Middelbrand sportkantine - Amsterdam 17-08-2006

Auteur Topic: Middelbrand sportkantine - Amsterdam 17-08-2006  (gelezen 5055 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2006, 16:14:24
Is het ook standaard dat een OVDG wordt gealarmeerd bij een middelbrand of door de explosies?

(Dit geld voor de OVDG's van de CPA A-A e.o.)
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de OVDG in principe voor elke Middelbrand in kennis gesteld moet worden danwel worden gealarmeerd. De meeste AC's doen dit niet, maar dat hangt dan meestal af van de situatie. Want heb je nou een Middelbrand van een grote Afvalberg buiten waar geen gevaar is o.i.d. moet volgens de regeltjes toch de OVDG in kennis gesteld worden(vergelijkbaar met in een ander topic day de OVDG kwam bij een GRIP-1 Wateroverlast). Dus in principe bij elke Middelbrand (wat ik zelf beetje onnodig vindt) maar meestal doet de AC het pas wanneer het nodig is.  :)


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2006, 20:12:11
(Dit geld voor de OVDG's van de CPA A-A e.o.)
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de OVDG in principe voor elke Middelbrand in kennis gesteld moet worden danwel worden gealarmeerd. De meeste AC's doen dit niet, maar dat hangt dan meestal af van de situatie. Want heb je nou een Middelbrand van een grote Afvalberg buiten waar geen gevaar is o.i.d. moet volgens de regeltjes toch de OVDG in kennis gesteld worden(vergelijkbaar met in een ander topic day de OVDG kwam bij een GRIP-1 Wateroverlast). Dus in principe bij elke Middelbrand (wat ik zelf beetje onnodig vindt) maar meestal doet de AC het pas wanneer het nodig is.  :)

Helemaal duidelijk, bedankt Jeroen ;)
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2006, 23:34:51
Helemaal duidelijk, bedankt Jeroen ;)

Ik vind het eigenlijk helemaal niet duidelijk ;)     ;D ;D ;D

Misschien is er in de regio Amsterdam wel een afspraak over het in kennis stellen van de OvD-G bij middelbrand (in sommige andere regio's gebeurt dit bij grote brand.... dus dat kan best kloppen). Maar dan praat je over het in kennis stellen, en dat is wat anders dan alarmeren (dus ter plaatse komen om evt. ingezet te worden ;)).

In veel regio's (maar de procedures kunnen per regio verschillen) wordt de OvD-G gealarmeerd bij het vrijkomen van asbest bij brand, dat kan dus zelfs bij een kleine brand zijn (zelf meerdere keren meegemaakt ;)).

In ieder geval is het standaard dat de OvD-G wordt gealarmeerd bij Grip 1.... waarom?.... omdat dat nodig is om het Copi compleet te krijgen. Vervolgens wordt in het Copi met elkaar bekeken welke processen voor dat incident van toepassing zijn.... en dan kan best blijken dat er voor de OvD-G geen taken zijn. Tja... en dan kan je achteraf wel zeggen dat het onzin was om hem/haar op te roepen, maar zo werkt het in de praktijk niet ;)

Oja, om nog even wat te leren : de OvD-G heeft zeker niet alleen te maken met (meerdere) gewonden. Er zijn verschillende taken (processen) die onder de verantwoordelijkheid van de GHOR vallen. De OvD-G is de vertegenwoordiger van de GHOR ter plaatse bij een incident en moet dus ook in die andere gevallen aktie ondernemen of zaken opstarten. Denk bijvoorbeeld aan de psychosociale opvang. Er zijn vast een paar goede GHOR-websites waar meer informatie te vinden is ;)

groeten,
René de Caluwé


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2006, 00:31:18
Ik vind het eigenlijk helemaal niet duidelijk ;)     ;D ;D ;D

Misschien is er in de regio Amsterdam wel een afspraak over het in kennis stellen van de OvD-G bij middelbrand (in sommige andere regio's gebeurt dit bij grote brand.... dus dat kan best kloppen). Maar dan praat je over het in kennis stellen, en dat is wat anders dan alarmeren (dus ter plaatse komen om evt. ingezet te worden ;)).

(...)

Oja, om nog even wat te leren : de OvD-G heeft zeker niet alleen te maken met (meerdere) gewonden. Er zijn verschillende taken (processen) die onder de verantwoordelijkheid van de GHOR vallen. De OvD-G is de vertegenwoordiger van de GHOR ter plaatse bij een incident en moet dus ook in die andere gevallen aktie ondernemen of zaken opstarten. Denk bijvoorbeeld aan de psychosociale opvang. Er zijn vast een paar goede GHOR-websites waar meer informatie te vinden is ;)

groeten,
René de Caluwé

Duidelijk René ;)

Om nog even terug te komen op de brand in Amsterdam, als ik de alarmering goed heb gelezen (kan hem helaas nu even niet terug halen) dan is de OVD-G in dit geval op aanvraag van de aanwezige ambulance gealarmeerd. Er is ongetwijfeld een goede reden voor geweest.


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2006, 10:33:03
Waarschijnlijk voor de gasflessen die tientallen meters door de lucht vlogen.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2006, 11:22:07
Ik keek er zelf ook erg van op toen ik hoorde dat de OVDG "officieel" bij elke Middelbrand in kennis gesteld te worden danwel te worden galarmeerd. Aangezien in Za-Wa alleen al, vaak een Middelbrand eigenlijk "niks" is. Toch is het zo afgesproken, maar zelf lijkt het me dat de betreffende AC danwel Ambu zelf wel kan inschatten wanneer de OVDG nodig is  ;)


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2006, 22:29:44
Middelbrand legt voetbal kantine in de as



www.kazernewillem.web-log.nl
www.abradio.nl

Foto's Jeffrey Koper K3-media
Tekst: Roderick de Veen

waarom heeft de brandweerman rechts een ander model helm op? word dit het nieuwe model in amsterdam of zoiets?
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2006, 23:17:29
waarom heeft de brandweerman rechts een ander model helm op? word dit het nieuwe model in amsterdam of zoiets?
Haha, ja hebt gelijk. Een eierschaal..  ;D Hebben ze in Waddinxveen ook. Lijkt me eerder een oud model want daar gaan ze er ook uit hoorde ik..  ;)
343, never forget.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2006, 22:41:30
Haha, ja hebt gelijk. Een eierschaal..  ;D Hebben ze in Waddinxveen ook. Lijkt me eerder een oud model want daar gaan ze er ook uit hoorde ik..  ;)

wáárom heeft hij dan die helm op?  ;)
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2006, 22:42:56
wáárom heeft hij dan die helm op?  ;)
Dat is gissen denk ik..  :D
343, never forget.