Protocollenboekje voor de brandweer (Rescue Gadget)

Auteur Topic: Protocollenboekje voor de brandweer (Rescue Gadget)  (gelezen 9649 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 17 augustus 2006, 19:56:09
Op Rescue Vlissingen is de Rescue Gadget geďntroduceerd. Dit is een beetje vergelijkbaar met het protocollenboekje dat ambulancepersoneel gebruikt. In dit boekje staan 17 bevrijdingstechnieken omschreven met foto's ter verduidelijking. Het boekje is waterbestendig en is niet te scheuren.
Het boekje is gemaakt nadat de instructeurs die Rescue1 hebben opgezet van collega's en brandweerkorpsen de vraag kregen of er zoiets was of gemaakt kon worden.
Voor meer info: www.rescue1.nl

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2006, 20:12:48
ik ken het boekje nog niet maar heb er wel mijn vraagtekens bij of dit iets is voor de brandweer.

voor ambulancepersoneel is het veel makkelijker om een protocol te volgens als voor de brandweer. even simpel nagedacht. geen hartslag is reanimeren met daarbij spuitje a + b +c en 4x strijkijzer op standje x.

ik heb in mijn carriere bij de brandweer nog nooit 2 ongevallen meegemaakt die hetzelfde waren. op zich wel makkelijk om te zien wat de mogelijkheden zijn maar bij ieder ongeval, zeker als ze wat complexer worden, is het improviseren. En juist dit staat in geen 1 boekje omschreven.
en ik mag er toch wel vanuit gaan dat iedere brandweer man zijn basisvaardigheden (leidraad oefenen) onder de knie heeft. Het mooie van het brandweervak vind ik juist dat je met deze basis heel veel kunt en moet combineren om bij een incident de "klant" op een verantwoorde manier te helpen. Wanneer je dit op de plaats van het ongeval met een boekje moet gaan doen weet ik niet of je als brandweer echt proffesioneel over komt met een mannetje of tig publiek. mogelijk wel om de voorpagina van de telegraaf te halen.

Maar zoals ik al eerder schreef ik ken het boekje niet! en kan het dus goed zijn dat ik met mijn vooroordelen er helemaal naast zit!

firemanr

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2006, 16:38:48
ik ken het boekje nog niet maar heb er wel mijn vraagtekens bij of dit iets is voor de brandweer.

voor ambulancepersoneel is het veel makkelijker om een protocol te volgens als voor de brandweer. even simpel nagedacht. geen hartslag is reanimeren met daarbij spuitje a + b +c en 4x strijkijzer op standje x.

ik heb in mijn carriere bij de brandweer nog nooit 2 ongevallen meegemaakt die hetzelfde waren. op zich wel makkelijk om te zien wat de mogelijkheden zijn maar bij ieder ongeval, zeker als ze wat complexer worden, is het improviseren. En juist dit staat in geen 1 boekje omschreven.
en ik mag er toch wel vanuit gaan dat iedere brandweer man zijn basisvaardigheden (leidraad oefenen) onder de knie heeft. Het mooie van het brandweervak vind ik juist dat je met deze basis heel veel kunt en moet combineren om bij een incident de "klant" op een verantwoorde manier te helpen. Wanneer je dit op de plaats van het ongeval met een boekje moet gaan doen weet ik niet of je als brandweer echt proffesioneel over komt met een mannetje of tig publiek. mogelijk wel om de voorpagina van de telegraaf te halen.

Maar zoals ik al eerder schreef ik ken het boekje niet! en kan het dus goed zijn dat ik met mijn vooroordelen er helemaal naast zit!

Amen. Ik stond erbij toen het uitgelegd werd aan iemand en die kwam met dezelfde redenen dat het voor brandweer niet werkt....Je kunt moeilijk een boekje gaan lezen bij aankomst. Ieder ongeval is anders en er moet gewoon meer creativiteit aan de dag worden gelegd soms om een so uit de auto te krijgen. Precies zoals je zegt Fikkie. ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2006, 16:54:58
Tsjonge wat knap, de brandweermannen hebben geen boekje nodig. De ambulance-mensen lezen eerst bij aankomst even hoe ze ook al weer te werk moeten gaan.  ???

Ehm, volgens worden hier de ambulance-mensen gigantisch tekort gedaan. Je kan van hen ook verwachten dat het overgrote deel van de info uit de protocollen in hun hoofd zitten, hebben ze echt niet het LPA voor nodig. Echter zijn ze aanrijdende naar iets wat ze niet zo vaak meemaken (denk kinderreanimatie bv) dan kan het handig zijn om, terwijl ze onderweg zijn, even te bladeren naar het desbetreffende protocol om hun kennis even op te frissen. Ter plaatse zullen ze dan nog genoeg moeten improviseren, immers een protocol is slechts een handleiding en variaties zijn en blijven mogelijk.

