Volgens mij wordt in de situatie blussing met het kanon aan een simpel feit voorbij gegaan. In zo een geval zullen er meerdere TS'sen ter plaatse komen, waarvan een de voeding kan gebruiken. Volgens mij is dit voertuig in eerste aanleg een TS, waarbij voor veel hoogwerker taken hij afdoende ingezet kan worden (Bomen, afhijsing, schoorsteen, etc, etc). Zaken waar normaal een AL/HW op zal rijden, maar eigenlijk als zelfstandige eenheid een beetje overdone is. Ook bij brandbestrijding is dit voertuig als tweede vluchtweg bijna direct inzetbaar (en ter plaatse
).
Het verhaal veranderd als het voertuig ingezet wordt als AL/HW bij blussing. Maar zoals gezegd, dan is er ook een verdere opschaling. Ik heb zelden gezien dat een AL/HW direct ingezet wordt bij het eerste alarm als blusser. In het geval van dit voertuig zal de functie van het voertuig veranderen. De vragen zijn dan:
- Wordt de combi een AL/HW blusser met externe aanvoer zodat de TS functie behouden blijft (Nadeel, herpositioneren gaat lastig vanwege ingezette stralen)
- Wordt de combi een AL/HW blusser met eigen voorziening en zullen de ingezette manschappen over moeten naar een andere TS.
Volgens mij zijn dit de uitzonderingssituaties waarover we spreken. Hoevaak wordt een AL/HW ingezet als blusser....... Dus protocol maken, met name voor de uitzonderingen, en zeker mee aan de gang:)
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke inzet protocollen en meerwaarden van zo een voertuig:)