Brandweer mag langer doen over uitrukken

Auteur Topic: Brandweer mag langer doen over uitrukken  (gelezen 9647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin Hundman

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2007, 09:56:27
Het is dus geen 1 april grap maar werkelijkheid. Moet je maar eens ff googlen op Amsterdam en brandweer...  :-X :-X :-X :-X

Inderdaad, dit speelt al zo lang  :-X


Michelle1983

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2007, 10:33:52
Maar over twee jaar gaat de kazerne dus weer open als ik het goed begrepen heb?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2007, 14:00:35
als het nu 2 jaar goed gaat.... ::) ::) :-X :-X :-X :-X


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2007, 21:05:25
Ik zou bezwaar maken en ze op voorhand verantwoordelijk stellen voor de schade die je mogelijk gaat oplopen bij een eventuele brand door te laat komen bij een brand. Ze proberen zich nu met een rookmelder de verantwoordelijkheid bij jouw neer te leggen. Door een rookmelder wordt je zelf wel eerder gewaarschuwd waardoor je zelf kunt vluchten maar de brand is er niet minder heftig door. Ook als niemand thuis is kan er wel een rookmelder hangen maar de brandweer wordt niet eerder gewaarschuwd.

Bij bouwwerkzaamheden gebeurt dat ook dmv een bouwexploit. Je zou er één een beetje kunnen ombouwen. Zie bijv. http://www.jongbloed-fiscaaljurist.nl/overeenkomsten/juridisch/woning/aansprakelijkstelling  ;)

Reken jezelf niet meteen rijk......

----------------------------------------------------------------------------------------

Bestuursinformatie on-line
 
NOTA

dienst: Bestuursdienst
 
datum: 9 augustus 2005
 
registratienummer: 0308510
 
afdelingsnaam: BD/ABZ/BJZ
 
steller: Lagerweij-Duits, Christa
 
paraaf chef:
  
kopie aan:
  
onderwerp: eindvonnis brandschade Mossemeent 3 en 5
 
nota voor burgemeester en wethouders

Voorgeschiedenis
Op 16 januari 1997 ontstond er brand op de bovenste verdieping van de woningen aan de Mossenmeent nummers 3 en 5 in de wijk Hilversumse Meent. De woningen zijn samengevoegd tot één woning. Op de beide zolderverdiepingen is de scheidingsmuur doorgebroken. De brandmelding is bij de centrale meldkamer geregistreerd om 11.47 uur. Op dat moment brandde de zolderverdieping van de woning op nummer 3. Na de melding is zowel de beroepsbrandweer als de vrijwillige brandweer gealarmeerd. De beroepsbrandweer bevond zich ten tijde van de oproep ten zuidwesten van Hilversum en was bezig met sport. Enkele minuten na de brandmelding arriveerden 2 van de 6 vrijwilligers van de brandweer bij de brand. Op dat moment brandden de zolders van beide woningen. Om 12.03 is de melding “middelbrand” bij de Centrale Meldkamer binnengekomen. Om 12.05 uur arriveerden de beroepsbrandweer met een tankautospuit en een hoogwerker en de vrijwillige brandweer met een tankautospuit. In verband met de melding “middelbrand” arriveerde om 12.17 uur nog een extra tankautospuit. De brandweer kreeg later ter plaatse ook steun van een Waterongevallenwagen om 12.46 uur en een tankautospuit om 12.47 uur. Om 12.37 uur werd het sein “brand meester” gegeven.

De verzekeraar van de eigenaar van de panden, ABN AMRO, heeft de gemeente Hilversum vervolgens gedagvaard. ABN AMRO stelt dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld, omdat de brandweer de opkomsttijd als vermeld in de Handleiding Brandweerzorg van het Ministerie van Binnenlandse Zaken met 10 minuten heeft overschreden. De opkomsttijd voor de onderhavige woning(en) bedraagt volgens deze handleiding 8 minuten. ABN AMRO vordert in rechte vergoeding van de door haar geleden schade ten gevolge van de overschrijding van de opkomsttijd.

Tussenvonnis rechtbank Amsterdam
De rechtbank te Amsterdam wijst op 18 december 2002 een tussenvonnis. De rechtbank stelt voorop dat het voorkomen, beperken en bestrijden van gevaar door brand een publieke taak is van de gemeente. Hieruit volgt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de vervulling van deze taak.

