenvatting tegen.

Citaat
Hulpverlening heeft te allen tijde voorrang boven opsporing en vervolging. Pas bij vaststelling van overlijden komen de belangen daarvan in beeld.

Vervoer van overledenen kan sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet niet (meer) tot een taak van de ambulancezorg worden gerekend. Voor een dergelijk vervoer is een opdracht van de MKA noodzakelijk. Niet de ambulanceverpleegkundige beslist of een overleden patiënt in aanmerking komt voor vervoer naar een ziekenhuis of mortuarium maar de centralist van de MKA.

In alle gevallen waar artikel 76 van de Wlb van toepassing is kunnen de kosten van vervoer, totdat het stoffelijk overschot door de OvJ is vrijgegeven, vanwege Politie, uitvaartondernemer of ambulancedienst niet ten laste gebracht worden van de nabestaanden.

Dit geldt ook voor kosten van overbrenging naar een ziekenhuis of bewaring in een (politie)mortuarium. De kosten van een opsporingsonderzoek kunnen niet in rekening worden gebracht bij de nabestaanden. Dit geldt bij elk niet-natuurlijk overlijden of een vermoeden daarvan, ongeacht of het een plotseling onverklaard overlijden op straat of in een woning, een misdrijf of een ongeval betreft.

Indien de ambulancedienst de bereidheid heeft om in voorkomende gevallen het stoffelijk overschot van een niet-natuurlijk overlijden, na verkregen toestemming van de (hulp)OvJ en zonder kosten voor Politie of nabestaanden, naar een ziekenhuis of elders te vervoeren lijken daar op geen enkele wijze bezwaren tegen te kunnen bestaan. Uiteraard voor zover de MKA instemt met de inzet van een ambulance voor dit doel. De keuze voor de uitvoering van het vervoer (door ambulancedienst of door een gecertificeerde uitvaartondernemer) ligt dan bij de Politie c.q. de Officier van Justitie.

Op welke wijze de ambulancedienst over de kosten van het vervoer en over de condities van dit vervoer afspraken wil maken met Politie/Justitie is voor de forensisch-geneeskundige beoordeling niet van belang.

Met de afgifte van een verklaring van natuurlijk overlijden door de behandelend arts of de gemeentelijk lijkschouwer staat het stoffelijk overschot op dat moment ter beschikking van de nabestaanden. Enige bemoeienis van politie of justitie is daarbij overbodig en niet aan de orde. Na het vaststellen van overlijden en de navolgende lijkschouw komen de kosten van het vervoer van het stoffelijk overschot naar een mortuarium of elders ten laste van de nabestaanden. Over het algemeen zullen de nabestaanden zich wenden tot een uitvaartondernemer die in overleg met hen de verdere afwikkeling tot en met de begraving of crematie zal verzorgen. Met de A-verklaring van natuurlijk overlijden zal de ambtenaar van de burgerlijke stand een akte van overlijden opstellen en vervolgens een verlof tot begraving/crematie afgeven. Dit verlof moet worden overlegd voordat de beheerder van een begraafplaats/crematorium mag overgaan tot de definitieve lijkbezorging.


Bron: http://www.fomat.nl/ambulance-vervoer.html


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #66 Gepost op: 17 februari 2015, 22:18:32
Citaat van: Red link=msg=1331465 date=1424207542
Ja, maar dan blijf ik bij het punt, het aanwezig zijn van de ambulance is geen hoofdreden. Bij een ongeval vind er onderzoek plaats door de ongevallendienst, en bij een brand vind er tevens onderzoek plaats. Indien het stoffelijke overschot nog in het voertuig zit of in de woning ligt, dan is de kans vrij reeel dat het daar blijft tot het onderzoek klaar is. Als men al heeft bevrijd, of heeft gered dan is het de vraag of het noodzakelijk is voor het onderzoek om de overledene ter plaatse te houden. (maar die beslissing ligt bij de politie)

Inderdaad, zo zal het in 99% van de gevallen er aan toe gaan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #67 Gepost op: 18 februari 2015, 23:32:41
Citaat van: Fletwed link=msg=1331229 date=1424124256
Rouwauto is ook een stukje respect naar overledene, je kan slachtoffer wel naar ziekenhuis brengen met ambulance, maar wie hou je dan voor de gek, en dan nog eens de verhalen die rondgaan dat er toch niet één overledene is, maar dat deze met spoed is overgebracht.

Op welke ''van horen zeggen'' onzin is dit gebaseerd??

Overigens ongelofelijk dat jullie je tijd verdoen met een discussie waarmee jullie in de praktijk niet direct zelf te maken krijgen, het ambuteam kan heel goed zelf beslissen of er wel of niet vervoerd wordt . En onrustige gedachten over paraatheid van ambulances etc daar weet ik nog een heel dozijn aan andere meer overontrustende factoren te noemen die veel meer impact hebben op de dagelijkse ambulancezorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2015, 07:04:27
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1331717 date=1424298761
Overigens ongelofelijk dat jullie je tijd verdoen met een discussie waarmee jullie in de praktijk niet direct zelf te maken krijgen, het ambuteam kan heel goed zelf beslissen of er wel of niet vervoerd wordt .
Geen idee wie je nu wil aanspreken? Maar ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Bovendien heeft het ambuteam het niet altijd voor het zeggen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2015, 20:43:13
Citaat van: Red link=msg=1331743 date=1424325867
Geen idee wie je nu wil aanspreken? Maar ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Bovendien heeft het ambuteam het niet altijd voor het zeggen.

in eerste instantie richting Fletwed die dingen roept die niet te staven zijn, en daarnaast de rest die op de onzin ingaat. Maar goed, moet toegeven dat ik het ook wel eens niet kan laten en op onzin inga om die van repliek te dienen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod