Combinatie voertuig: RV-TS

Auteur Topic: Combinatie voertuig: RV-TS  (gelezen 86122 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #190 Gepost op: 23 maart 2015, 00:19:22
In de opstartfase zijn er behoorlijk wat technische problemen geweest, tegenwoordig gaat het een stuk beter. Verder is de term 'you love it or you hate it' goed op zijn plaats bij dit voertuig: als ik vraag naar ervaringen wordt hier zeer wisselend op gereageerd. Het voertuig voldoet in ieder geval goed als TS, met als extra mogelijkheid het inzetten van een hoogwerker. Het is simpelweg een andere manier van werken, omdat je je bemanning op een andere manier moet inzetten. Eigenlijk is het een TS4+2, maar dan in 1 auto.

Het voertuig voldoet prima aan de gestelde eisen, maar ik heb niet de indruk dat over 10 jaar alle hoogwerkers vervangen zijn door dergelijke constructies... e050. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er altijd een 'Biza-TS' naast moet staan, omdat dit voertuig niet ingezet kan worden bij THV ivm. ontbrekende materialen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #191 Gepost op: 23 maart 2015, 02:44:04
Waarom wil men eigenlijk perse een Combi TS-RV?

Wat mij misschien makkelijker, en ook beter werkend lijkt is een combinatie RV-HV. Zeker een voertuig als dat van Dordt kan daarin prima alle HV gereedschap kwijt. Zeker als je geen aparte manschappencabine neemt is er veel meer ruimte voor spullen.

Voordelen? Voor beroepsposten betekend het dat je maar 8 man in dienst hoeft te hebben zonder dat de HV buiten dienst hoeft als de RV is ingezet of andersom. Je hebt direct beide voertuigen terplaatse. Je hebt eigenlijk nooit het probleem van gedeelde bemanning. Immers kan je prima beide componenten inzetten.

Ook al is het niet nodig, heb je bij een binnenbrand ineens direct een HV terplaatse. Niet verkeerd als je wat bijzonder gereedschap nodig hebt etc.

Het zal alleen lastiger zijn om de HV te voorzien van een kraan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel een bijzondere constructie.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #192 Gepost op: 23 maart 2015, 08:16:43
Niet mee eens, de HV2 is vandaag de dag al lang een achterhaald voertuig gezien de bepakking van een TS deze tijd, ik zie eerder meerwaarde in een TS/HW zoals je die nu ziet, evt met een aanvulling van een HV1 centraal binnen een regio  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #193 Gepost op: 23 maart 2015, 12:06:23
Combinatie HV met hoogwerker is in dit geval bewust niet voor gekozen.
Allereerst omdat een hoogwerkerconstructie simpelweg niet als zware kraan kan worden gebruikt.
Hij kan beperkt worden ingezet voor verticaal hijsen en patiënt afhijsen.

Voordeel van TS met HW is dat je ook meteen bluscapaciteit bij je hebt en hij eveneens zelfstandig kan worden ingezet als stijgleiding of "stand alone" blusmonitor.

De Hilton Combi is uitgerust met monitor die volledig radiografisch te bedienen is. Daarnaast kan hij ook automatisch worden geprogrammeerd, zodat hij bepaalde patronen zelf kan afdraaien.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #194 Gepost op: 23 maart 2015, 12:24:09
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1338794 date=1427041811
Nieuw combinatievoertuig van Hilton
TS6 / HW-32 / T1800 SVM200 LD3000 HD230
Wetgeving in UK en D is heel anders dan in Nederland, daar mag je een manschappenplaats in de laadruimte maken.
In Nederland mag dat niet, hoe is dat hier opgelost of hoe gaat dat worden opgelost?
Het is namelijk gewoon passagiersruimte, en ik denk dat menig berger, marktverkoper, kermisklant enz. dit graag zou toepassen gezien het feit dat de auto's na hun tijd gewoon weer als standaard chassis kunnen worden verkocht.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #195 Gepost op: 23 maart 2015, 13:53:42
Citaat van: HIT link=msg=1338907 date=1427109849
Wetgeving in UK en D is heel anders dan in Nederland, daar mag je een manschappenplaats in de laadruimte maken.
In Nederland mag dat niet, hoe is dat hier opgelost of hoe gaat dat worden opgelost?
Het is namelijk gewoon passagiersruimte, en ik denk dat menig berger, marktverkoper, kermisklant enz. dit graag zou toepassen gezien het feit dat de auto's na hun tijd gewoon weer als standaard chassis kunnen worden verkocht.  O0

mag dat niet?

de VRR heeft 45 TSen gekocht met de manschappenruimte op die wijze en de eerste rijden al

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77708.0


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #196 Gepost op: 23 maart 2015, 14:17:30
Alle nieuwe tankautospuiten van LImburg-Zuid hebben het ook.
Zolang stoelen en gordels maar op correcte wijze gemonteerd zijn en de cabine conform juiste ROPS eisen is gebouwd en gekeurd, kan het gewoon.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #197 Gepost op: 23 maart 2015, 15:42:27
Volgens Hilton :

Voordelen

◾Significante kostenbesparing door combinatie van een conventionele tankautospuit en een moderne hoogwerker
◾Ideaal voor korpsen met weinig personeel of in landelijke omgeving zonder water hydranten
◾Zeer eenvoudige bediening
◾Zeer compact design
◾Korf toegang van straatniveau

Kan iemand mij dit voordeel in landelijke omgeving zonder water hydranten uitleggen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #198 Gepost op: 23 maart 2015, 15:51:20
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1338861 date=1427066362
In de opstartfase zijn er behoorlijk wat technische problemen geweest, tegenwoordig gaat het een stuk beter. Verder is de term 'you love it or you hate it' goed op zijn plaats bij dit voertuig: als ik vraag naar ervaringen wordt hier zeer wisselend op gereageerd. Het voertuig voldoet in ieder geval goed als TS, met als extra mogelijkheid het inzetten van een hoogwerker. Het is simpelweg een andere manier van werken, omdat je je bemanning op een andere manier moet inzetten. Eigenlijk is het een TS4+2, maar dan in 1 auto.

Het voertuig voldoet prima aan de gestelde eisen, maar ik heb niet de indruk dat over 10 jaar alle hoogwerkers vervangen zijn door dergelijke constructies... e050. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er altijd een 'Biza-TS' naast moet staan, omdat dit voertuig niet ingezet kan worden bij THV ivm. ontbrekende materialen.
Duidelijk Roland, dank voor de info.  O0


br.fan dordrecht

  • geen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • 112 daar red je levens mee!
Reactie #199 Gepost op: 27 juni 2015, 17:54:51
heeft iemand de kenismaking met de hilton combi ts/hw!
ervaring op gedaan op dordrecht leerpark?.
het voertuig stond een week geleden op dordrecht leerpark,
om een idee te krijgen wat een combi voertuig als deze kan?
Willem dordrecht