Het is niet bij wet verboden voor ambulancediensten om doden te vervoeren. Een ambulancedienst kan er voor kiezen om daar een apart voertuig voor in te zetten. Bovendien vind je dit soort voertuigen (mortulances) m.n. bij GGD’s, die een taak voor de openbare orde hebben. Ander voordeel is dat het hygiënischer is als het slachtoffer al een poosje “gelegen”heeft. Deze voertuigen zijn van binnen naadloos bekleedt met kunststof en daardoor goed te reinigen.
Je kan er over discussiëren of dat een “blauw licht voertuig”moet zijn, het kan ook in een ondersteunde uitvoering op de weg komen (alleen blauwe streepjes, geen feestverlichting).
Laten we maar zeggen: omdat het een voertuig is ten dienste van een ambulancedienst, mag het blauwe lampen voeren. Jammer maar helaas voor alle anderen.
Datzelfde geld voor huisartsenvoertuigen, piketauto’s, OvDG voertuigen en Rapid Responders.
Gerard, ik schrijf nergens dat er door de begrafenis ondernemer uit Ede met spoed gereden word, ik verwijs naar de blauwe lampen.
Overigens is er niets verwarrends aan een ambulance die een overleden persoon afhaalt. Gebeurd wel vaker. Hierboven vind je mijn mening over de GGD mortulance.
De aardverschuiving voor de mortulance is het gegeven dat een niet ambulancedienst met een als ambulance herkenbaar voertuig rondrijdt, i.c. de begrafenisondernemer in Ede.
Itdoka, herkenbaarheid is zeker een hot item voor het ministerie. Waarom zou het ministerie anders een nieuw herkenbaarheids patroon invoeren en patent aanvragen op de stiping? Het is dus geen kwestie dat herkenbaarheid voorheen niet speelde en nu plots wel.
Het is gewoonweg uitermate irritant dat de spoeddiensten pogen een uniformiteit in te brengen, die vervolgens doorbroken wordt door wannabees van allerlei fronten. Er waren voorheen zelfs witte taxibusjes die met rode strepen rondreden.