Gelukkig kunnen we in NL van alle brandweermensen (beroeps, vrijwilligers, dagelijks 6 uitrukken, maandelijks 2 uitrukken) verwachten dat al hun kennis paraat is ook al komen ze in een situatie terecht die ze misschien iets minder vaak meemaken (denk aan een piloot die bekneld zit in zijn vliegtuigje wat neergestort is?).

Nee hoor brandweermannen hoeven nooit even te spieken, stel je voor wat een modderfiguur je slaat om te kijken hoe je iemand snel eruit haalt. Nee dan liever twee uur lang het wiel zelf uitvinden.

::)

firemanr

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2006, 17:07:09
Tsjonge wat knap, de brandweermannen hebben geen boekje nodig. De ambulance-mensen lezen eerst bij aankomst even hoe ze ook al weer te werk moeten gaan.  ???

Ehm, volgens worden hier de ambulance-mensen gigantisch tekort gedaan. Je kan van hen ook verwachten dat het overgrote deel van de info uit de protocollen in hun hoofd zitten, hebben ze echt niet het LPA voor nodig. Echter zijn ze aanrijdende naar iets wat ze niet zo vaak meemaken (denk kinderreanimatie bv) dan kan het handig zijn om, terwijl ze onderweg zijn, even te bladeren naar het desbetreffende protocol om hun kennis even op te frissen. Ter plaatse zullen ze dan nog genoeg moeten improviseren, immers een protocol is slechts een handleiding en variaties zijn en blijven mogelijk.

Gelukkig kunnen we in NL van alle brandweermensen (beroeps, vrijwilligers, dagelijks 6 uitrukken, maandelijks 2 uitrukken) verwachten dat al hun kennis paraat is ook al komen ze in een situatie terecht die ze misschien iets minder vaak meemaken (denk aan een piloot die bekneld zit in zijn vliegtuigje wat neergestort is?).

Nee hoor brandweermannen hoeven nooit even te spieken, stel je voor wat een modderfiguur je slaat om te kijken hoe je iemand snel eruit haalt. Nee dan liever twee uur lang het wiel zelf uitvinden.

::)

Wat je nu schrijft is wel erg kort door de bocht, maar misschien was ik niet duidelijk genoeg, dat kan ook....
Ok, nog een keer. Ik doe zeker de ambuplegen etc. geen tekort....verre van dat. Ik heb een ambupleeg in de aangetrouwde zijde van mijn vrouw zitten... ::) dus je moet mij niet vertellen dat ze veel moeten weten. Dat weet ik ook. Alleen als de brandweer naar een ongeval gaat heeft die geen tijd onderweg om een boekje te lezen, maar is bezig met aankleden (fatsoenlijk, aantrekken handschoenen, ademlucht en verdelen taken. Daarbij is , net als bij de ambu, een ongeval net even iets anders. Soms ligt de auto op zijn kop, dan zijn het er bij aankomst ineens 2, dan staat er een auto in brand terwijl dit niet doorgegeven is, of 1 van de inzittenden is uitgestapt en maakt amok omdat er nog iemand inzit....Moet ik nog even doorgaan? Daarom heb je geen tijd om een boekje te lezen, niet meer en niet minder. ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2006, 18:32:46
Wat je nu schrijft is wel erg kort door de bocht, maar misschien was ik niet duidelijk genoeg, dat kan ook....
Ok, nog een keer. Ik doe zeker de ambuplegen etc. geen tekort....verre van dat. Ik heb een ambupleeg in de aangetrouwde zijde van mijn vrouw zitten... ::) dus je moet mij niet vertellen dat ze veel moeten weten. Dat weet ik ook. Alleen als de brandweer naar een ongeval gaat heeft die geen tijd onderweg om een boekje te lezen, maar is bezig met aankleden (fatsoenlijk, aantrekken handschoenen, ademlucht en verdelen taken. Daarbij is , net als bij de ambu, een ongeval net even iets anders. Soms ligt de auto op zijn kop, dan zijn het er bij aankomst ineens 2, dan staat er een auto in brand terwijl dit niet doorgegeven is, of 1 van de inzittenden is uitgestapt en maakt amok omdat er nog iemand inzit....Moet ik nog even doorgaan? Daarom heb je geen tijd om een boekje te lezen, niet meer en niet minder. ;)

Ik denk dat ik je prima snap, zeker de eerste inzet moet gewoon ingebakken zijn in iedere brandweerman, ambu-team, polite-agent, arts, etc. dat ben ik volledig met je eens.

