Combinatie voertuig: RV-TS

Auteur Topic: Combinatie voertuig: RV-TS  (gelezen 84832 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #210 Gepost op: 2 juli 2015, 17:41:35
En wat te denken van de standaard bepakkingseisen die vanuit de landelijke brandweer-regelgeving de basis zijn. Operationele eisen, tankinhoud, bemensing enz. Dat beperkt enorm het praktisch invullen van de wensen vanuit de werkvloer. Mert de SIV, TS 4 / variabel zie je dat er wordt afgeweken maar om "problemen" te voorkomen zijn die vaak als pilot e.d. weggezet. De Rotterdamse aanpak: In de stad een aangepaste TS bepakking met wat wij nodig hebben, buiten de stad (bijstand e.,d.) een standaard bepakt voertuig vang je dat misschien op.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #211 Gepost op: 3 juli 2015, 22:31:18
Citaat
De Econic zoals hij op de Interschutz stond heeft een kostenplaatje van 425.000-450.000 euro,
Daar staat tegenover dat de Brw Hannover een langere afschrijftermijn  aanhoud t.o.v. van Nederlandse beroeps korpsen en deze Custom Made wagen per jaar dus niet veel duurder is. Eerste Serie is in 2000 bestelt en die worden nu pas vervangen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #212 Gepost op: 3 juli 2015, 23:04:42
En ook hier scheelt het als je als klant een voertuig koopt en dan gaat shoppen in plaats een compleet plaatje te willen.

Voorbeeld, mijn nieuwe botsabsorber was nu 139.000,- all in. Zelf samen gesteld en zelf wezen shoppen, maar ik kon bijna hetzelfde kopen in 1 koop door MAN Nederland bij elkaar gefigureerd voor 198.000,-.

Maar alleen al als ik ga kijken naar de signalering, die heb ik nu voor een totaalprijs incl. inbouw voor 1.980,- euro. Via MAN had het 3.250 euro geweest en had ik niet gekregen wat ik wilde hebben want dat kon men niet leveren ( overigens geen van de opbouwers kon het leveren ).

Overal waar men een compleet plaatje wil bestellen moet men ervanuit gaan dat het duurder is dan te gaan shoppen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #213 Gepost op: 4 juli 2015, 08:11:32
Citaat van: tower-ladder link=msg=1360164 date=1435955478
Daar staat tegenover dat de Brw Hannover een langere afschrijftermijn  aanhoud t.o.v. van Nederlandse beroeps korpsen en deze Custom Made wagen per jaar dus niet veel duurder is. Eerste Serie is in 2000 bestelt en die worden nu pas vervangen.
Maar zou dit type voertuig het gaan maken in nederland. Nu rijd er alleen 1 in Dordrecht, en zijn zij nog de enigste in nederland.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #214 Gepost op: 4 juli 2015, 11:50:59
Gaat niet alleen om deze Combinatie hoogwerker autospuit. Reden van Dordrecht was een oneigenlijke en rare motivatie.
Kijk naar alle ontwikkelingen, zelfs de TS van de "toekomst" van Rotterdam Rijnmond kent weinig innovatie. (Behalve persuitlaten die zo laag achter de achterwielen zitten dat ze er af worden gereden en nu al verplaatst gaan worden naar verluidt)
Als je vooruit kijkt naar de toekomst zul je de TS zo moeten ontwikkelen dat je makkelijker met minder dan 6 man bijna hetzelfde werk kan doen. Dus bijvoorbeeld grote bluswatertank, 2500-3000 ltr, zodat het opbouwen van de waterwinning een lagere prioriteit heeft en er dus geen manschappen voor nodig zijn. Mocht je toch een waterwinning nodig hebben, zorg dan dat de Pompbediener op een makkelijke en snelle wijze 80-100 m slangleiding alleen kan realiseren. ( Duits/Franse haspels, of Amerikaanse gevouwen slangen systeem)
Maak de voertuigen niet steeds groter en onhandelbaarder, maar laat van de wagen af wat je toch bijna nooit nodig hebt.
Laat de BZK bestek eisen per voertuig los, maar ga uit van wat er geleverd moet worden. Vraag je bijstand voor mankracht, voor pompcapacitiet, voor bluswater, voor THV etc. Dus wil je een WTS aanleggen en heb je geen BZK bepakte TS stuur je een voertuig mee (logistiek voorzien van rolcontainers) die het manco in bepakking aanvullen. Gaat het om mankracht vul je de TS aan tot een zes man TS, indien het normaal een TS 4 is.
Kijk naar de Premier Secours van Parijs, eerste aanvals TS, met mogelijkheid van Eeste hulp aan gewonden en zelfs transport. Specifiek ontwikkelt voor hun inzet systeem en geen standaard TS. Zo zijn er wereld wijd genoeg beter door dachte systemen te vinden als onze eenheidsworst TS'n.
Zo kun je ook kleine TS'n maken met 4 man, die ondersteunt door  een TS 2 met extra bluscapaciteit, water, blusmiddelen, en materialen verdeeld over twee voertuigen meer kunnen als onze huidige TS 6. Dan zou je een verdeling kunnen maken van hoeveel van deze TS 2 je koppelt aan hoeveel TS4's.
Gaat het hele huidge nederlandse brandbestrijdings systeem mee op de schop, maar we willen toch innoveren en verbeteren???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #215 Gepost op: 19 juli 2015, 16:23:27
Nederland is klein in vergelijking met het buitenland. En verschrikkelijk verdeeld over wat men nu precies wil. De ene regio roept dit, de andere regio roept dat.

