Wil hier uiteraard ook nog wel even reageren!
Ik denk dat firemanR mij redelijk goed begrijpt. Het gaat er vooral om dat er bij de brandweer zeker nooit 2 gevallen hetzelfde zijn!
Wat ik bedoelde te vertellen met het verschil van brandweerprotocollen en ambuprotocollen is dat er bij de ambu, die niet voor niets een andere opleiding hebben en dus ook een andere salarisschaal
, makkelijker is om een goed protocol te volgen. Als je de abc koffer pakt zit daar een hele rij met spuitjes etc etc in. Het is toch wel verdomt makkelijk als de patient de juiste spuit met de juiste hoeveelheid krijgt! Dit is simpelweg niet uit het hoofd te leren! moet je ook niet willen denk ik!
Zelfs in het ziekenhuis hangen aan de muur grote protocollen! Niets mis mee absoluut niet! Maar hetgene wat ik, en ik denk firemanR uit zijn verhaal opmakend ook vind, is dat bij de brandweer als je tp bent bij een ongeval je dan pas kunt kijken hoe zit de auto (of net wat dan ook) in elkaar, waar zit de persoon, hoe snel moet hij/zij eruit, en misschien niet het juiste voorbeeld omdat er een dodelijkslachtoffer bij betrokkeni s maar als ik even naar deze foto kijk
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14051.0 is er niets met een protocollen-boekje te doen.
Het boekje lijkt me voor oefeningen niet verkeerd omdat je daar een ongevalssituatie kunt maken zoals je hem zelf wilt. Hier kun je dan de protocollen die vermeld staan heel mooi oefenen! Wanneer je dan bij een echt ongeval aankomt en je dit kunt combineren zijn "WE" goed bezig. Met we bedoel ik dan ook zeker ook de ambu en ook nog wel een beetje de politie. Ongeval = overleggen = improviseren en handelen!
En vesalius je hoeft niet bang te zijn dat er mensen zijn die alles weten en nooit iets op hoeven te zoeken! simpel voorbeeldje ongeval gevaarlijke stoffen. dat erikkaarten boek of het chemiekaartenboek is toch ook wel heel handig! Zoals je zelf al vermeld aanvalsplannen van bekende gebouwen is ook heel fijn. MAAR deze tekening zijn nu actueel en morgen weer verouderd. En wanneer er ergens van een pand een plattegrondhangt (vluchtroutes) zijn die ook wel heel fijn om evenop te kijken voor je naar binnen gaat! binnen met rook waar je letterlijk geen hand voor ogen ziet is het ook moeilijk protocollen te lezen
Nogmaals voor brand zijn protocollen "makkelijker" te hanteren dan een boekje voor hoe iemand uit de auto te halen.
Ik hoop dat ik het je duidelijk uit heb kunnen leggen en zo niet dan probeer ik het gewoon nog een keer