Verder hoeft de overschrijding van de aanbevolen opkomsttijd op zichzelf nog niet onrechtmatig te zijn. Of de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld, moet volgens de rechtbank in samenhang met de planning en de organisatie van de brandweer worden beoordeeld. Gelet op het feit dat er onvoldoende brandweerlieden paraat waren om de brand binnen de voorgeschreven tijd te kunnen bereiken en de mate van overschrijding van de aanbevolen opkomsttijd, oordeelde de rechtbank dat de gemeente toerekenbaar onzorgvuldig is geweest in de naleving van haar publieke taak (onrechtmatige handeling).

ABN AMRO moet bewijzen dat er minder schade zou zijn geweest als de brandweer wel op tijd was geweest en de rechtbank wenst hierover een deskundigenbericht.

Maatregelen nav tussenvonnis
Naar aanleiding van het tussenvonnis zijn er verbeteringsmaatregelen door de brandweer getroffen. De sport en oefenlocaties van de brandweer vinden plaats op plekken waarbij ze overal in de gemeente snel ter plaatse kan arriveren. Verder is de brandweerzorg van de Hilversumse Meent overgedragen aan brandweer Bussum, omdat zij sneller ter plaatse kan arriveren. De vrijwilligers post van de Hilversumse Meent is opgeheven, omdat deze met name overdag niet meer aan de eisen met betrekking tot de minimale bezetting kon voldoen. De vrijwilligers van de Hilversumse Meent zijn voor een gedeelte in dienst van de brandweer in Bussum.

Eindvonnis
Op 16 juni 2004 wordt de heer ing. P.B. Reijman van TNO als deskundige door de rechtbank benoemd ter beantwoording van de in dat tussenvonnis vermelde vragen. Gelet op de bevindingen en de eindconclusies van de heer Reijman die de rechtbank overneemt acht de rechtbank het niet bewezen dat er minder schade zou zijn geweest als de brandweer wel binnen de aanbevolen norm van 8 minuten na de melding van de brand zou zijn gearriveerd. In het midden kan blijven het antwoord op de vraag in hoeverre het ontbreken van de oorspronkelijke scheidingswand tussen de zolders van de panden Mossenmeent 3 en 5 heeft bijgedragen aan het ontstaan dan wel het verergeren van de schade(omvang). Dit geldt volgens de rechtbank in haar eindvonnis d.d. 13 juli 2005 ook voor het antwoord op de vraag of en, zo ja, in hoevere deze schade om die reden aan de heer Hoes zelf is toe te rekenen.

De vordering van ABN AMRO wordt afgewezen. ABN AMRO kan tegen dit eindvonnis in hoger beroep gaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2007, 23:56:10
Ik denk dat het hier toch iets anders ligt. Men weet van te voren al dat men langer onderweg is. De gemeente neemt bewust een risico. Ze informeren de burgers er ook over dus het is een bewust risico dat de gemeente neemt.
Ook is het al een aantal jaren bekend dat de regelgeving er aan zat te komen dus de gemeente had tijdig mensen kunnen opleiden.
Alleen zal het wel lastig worden om de 'extra' schade aan te tonen.  ;)


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2007, 08:54:55
Gisteravond bleek maar weer dat autospuit Rudolf wel degelijk nodig is.

Drie gewonden bij brand in gezinsvervangend tehuis/ Parkhof.
Bij een brand in een gezinsvervangend tehuis aan Parkhof zijn maandagavond drie personen gewond geraakt. Twee van hen moesten worden overgebracht naar een ziekenhuis. Eén van hen liep brandwonden op, de tweede persoon had veel rook ingeademd. Een derde persoon had ook rook ingeademd, maar kon ter plaatse door ambulancepersoneel worden behandeld.
De brand brak omstreeks 18.50 uur uit in een kamer op de eerste etage. De brandweer was snel ter plaatse (autospuit Rudolf) en wist de personen uit de brandende kamer te redden. Ook zette de brandweer de ontruiming van de rest van het tehuis in gang. De brandweer had het vuur snel onder controle. De oorzaak van de brand is onbekend.
Bron: Brandweer Amsterdam / www.kazernewillem.web-log.nl

