Combinatie voertuig: RV-TS

Auteur Topic: Combinatie voertuig: RV-TS  (gelezen 84831 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #150 Gepost op: 17 februari 2011, 12:47:21
Hmmm, heeft lang geduurd voordat dit topic hier kwam. Is al een tijd bekent hoor dat Dordrecht een combi voertuig kreeg.

Nee hoor, zoals van dit forum mag worden verwacht, wordt al heel lang hier over gesproken.  ^-^
Zie o.a. dit bericht: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14088.msg597074#msg597074

Nu het daadwerkelijk in gebruik genomen gaat worden, krijgt het alleen wat extra aandacht.  O0


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #151 Gepost op: 17 februari 2011, 12:51:48


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #152 Gepost op: 17 februari 2011, 13:08:48
Eigenlijk is het standaard dat een HW die gaat blussen een TS toegewezen krijgt deze TS zal niets anders doen dan de HW voeden. Met dit voertuig zal het niet anders zijn

Voorzover ik het begrepen heb uit nieuwsberichten e.d. is de situatie als volgt. Door de splitsing van de kazernes is er eigenlijk niet voldoende personeel om op beide kazernes een redvoertuig te bemannen, minimumbezetting in Dordrecht is 2 TS+1 ondersteunend voertuig. Er gaat 1 TS+1 RV standaard uitrukken op de post Leerpark. Voor Oranjepark blijft dus slechts 1 TS-bemanning over en geen bemanning voor een RV, maar deze heeft wel het centrum als verzorgingsgebied en door de oude bouw dus af en toe een RV dringend noodzakelijk met name voor redding. Dit combi-voertuig geeft dan de mogelijkheid om in afwachting van het RV vanaf Leerpark ,wat in principe bij dit soort inzetten altijd tegelijkertijd mee uit zal rukken maar een langere aanrijduur heeft, alvast te kiezen voor een reddingsinzet.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #153 Gepost op: 17 februari 2011, 13:26:20
Citaat
maar deze heeft wel het centrum als verzorgingsgebied en door de oude bouw dus af en toe een RV dringend noodzakelijk met name voor redding. Dit combi-voertuig geeft dan de mogelijkheid om in afwachting van het RV vanaf Leerpark ,wat in principe bij dit soort inzetten altijd tegelijkertijd mee uit zal rukken maar een langere aanrijduur heeft, alvast te kiezen voor een reddingsinzet
Goede keuze, en daarbij kan dit voertuig veel standaard klusjes ook zelfstandig doen, zoals assistentie ambulance, horizontaal drenkelingen transport, inklimming, etc.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #154 Gepost op: 17 februari 2011, 14:00:54
Volgens mij wordt in de situatie blussing met het kanon aan een simpel feit voorbij gegaan. In zo een geval zullen er meerdere TS'sen ter plaatse komen, waarvan een de voeding kan gebruiken. Volgens mij is dit voertuig in eerste aanleg een TS, waarbij voor veel hoogwerker taken hij afdoende ingezet kan worden (Bomen, afhijsing, schoorsteen, etc, etc). Zaken waar normaal een AL/HW op zal rijden, maar eigenlijk als zelfstandige eenheid een beetje overdone is. Ook bij brandbestrijding is dit voertuig als tweede vluchtweg bijna direct inzetbaar (en ter plaatse ;)).

Het verhaal veranderd als het voertuig ingezet wordt als AL/HW bij blussing. Maar zoals gezegd, dan is er ook een verdere opschaling. Ik heb zelden gezien dat een AL/HW direct ingezet wordt bij het eerste alarm als blusser. In het geval van dit voertuig zal de functie van het voertuig veranderen. De vragen zijn dan:
- Wordt de combi een AL/HW blusser met externe aanvoer zodat de TS functie behouden blijft (Nadeel, herpositioneren gaat lastig vanwege ingezette stralen)
- Wordt de combi een AL/HW blusser met eigen voorziening en zullen de ingezette manschappen over moeten naar een andere TS.

Volgens mij zijn dit de uitzonderingssituaties waarover we spreken. Hoevaak wordt een AL/HW ingezet als blusser....... Dus protocol maken, met name voor de uitzonderingen, en zeker mee aan de gang:)

Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke inzet protocollen en meerwaarden van zo een voertuig:)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #155 Gepost op: 1 maart 2011, 13:47:18
Vanmiddag schijnt de officiële overdracht van het combi-voertuig te zijn, aldus een brandweerman van de Zwijndrechtse Waard via Twitter.

Twitter: @Ger_Bo


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #156 Gepost op: 1 maart 2011, 14:14:12
Vanmiddag schijnt de officiële overdracht van het combi-voertuig te zijn, aldus een brandweerman van de Zwijndrechtse Waard via Twitter.

Twitter: @Ger_Bo

Op dinsdag 1 maart om 16:30 uur zal de overdracht van het combi-voertuig
plaatsvinden. Hierbij zullen de volgende personen aanwezig zijn:
dhr. A. Brok, Burgemeester van Dordrecht
dhr. A. Slofstra, Regionaal commandant brandweer Zuid-Holland Zuid
dhr. W. Diemont, Directeur van Hilton Engineering  
dhr. F. Hoeksma, Commandant Brandweerzorg Dordrecht.  
Zij zullen een toespraak houden, waarna er gelegenheid is tot het stellen van
vragen. Tevens zal er een demonstratie van het voertuig worden gegeven.

Bron:www.vrzhz.nl


D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #157 Gepost op: 1 maart 2011, 14:39:06
Ik heb zelden gezien dat een AL/HW direct ingezet wordt bij het eerste alarm als blusser

er zijn wel korpsen die standaard een HW/AL mee laten rijden voor brand meldingen zoals arnhem of zevenaar


Jevgeni

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #158 Gepost op: 1 maart 2011, 18:45:26
Gebeurt hier ook, Bij bijv een woningbrand of bepaalde OMS rijd de HW standaart mee.

Backontopic

Ik ben erg benieuwd naar de eerste foto's waarop dit voertuig daadwerkelijk word ingezet :D


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl