Combinatie voertuig: RV-TS

Auteur Topic: Combinatie voertuig: RV-TS  (gelezen 86119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

br.fan dordrecht

  • geen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • 112 daar red je levens mee!
Reactie #200 Gepost op: 27 juni 2015, 18:10:02
Citaat van: br.fan dordrecht link=msg=1358468 date=1435420491
heeft iemand de kenismaking met de hilton combi ts/hw!
ervaring op gedaan op dordrecht leerpark?.
het voertuig stond een week geleden op dordrecht leerpark,
om een idee te krijgen wat een combi voertuig als deze kan?

Citaat van: williamharthoorn link=msg=1338794 date=1427041811




Nieuw combinatievoertuig van Hilton
Willem dordrecht


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #201 Gepost op: 29 juni 2015, 09:50:30
Binnen Brandweer Dordrecht is Hasim Sarimbuga het aanspreekpunt voor de verzameling van alle vragen.
Op technisch gebied kun je gewoon mij een berichtje sturen, heb de demo mogen begeleiden.


Met vriendelijke groet, Ruud


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #202 Gepost op: 30 juni 2015, 13:40:21
Mooi voertuig en al van dichtbij bewonderd op de Interschutz. Toch geen echt heel erg verniewuend concpet. Zo wordt de achetzijde gedominerd door de standdard bluspomp, en is er nauwelijks ruimte om de "normale" wat alngere bardnweer atributen kwijt te raken in de opbouw. (Wervelplank, zuigbuizen, schuifladder etc.
Waarom hier nu niet is gekozen voor een hydraulisch aangedreven dompelpomp? Dit zou het probleem van de zuigbuizen meteen oplossen. Het achterluik kan dan gebruikt worden om de langere zaken zoals en schuifladder etc net boven het chassis en onder de draaikoning op te bergen.  
En met deze bezetting en taak volstaat één HD haspel, een tweede straal kun je dan doen via LD bundels syteem.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #203 Gepost op: 1 juli 2015, 11:07:54
Er is geen hydraulische dompelpomp gemonteerd omdat niet elk korps dit wenst. Daarnaast is gewicht een item op deze wagen en een dompelpomp systeem weegt al snel 300-350Kg extra. Niet elk korps heeft open water ter beschikking.

Er is geen doorsteek mogelijk van de draaikoning naar voor, hier bevindt zich het hulpframe van de hoogwerker. Er zit slechts een doorgang voor de tandwielkast/ PTO.

Probleem is dat iedereen binnen de brandweer een eigen mening heeft en die niet allemaal in een voertuig kunnen worden ondergebracht.
Er is in de jaren 80 en 90 geëxperimenteerd met innovatie tankautospuiten (Rosenbauer Falcon, Dennis Rapier, Magirus Octopus), die zijn allemaal in meer of mindere mate geslaagd. Vaak zie je hoe innovatiever het concept, hoe minder aantallen er op de markt van zijn gekomen.

Sommige voertuigen zijn ook door grote korpsen in gebruik geweest, maar uiteindelijk toch afgeschreven en is men terug gegaan naar een conventioneel chassis met tankautospuit.


guest12562

  • Gast
Reactie #204 Gepost op: 1 juli 2015, 12:49:30
Dus vernieuwen en vasthouden aan dezelfde basis is het devies?
Tijden en inzichten veranderen lijkt me, hier moet je ook mee veranderen, dus zou je TS'en ook anders in kunnen gaan richten en niet vast blijven houden aan traditionele concepten, of is dit absoluut niet mogelijk?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #205 Gepost op: 1 juli 2015, 13:34:07
Citaat
gewicht een item op deze wagen en een dompelpomp systeem weegt al snel 300-350Kg extra. Niet elk korps heeft open water ter beschikking.
Hoeft ook niet altijd via open water. Maar 300 kg voor een dompelpomp lijkt me wat veel. Daarbij gaat het gewicht van de "normale"bluspomp" weer van het totaal gewicht af.
Als je 4 dagen rond loopt op de Interschutz is er geen enkele fabrikant die nu eens echt durft af te wijken van de traditie.
Doorsteek naar voren was er wel, was duidelijk te zien als het pompluik open was. En daarbij als je wilt kun je het hulpchassis en draaikoning ook zo maken dat je wel die ruimte hebt.
Probleem is dat men teveel kijkt naar de concurrent(Multistar) en daar een tegen hanger voor wil leveren, maar niet teveel durft af te wijken van wat standaard is.
Dennis Rapier was alleen het chassis, verder een traditionele typische Engelse opbouw, De Falcon, was niet zo revolutionair, eigenlijk gewoon een ouderwetse TS met een voorbouwpomp maar dan weggewerkt in het front. Magirus Multistar, is een voertuig wat we in veel andere delen van de wereld al in soortgelijke uitvoering heel gebruikelijk zijn.( In de jaren 30-40 had men al zgn Quint's in de USA)
Ik denk dat echte vernieuwing wel mogelijk is, mist je niet beperkt wordt door traditie, conservatieve geluiden en gebrek aan financiën.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #206 Gepost op: 1 juli 2015, 14:23:14
Citaat van: tower-ladder link=msg=1359238 date=1435750447
Hoeft ook niet altijd via open water. Maar 300 kg voor een dompelpomp lijkt me wat veel. Daarbij gaat het gewicht van de "normale"bluspomp" weer van het totaal gewicht af.
Als je 4 dagen rond loopt op de Interschutz is er geen enkele fabrikant die nu eens echt durft af te wijken van de traditie.
Doorsteek naar voren was er wel, was duidelijk te zien als het pompluik open was. En daarbij als je wilt kun je het hulpchassis en draaikoning ook zo maken dat je wel die ruimte hebt.
Probleem is dat men teveel kijkt naar de concurrent(Multistar) en daar een tegen hanger voor wil leveren, maar niet teveel durft af te wijken van wat standaard is.
Dennis Rapier was alleen het chassis, verder een traditionele typische Engelse opbouw, De Falcon, was niet zo revolutionair, eigenlijk gewoon een ouderwetse TS met een voorbouwpomp maar dan weggewerkt in het front. Magirus Multistar, is een voertuig wat we in veel andere delen van de wereld al in soortgelijke uitvoering heel gebruikelijk zijn.( In de jaren 30-40 had men al zgn Quint's in de USA)
Ik denk dat echte vernieuwing wel mogelijk is, mist je niet beperkt wordt door traditie, conservatieve geluiden en gebrek aan financiën.
De traditionele bluspomp vervangen door een dompelpompsysteem hoe ga je dan gebruik maken van de watertank of hd/md haspels?
In mijn ogen heeft een dompelpomp zonder traditionele pomp meer nadelen als alleen een traditionele pomp zonder dompelpomp.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #207 Gepost op: 1 juli 2015, 14:56:03
Ik zeg enkel dat vernieuwing soms niet conform de vraag van de markt is. Je zet een nieuw product op de markt en is in principe nog geen vraag naar. Dit is een erg groot risico voor de ondernemer.