Trouwens met zo'n 700 uitrukken per jaar is autospuit Rudolf ook voor andere klussen
(denk aan: reanimaties, afhijsingen, metingen, onderzoek naar gaslucht, koolmonoxidevergiftiging, etc) ook niet te missen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 29 november 2007, 10:05:00
www.asserjournaal.nl

Kazerne aan Kanaal op termijn opge-heven en op twee plaatsen vervangen

Aanrijdtijd Brandweer bijna verdubbeld. Preventie en
   andere inzet vrijwilligers
   moeten schade beperken


ASSEN – De Brandweer stelt zich in op een verlenging van de aanrijdtijd van 8 minuten tot maximaal 15 minuten. Om de schade te beperken worden op korte termijn maatregelen genomen als voorlichting over zelfredzaamheid en rookmelders en een ander systeem van inzetbaarheid van de vrijwilligers Op langere termijn komen er in de plaats van de huidige kazerne twee nieuwe elders in Assen, waarschijnlijk in West en in Noordoost.

De aanrijdtijd van 8 minuten is niet meer haalbaar doordat de stad steeds meer buitenwijken op grotere afstand tot de kazerne heeft gekregen. De brandweerkazerne is in de loop der tijd zelf ook ingehaald door de stedelijke bebouwing. Uitrukkende  brandweerwagens kunnen daardoor soms niet snel opschieten.

Aan de ligging van de brandweerkazerne kan op korte termijn niets worden veranderd.

Wat de Brandweer wel kan doen is het systeem van inzetbaarheid van vrijwilligers veranderen. Steeds meer brandweerlieden wonen buiten Assen. Het is lastig hen snel ter plaatse te krijgen.
Vrijwilligers alleen nog bij tweede uitruk, in avonduren en weekends

Het college stelt voor om de eerste uitruk te laten verzorgen door het personeel op de kazerne. Dit is personeel dat soms andere taken heeft, maar wel in het bezit is van een uitrukbevoegdheid. De vrijwilligers kunnen daarna eventueel als extra versterking worden ingezet. In de weekends en ’s avonds blijft de brandweer met vrijwilligers werken.

Het is de vraag of dit een gunstige uitwerking heeft op de motivatie van de vrijwilligers.
De Brandweervereniging (in oprichting) heeft laten weten dat vrijwilligers het liefst worden ingezet bij de eerste uitruk. De tweede uitruk (‘extra versterking’) komt nogal eens neer op nabluswerk en slangen oprollen.

Bovendien heeft men weinig zin om voornamelijk in de avond of in het weekend te worden opgeroepen. Behalve dat deze maatregel het enthousiasme tempert is het ook geen aanbeveling om nieuwe mensen te werven.

Investeren in preventie en rookmelder

De tweede maatregel is dat de gemeente gaat investeren in voorlichting over brandpreventie en rookmelders. De brandweerlieden kunnen bij aankomst ter plekke eerder aan het werk als door middel van een rookmelder de brand in het beginstadium wordt ontdekt en de gebruikers van het pand weten wat ze moeten doen. Natuurlijk geldt dit alleen als de bewoners/ gebruikers van het betreffende pand zélf de brand ontdekken.
Helaas gebeurt het veelal dat anderen een brand eerder ontdekken dan de bewoners/gebruikers, of  zijn er geen mensen in het pand aanwezig. De brand is dan vaak in een gevaar-lijk stadium.
Dat de langere aanrijdtijd wordt gecompenseerd door het arriveren op een plek waar de brand in een vroeg stadium verkeert, is dus niet altijd het geval.

De maatregelen op langere termijn behelzen de bouw van twee nieuwe kazernes. De kazerne aan het Kanaal vervalt. De nieuwe kazernes komen in het noordoosten en in het westen van de stad.

Het besluit om een ander systeem van paraatheid te hanteren en twee nieuwe kazernes te bouwen is vijf keer goedkoper dan één brandweerpost die 24 uur bemenst is met beroepskrachten.

Economisch een sterk punt, maar de veiligheidsaspecten en de uitbreiding/instandhouding van het vrijwilligerscorps lijken minder sterk neergezet.