Ik zeg enkel dat vernieuwing soms niet conform de vraag van de markt is. Je zet een nieuw product op de markt en is in principe nog geen vraag naar. Dit is een erg groot risico voor de ondernemer.
Uitgangspunt van de opbouwer is ook anders. Die hebben in eerste instantie als drijfveer het verdienen van geld met de levering van voertuigen.
Innovatie, nek uitsteken etc is een risico, ook financieel. Dus zullen bedrijven minder snel geneigd zijn om dit te gaan doen. Het zijn investeringen in research, uren van engineering en dan nog de moeilijke taak van sales de brandweerwereld, die vaak erg behoudend is.
De Multistar trouwens niet verwisselen met de Octopus, dit zijn twee wezenlijk verschillende voertuigen.
De Octopus was de voorloper, met midscheeps geplaatste motor, 4 wiel aandrijving en besturing, hoogwerkersysteem, dubbele pompbediening voor-/achter.
De Multistar en Multistar 2 zijn meer conventionele tankautospuiten met daarbovenop een aluminium hoogwerker (van Claas).
Verder is er op dit moment geen grootst gemene deler te vinden voor de ontwikkeling van een nieuw brandweervoertuig. Cru gezegd telt Nederland met wensen en eisen op de markt amper mee. Nederland is zo groot als Nordrhein-Westfalen en daarbinnen opereren 5-6 spelers op de markt voor brandweervoertuigen.
In Duitsland, Engeland, skandinavische landen zijn weer heel andere wensen en eisen aan voertuigen, bezetting/ personeel.