Uitgangspunt van de opbouwer is ook anders. Die hebben in eerste instantie als drijfveer het verdienen van geld met de levering van voertuigen.
Innovatie, nek uitsteken etc is een risico, ook financieel. Dus zullen bedrijven minder snel geneigd zijn om dit te gaan doen. Het zijn investeringen in research, uren van engineering en dan nog de moeilijke taak van sales de brandweerwereld, die vaak erg behoudend is.

De Multistar trouwens niet verwisselen met de Octopus, dit zijn twee wezenlijk verschillende voertuigen.
De Octopus was de voorloper, met midscheeps geplaatste motor, 4 wiel aandrijving en besturing, hoogwerkersysteem, dubbele pompbediening voor-/achter.

De Multistar en Multistar 2 zijn meer conventionele tankautospuiten met daarbovenop een aluminium hoogwerker (van Claas).

Verder is er op dit moment geen grootst gemene deler te vinden voor de ontwikkeling van een nieuw brandweervoertuig. Cru gezegd telt Nederland met wensen en eisen op de markt amper mee. Nederland is zo groot als Nordrhein-Westfalen en daarbinnen opereren 5-6 spelers op de markt voor brandweervoertuigen.

In Duitsland, Engeland, skandinavische landen zijn weer heel andere wensen en eisen aan voertuigen, bezetting/ personeel.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #208 Gepost op: 1 juli 2015, 16:19:56
Citaat
Je zet een nieuw product op de markt en is in principe nog geen vraag naar. Dit is een erg groot risico voor de ondernemer.
Klopt, dus moet je de klant het product laten beschrijven wat hij als ideaal ziet, (Feuerwehr Hannover bijvoorbeeld) en dan het voertuig als partners bouwen. Klant krijgt het product wat hij wil, en producent kan innoverend en onderscheidend zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #209 Gepost op: 2 juli 2015, 14:15:37
Die mogelijkheid is er inderdaad, om de klant een voertuig te laten beschrijven.
Rotterdam is er een voorbeeld van.
Alleen zitten we in Nederland vaak met het probleem van een plafondprijs (of voor een dubbeltje op eerste rang zitten zoals ik het noem).

Er is ontzettend veel mogelijk, maar een gemiddelde tankautospuit kost in Nederland grofweg tussen de 250.000 en 320.000 euro voor een 4x2 uitvoering. Binnen dat budget moet al een auto gebouwd worden. Euro 6 is een duurder chassis, maar dat nemen beleidsmakers niet altijd mee. Dus dan blijft er nog minder ruimte over voor de brandweertechnische opbouw.

De Mercedes-Benz Econic/ Magirus is een special. Het onderstel is an sich vrij prijzig (Econic, volautomaat), met als speciale modificaties een meesturende snelheidsafhankelijke achteras en Rotzler Treibmatic lier (voor en achter lieren 8/16t)
Daarnaast is de opbouw geheel custom made op basis van de Alufire 3 opbouw van Magirus, maar verlaagd en voorzien van extra tussenstukken waar de agregaten van de Econic in passen. Door de vreemde bouw van dit chassis en Euro 6 zitten alle agregaten direct achter de cabine op een soort toren gebouwd. De wagen is voorzien van een zeer uitgebreide bepakking, TFT schermen voor communicatie en manschappen en nog een aantal speciale zaken in, op en aan het voertuig.

De Econic zoals hij op de Interschutz stond heeft een kostenplaatje van 425.000-450.000 euro, afhankelijk van versie en uitvoering.
En dit is al een prijs voor 18 stuks....kun je nagaan wat een individueel voertuig kost.