Echter daarna is er zeker wel tijd voor bezinning en is het soms beter om even te kijken hoe je dat ook alweer het beste kan aanpakken. Je kan mij namelijk niet wijsmaken dat iedere brandweerman in NL zo ervaren is en zoveel kennis heeft dat hij voor ieder probleem de beste aanpak weet. Daarom vind ik het een prima initiatief dat er voor die momenten dat er twijfel is een naslagwerk bestaat.

Overigens waarom worden er aanvalsplannen, bereikbaarheidskaarten, etc. geschreven en in brandweerwagens gelegd als er toch geen tijd is om erin te kijken ivm aankleden  ;) Persoonlijk lijkt mij dit gewoon een aanvulling op deze zaken en is dit ook helemaal niet nieuw. Kijk maar eens naar de aandachtskaarten van Brandweer Amsterdam, weliswaar een stuk algemener van aard maar ook bedoeld om de mensen in het veld bij te staan in zaken waar gen routine voor is omdat het simpelweg te weinig voorkomt en je niet alles wekelijks kan oefenen.

Ter info de link naar de aandachtskaarten http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/show/id=530114/contentid=54283

Groet,

Vesalius, die altijd beetje bang wordt als mensen beweren alles te weten en nooit iets hoeven op te zoeken  ;)

firemanr

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2006, 09:19:05
Ik denk dat ik je prima snap, zeker de eerste inzet moet gewoon ingebakken zijn in iedere brandweerman, ambu-team, polite-agent, arts, etc. dat ben ik volledig met je eens.

Echter daarna is er zeker wel tijd voor bezinning en is het soms beter om even te kijken hoe je dat ook alweer het beste kan aanpakken. Je kan mij namelijk niet wijsmaken dat iedere brandweerman in NL zo ervaren is en zoveel kennis heeft dat hij voor ieder probleem de beste aanpak weet. Daarom vind ik het een prima initiatief dat er voor die momenten dat er twijfel is een naslagwerk bestaat.

Overigens waarom worden er aanvalsplannen, bereikbaarheidskaarten, etc. geschreven en in brandweerwagens gelegd als er toch geen tijd is om erin te kijken ivm aankleden  ;) Persoonlijk lijkt mij dit gewoon een aanvulling op deze zaken en is dit ook helemaal niet nieuw. Kijk maar eens naar de aandachtskaarten van Brandweer Amsterdam, weliswaar een stuk algemener van aard maar ook bedoeld om de mensen in het veld bij te staan in zaken waar gen routine voor is omdat het simpelweg te weinig voorkomt en je niet alles wekelijks kan oefenen.

Ter info de link naar de aandachtskaarten http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/show/id=530114/contentid=54283

Groet,

Vesalius, die altijd beetje bang wordt als mensen beweren alles te weten en nooit iets hoeven op te zoeken  ;)

Bang hoef je hiervoor niet te worden....als er 1 wereld van protocollen aan elkaar hangt is het de brandweer en ambu wel.... ;D Overleg zal er bij een ongeval altijd wel zijn tussen ambupersoneel en brandweer. Ook brandweer onderling, maar als elke seconde telt heb je dus geen tijd om nog es in een boekje te kijken, maar wordt er weldoordacht gehandelt. Bij gevallen waar je iets meer tijd hebt, komen de boeken heus wel naar boven. ;) Zoals gevaarlijke stoffen ongevallen e.d.

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2006, 09:53:46
Wil hier uiteraard ook nog wel even reageren!

Ik denk dat firemanR mij redelijk goed begrijpt. Het gaat er vooral om dat er bij de brandweer zeker nooit 2 gevallen hetzelfde zijn!
Wat ik bedoelde te vertellen met het verschil van brandweerprotocollen en ambuprotocollen is dat er bij de ambu, die niet voor niets een andere opleiding hebben en dus ook een andere salarisschaal ;), makkelijker is om een goed protocol te volgen. Als je de abc koffer pakt zit daar een hele rij met spuitjes etc etc in. Het is toch wel verdomt makkelijk als de patient de juiste spuit met de juiste hoeveelheid krijgt! Dit is simpelweg niet uit het hoofd te leren! moet je ook niet willen denk ik!
Zelfs in het ziekenhuis hangen aan de muur grote protocollen! Niets mis mee absoluut niet! Maar hetgene wat ik, en ik denk firemanR uit zijn verhaal opmakend ook vind, is dat bij de brandweer als je tp bent bij een ongeval je dan pas kunt kijken hoe zit de auto (of net wat dan ook) in elkaar, waar zit de persoon, hoe snel moet hij/zij eruit, en misschien niet het juiste voorbeeld omdat er een dodelijkslachtoffer bij betrokkeni s maar als ik even naar deze foto kijk http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14051.0 is er niets met een protocollen-boekje te doen.