Nederland is een piepkleine markt waar 5-6 spelers "strijden" om opdrachten te krijgen. En als ze een opdracht krijgen gaat het om relatief lage volumes.
Denk dus dat je van de grote leveranciers niet al teveel inititatief hoeft te verwachten om van eigen investeringsbudget voertuigen te gaan ontwikkelen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #216 Gepost op: 19 juli 2015, 16:43:26
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1362835 date=1437315807
Nederland is klein in vergelijking met het buitenland. En verschrikkelijk verdeeld over wat men nu precies wil. De ene regio roept dit, de andere regio roept dat.

Nederland is een piepkleine markt waar 5-6 spelers "strijden" om opdrachten te krijgen. En als ze een opdracht krijgen gaat het om relatief lage volumes.
Denk dus dat je van de grote leveranciers niet al teveel inititatief hoeft te verwachten om van eigen investeringsbudget voertuigen te gaan ontwikkelen.

Als de brandweerleiding innovatief en creatief zou zijn mbt de programma's van eisen en bestekken dan zouden de leveranciers echt wel moeten volgen, nu is het omgekeerd de leveranciers moeten initiatief tonen en de brandweer volgt, de omgekeerde wereld dus.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #217 Gepost op: 19 juli 2015, 17:06:16
Citaat van: Thor link=msg=1362844 date=1437317006
Als de brandweerleiding innovatief en creatief zou zijn mbt de programma's van eisen en bestekken dan zouden de leveranciers echt wel moeten volgen, nu is het omgekeerd de leveranciers moeten initiatief tonen en de brandweer volgt, de omgekeerde wereld dus.

Als de markt te klein is voor innovatie en creatieve  vraag  uit de markt waar onvoldoende  vraag naar is  zul je de hoofdprijs mogen betalen of geen reactie's krijgen.
En de NL markt voor HV voertuigen is klein dus innovatie is niet lonend.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #218 Gepost op: 20 juli 2015, 08:58:44
Citaat
En de NL markt voor HV voertuigen is klein dus innovatie is niet lonend.
Dat valt wel mee. Voor de regionalisering liet elk korps zijn eigen tankautospuit naar zijn wens op bouwen. Nu moet alles het zelfde zijn en zijn de TS'n nu zoveel goedkoper geworden door de 'massa' productie ?
Innovatie wil niet altijd betekenen dat iets heel bijzonder en duur is. Het kan ook bijvoorbeeld betekeken dat je eens kijkt of al die 20 per stuk opgerolde drieduimers niet op een andere manier opgeborgen kunnen worden. En of je nu werkelijk altijd twee HD haspels moet en wilt hebben, of dat er andere mogelijkheden zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #219 Gepost op: 20 juli 2015, 09:03:17
Citaat van: tower-ladder link=msg=1362914 date=1437375524
En of je nu werkelijk altijd twee HD haspels moet en wilt hebben, of dat er andere mogelijkheden zijn.
De VRU is daar nu mee bezig met het schrijven van de nieuwe aanbesteding. Waar duidelijk ook gekeken wordt naar de inzet van slangbundels, 1 HDhaspel en de andere haspel vervangen voor slangbundels. Of toch 2 HDhaspels en een aanvulling van slangbundels. Duidelijk is wel dat de slangbundel zijn intreden gaat doen binnen de VRU. ;)