Kamp- en houtvuren

Auteur Topic: Kamp- en houtvuren  (gelezen 2157 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tjin

• Forum gebruiker
Gepost op: 3 augustus 2006, 18:08:49
hallo iedereen,

Heb een vraag over de regelgeving van kampvuren/houtvuren. Wat mag wel en wat niet? Ik heb nog geen plek kunnen vinden waar de regelgeving terug te vinden is. Valt het onder gemeentelijke regels of nationaal? Van wat ik heb begrepen mag een kampvuur alleen op plekken waar een verguning voor is, tenzij er een stookverbod is. Klopt dat?

En wat valt allemaal onder een kamp/houtvuur? Is het toegestaan om een houtbrandende brander te gebruiken op plekken waar geen vergunning is voor een kampuut. Met een dergelijke bander bedoel ik een kleine metalen branders, waarmee men alleen kookt zoals: http://www.trailstove.com/ en http://www.kellykettle.com/

alvast bedankt,

Tjin

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2006, 20:55:28
Hangt er vanaf waar je een vuurtje wilt gaan stoken. In natuurgebied heeft Staatsbosbeheer voor dat stuk vaak regels en een actueel voorschrift (bijvoorbeeld in verband met droogte). In alle andere gevallen kun je bij de gemeente navraag doen. De regels zijn vaak in een APV vastegelegd. Een kwestie van rondbellen dus ;)
Succes!
It's me!

Jelmer

• Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2006, 10:24:21
En wat valt allemaal onder een kamp/houtvuur? Is het toegestaan om een houtbrandende brander te gebruiken op plekken waar geen vergunning is voor een kampuut. Met een dergelijke bander bedoel ik een kleine metalen branders, waarmee men alleen kookt zoals: http://www.trailstove.com/ en http://www.kellykettle.com/
Als het verboden is wordt er meestal gesproken over 'roken en open vuur verboden', bij die kookdingen zie ik nog vlammen dus dat lijkt mij open vuur en dus waarschijnlijk niet toegestaan op die plekken.

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:57:08
In de meeste gemeentes is het als volgt geregeld, kampvuren en open vuur zijn verboden. In sommige gevallen kun je hiervoor een ontheffing krijgen. Dit is uitgeregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die verschilt per gemeente. Het snelste antwoord krijg je bij de plaatselijke afdeling Preventie of bij de afdeling Milieu van de gemeente waar je woont. Hier wordt dan ook uitleg gegeven van welke toestellen je mag gebruiken. BBQ en stook/kooktoestellen vormen over het algemeen geen probleem.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

aov

• Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2006, 01:06:27
Meestal zijn zowel de Wet milieubeheer als de APV van toepassing. Het hangt ook af van wat wordt gestookt.
Een kampvuur kan bijvoorbeeld gemaakt worden met snoeihout, maar ook met sinasappelkistjes en dergelijke. Snoeihout en sinasappelkistjes worden beschouwd als afval  en zouden via de reguliere afvalverwijdering (huisvuilinzameling) moeten worden verwijderd (verbranding in een verbrandingsoven). Voormalig minister Pronk wilde ooit een algeheel stookverbod, maar daar heeft de 2e kamer een stokje voor gestoken, omdat dan vreugdevuren (Paasvuren, Nieuwjaarsvuren enz.) niet meer mogelijk zouden zijn. Daarom is in de Wet milieubeheer de mogelijkheid opgenomen tot het verkrijgen van een ontheffing.
De Wet milieubeheer heeft echter alleen betrekking op milieu-aspecten en niet op veiligheidsaspecten, zoals de bijvoorbeeld een minimale afstand van de stookplaats tot bebouwing, bos, heide enz. Daarom hebben vrijwel alle gemeenten in hun APV een aanvullende regeling opgenomen, zodat tevens op basis van de APV een verbod geldt en daarvan ontheffing kan worden verkregen. De opname van een bepaling in de APV is ook gelegen in het feit, dat stookhout kan worden gekocht in bijvoorbeeld een bouwmarkt. De vraag is dan of dat gekochte hout een afvalstof is (en onder de Wet milieubeheer valt) of een grondstof.
Gemeenten hebben elk een eigen beleid. In de ene mag wat meer dan in de andere of geheel niet.

Raadpleeg dus inderdaad je eigen gemeente, want het kan per gemeente verschillen.