Het boekje lijkt me voor oefeningen niet verkeerd omdat je daar een ongevalssituatie kunt maken zoals je hem zelf wilt. Hier kun je dan de protocollen die vermeld staan heel mooi oefenen! Wanneer je dan bij een echt ongeval aankomt en je dit kunt combineren zijn "WE" goed bezig. Met we bedoel ik dan ook zeker ook de ambu en ook nog wel een beetje de politie. Ongeval = overleggen = improviseren en handelen!

En vesalius je hoeft niet bang te zijn dat er mensen zijn die alles weten en nooit iets op hoeven te zoeken! simpel voorbeeldje ongeval gevaarlijke stoffen. dat erikkaarten boek of het chemiekaartenboek is toch ook wel heel handig! Zoals je zelf al vermeld aanvalsplannen van bekende gebouwen is ook heel fijn. MAAR deze tekening zijn nu actueel en morgen weer verouderd. En wanneer er ergens van een pand een plattegrondhangt (vluchtroutes) zijn die ook wel heel fijn om evenop te kijken voor je naar binnen gaat! binnen met rook waar je letterlijk geen hand voor ogen ziet is het ook moeilijk protocollen te lezen ;) ;)
Nogmaals voor brand zijn protocollen "makkelijker" te hanteren dan een boekje voor hoe iemand uit de auto te halen.

Ik hoop dat ik het je duidelijk uit heb kunnen leggen en zo niet dan probeer ik het gewoon nog een keer 8) :P ;)

Bart S

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2006, 10:29:54
Leuke discussie. Maar wie heeft de brandweerprotocollen en ambulanceprotocollen op zit moment voor zich liggen en kan ze vergelijken? ;)

Even een paar 'vooroordelen' wegnemen over de ambulanceprotocollen.
Als je als ambulancemedewerker bij een patient je procollenboekje moet gaan pakken om op te zoeken hoe het ook alweer moet, dan ben je niet goed bezig. Het is ook gewoonweg niet de bedoeling van zo'n boekje. Ik snap dus het argument "maar we hebben geen tijd om bij aankomst het boekje te gaan lezen" niet zo. Overigens is het natuurlijk niet zo dat iedere medewerker het boekje van A tot Z uit zijn hoofd kent, alleen de meest gebruikte protocollen (reanimatie bijv.). En tegenwoordig moeten de verpleegkundigen een protocol examen afleggen. Het boekje geeft je een leidraad van stappen die je moet/kan nemen bij bepaalde ziektebeelden. En net zoals elk ongeval anders is, is elke patient ook anders, en vereist elke patient een andere aanpak. Maar in de basis is het altijd hetzelfde (ABCDE volgen) en volgens mij is dat bij de bevrijding van een bekneld slachtoffer of bij de aanval op een brand ook zo.

Protocollen/richtlijnen zijn bij ons een uitdrukking of vormgeving van de professionele standaard met betrekking tot specifiek medisch/verpleegkundig handelen. Oftewel: Landelijke standaard, een uniforme werkwijze voor de ambulancehulpverleners. Bovendien mag een ambulanceverpleegkundige op grond van een protocol zonder tussenkomst en toezicht van een arts een aantal voorbehouden handelingen uitvoeren, maar voor de brandweer is dat minder van belang, of het moet zo zijn dat een bevelvoerder op basis van het volgen van een protocol alvast bepaalde zaken mag besluiten die anders alleen door een officier besloten mogen worden. Ik noem maar wat.

Conclusie: wat ik dus probeer te zeggen is dat de vergelijking met de ambulanceprotocollen volgens mij niet helemaal terecht is. En ik heb het gevoel dat er 'te snel' wordt geroepen dat het allemaal onnodig is.

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2006, 16:00:54
bart,

Ik oordeel zeker niet te snel om te zeggen dat het niet nodig is!
Jouw uitleg mbt protocollen ambu is een stuk duidelijker geworden!
maar zoals ik al meerdere malen heb genoemd is voor mij, en ja inderdaad zonder dat ik het boekje daadwerkelijk gezien heb, niet iets om op een uitruk mee te werken bij een inzet van hv bij de brandweer.

Maar als iemand het boekje heeft en het een een paar bladzijde wil kopieren om daarna beter te kunnen oordelen hou ik me uiteraard aanbevolen.