Combinatie voertuig: RV-TS

Auteur Topic: Combinatie voertuig: RV-TS  (gelezen 83311 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #140 Gepost op: 2 februari 2011, 11:57:24
Zijn er al foto's van het voertuig??  :-\ Het voertuig is namelijk afgelopen weekend in Dordrecht geweest hoorde ik!  ;)
Brandweer Papendrecht


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #141 Gepost op: 17 februari 2011, 10:30:29
Combi-auto voor brandweer Dordt
DORDRECHT – De brandweer in Dordrecht krijgt als eerste brandweerkorps in Nederland een combivoertuig. Het gaat om een combinatie van een reddingsvoertuig en een blusvoertuig.
De officiële overdracht vindt op 1 maart plaats, zo is woensdag bekendgemaakt.
Het reddingsvoertuig in de vorm van een hoogwerker moet bemand worden door twee personen. In een blusvoertuig (de tankautospuit) moeten zes brandweermensen aanwezig zijn. Door de combinatie van deze voertuigen kunnen beide taken uitgevoerd worden door zes in plaats van acht personen. Bovendien is er maar één voertuig nodig in plaats van twee.
Het nieuwe combivoertuig is na een jaar testen in productie genomen in de Duitse fabriek Magirus. Het voertuig is 2,50 meter breed, 3,40 hoog en 9,70 meter lang. Het weegt in totaal 18.000 kilo. De inhoud van de watertank bedraagt 1500 liter. De hoogwerker heeft een maximale werkhoogte van 30 meter.
Het nieuwe voertuig is nog niet volledig inzetbaar. Voor de manschappen is een programma gemaakt waarmee de komende maanden alle scenario’s en mogelijkheden worden getraind. Met de aanschaf van het combivoertuig wil Dordrecht inspelen op de ontwikkelingen bij de brandweer. Behalve de kazerne in het Oranjepark komt er een post op het Leerpark, om de vastgestelde aanrijtijden te halen.
http://www.refdag.nl/nieuws/regio/combi_auto_voor_brandweer_dordt_1_534855

Ben wel benieuwd naar foto's van dit voertuig.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #142 Gepost op: 17 februari 2011, 10:36:20

http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@20161/dordrecht-krijgt/
www.brandweer.nl

Is het trouwens inderdaad zo dat je die taken met 6 man kunt doen?
Bevelvoerder, pompbediende
1 en 2 voor een binnnenaanval/redding
3 en 4 voor een waterwinning
Wie moet dan de hoogwerker in?

Waar positioneer je het voertuig op een geschikte plek voor waterwinning of om met de hoogwerker te werken?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #143 Gepost op: 17 februari 2011, 10:39:28
kan de pomp dat trekken? bij een grote brand 4 stralen lage druk EN de hoogwerker voeden? of iets in die richting.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #144 Gepost op: 17 februari 2011, 11:22:36
Is het trouwens inderdaad zo dat je die taken met 6 man kunt doen?
Bevelvoerder, pompbediende
1 en 2 voor een binnnenaanval/redding
3 en 4 voor een waterwinning
Wie moet dan de hoogwerker in?

Waar positioneer je het voertuig op een geschikte plek voor waterwinning of om met de hoogwerker te werken?

Er hoeft in principe niemand de hoogwerker in. Alles is op afstand bestuurbaar. Ik vermoed echter dat er een keuze gemaakt wordt door de bevelvoerder. Zetten we het voertuig in als TS dan is de nummering en taken bekend. Als het voertuig ingezet wordt als HW is het ook geen probleem. Als combi voertuig zijn er meerdere opties mogelijk.

1: Niemand gaat de hoogwerker in en de chauffeur/pompbediende bestuurt alles op afstand
2: Nummer 3/4 gaat de hoogwerker in en nummer 3/4 word aan 1 en 2 toegevoegd.

Ik denk dat daar hele mooie procedures voor gemaakt zijn/worden. Ik ben zeker benieuwd naar deze procedures.

kan de pomp dat trekken? bij een grote brand 4 stralen lage druk EN de hoogwerker voeden? of iets in die richting.

Nee dat kan de pomp net niet leveren er moet een keuze gemaakt worden. De pomp leverd 2000 liter per minuut bij 8 bar (LD) en 250 liter per minuut bij 40 bar. het waterkanon van de hoogwerker vraagt bij 8 bar 1850 liter.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #145 Gepost op: 17 februari 2011, 11:27:01
Facts
Het combi-voertuig is 2.50 meter breed, 3.40 meter hoog en 9.70 meter lang.
Hij heeft een gewicht van 18.000 kilo inclusief bepakking.

De inhoud van de watertank bedraagt 1500 liter. De capaciteit van de
bluspomp bedraagt bij lage druk 2000 liter per minuut bij 8 bar en bij hoge
druk 250 liter per minuut bij 40 bar.

De hoogwerker heeft een maximale werkhoogte van 30 meter. De maximale
werkdiepte onder het maaiveld bedraagt 12 meter. Het waterkanon is
gemonteerd in de korf, beide zijn op afstand bestuurbaar. De capaciteit van
het kanon bedraagt 1850 liter per minuut bij 8 bar. De maximale belasting
van de korf is 270 kilo.

bron:
http://www.vrzhz.nl/images/stories/pdf/20110216_overdracht_combi-voertuig.pdf

Betekent dus dat hij alleen zijn eigen kan voeden, en niets extra, en volgens mij heeft een bluskanon van de gemiddelde hoogwerker een hogere capaciteit (ca 4000 liter/min).

Al met al voor de meeste brandjes een prachtig voertuig, maar zal toch nog zeer regelmatig een tweede tas nodig zijn. (alleen al voor de extra handjes)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #146 Gepost op: 17 februari 2011, 11:30:52
Citaat
bij een grote brand 4 stralen lage druk EN de hoogwerker voeden? of iets in die richting
Heb je het personeel niet voor, alleen in theorie kun je vier stralen LD door elk ploeglid één laten afleggen. Bij dat soort scenario's zet je een straatwaterkanon in,(of het kanon op de HW) en nog één of twee LD handstralen. Pomp kan het wel leveren, maar de brandkraan niet, dus dat is je beperking.
Citaat
volgens mij heeft een bluskanon van de gemiddelde hoogwerker een hogere capaciteit (ca 4000 liter/min).
Onnodig, de meeste TS'n leveren 2500-3000 l p/min dus die kunnen ook geen waterkanon van die capacitiet voedden. De norm voor een waterkanon is 2000 liter, zodat een TS dat ruim kan leveren en nog reserve heeft voor één of twee handstralen. Hogere capaciteiten worden alleen door de dompelpompen gehaald maar die laat je niet rechtstreeks een HW voedden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #147 Gepost op: 17 februari 2011, 11:32:50
Hmmm, heeft lang geduurd voordat dit topic hier kwam. Is al een tijd bekent hoor dat Dordrecht een combi voertuig kreeg.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #148 Gepost op: 17 februari 2011, 12:15:54
Heb je het personeel niet voor, alleen in theorie kun je vier stralen LD door elk ploeglid één laten afleggen. Bij dat soort scenario's zet je een straatwaterkanon in,(of het kanon op de HW) en nog één of twee LD handstralen. Pomp kan het wel leveren, maar de brandkraan niet, dus dat is je beperking.

Daarom zei ik het inderdaad ook.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #149 Gepost op: 17 februari 2011, 12:40:06
Eigenlijk is het standaard dat een HW die gaat blussen een TS toegewezen krijgt deze TS zal niets anders doen dan de HW voeden. Met dit voertuig zal het niet anders zijn
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel