Combinatie voertuig: RV-TS

Auteur Topic: Combinatie voertuig: RV-TS  (gelezen 83310 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #220 Gepost op: 20 juli 2015, 09:24:31
En dan is het maar de vraag of het 1 of 2 HD-haspels worden. Misschien wel 0....... ;)

VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #221 Gepost op: 20 juli 2015, 09:44:15
Citaat van: Danny722 link=msg=1362917 date=1437377071
En dan is het maar de vraag of het 1 of 2 HD-haspels worden. Misschien wel 0....... ;)
Kan ook zomaar, feit is wel dat ik erg belangstellend ben in deze ontwikkelingen. En ik er ook wel vertrouwen in heb. 8)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #222 Gepost op: 20 juli 2015, 12:05:15
Citaat van: tower-ladder link=msg=1362914 date=1437375524
1.Dat valt wel mee. Voor de regionalisering liet elk korps zijn eigen tankautospuit naar zijn wens op bouwen. Nu moet alles het zelfde zijn en zijn de TS'n nu zoveel goedkoper geworden door de 'massa' productie ?
2.Innovatie wil niet altijd betekenen dat iets heel bijzonder en duur is. Het kan ook bijvoorbeeld betekeken dat je eens kijkt of al die 20 per stuk opgerolde drieduimers niet op een andere manier opgeborgen kunnen worden. En of je nu werkelijk altijd twee HD haspels moet en wilt hebben, of dat er andere mogelijkheden zijn.

1. Er zijn legio bedrijven en bedrijfjes die uiteindelijk de producten tegen aanmerkelijk aantrekkelijker prijzen verkrijgen dan de grote en zeer grote bedrijven die in eerste instantie zogenaamde kwantum kortingen bedingen.

2.Innovatie kan de productie, er worden veelal standaard componenten gebruikt en aan elkaar gekoppeld, hoeft de boel echt niet duurder te maken, maar kan in operationeel opzicht alles een stuk sneller en eenvoudiger maken.
Die 20 meter lengte brandslangen met die Storz koppelingen die overal achter kunnen blijven hangen stammen nog uit de tijd dat men beperkt was in het produceren van langere slangen en de droogtorens bij de brandweer niet hoger waren dan ruim 20 meter. Al meer dan ruim een halve eeuw zijn er moderne spinmachines die alle gevraagde lengtes en soorten kunststof slangen kunnen produceren en het drogen van slangen is verleden tijd.
Aanvalslangen in dubbele bochten op haspels, ene eind aan de voeding en aan het andere eind het spuitstuk oid, van geschikte lengten dus geen of zo min mogelijk koppelingen voor de standaard "huis tuin en keuken" inzetten werken aanmerkelijk makkelijker en meestal met een man.
De bluswater toevoerslangen op haspelkarren, werkt ook aanzienlijk sneller en eenvoudiger als het bluswater van wat verder moet worden aangevoerd, geen arbeidsintensief uitbrengen van 20 meter slangen, koppelen etc.
Dompelpompen voor de waterwinning middels een of een paar standaard brandslangen vanaf open water, geen tijdsverlies door het positioneren van de autospuit en het uitbrengen en koppelen van de zuigslangen.
Bovendien is het rendement van de standaard pomp van de autospuit aanmerkelijk hoger (NPSH curve) als deze ipv van te moeten zuigen (onderdruk) water onder druk van een paar Bar middels de dompelpomp aangevoerd krijgt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #223 Gepost op: 20 juli 2015, 12:21:13
Citaat van: Danny722 link=msg=1362917 date=1437377071
En dan is het maar de vraag of het 1 of 2 HD-haspels worden. Misschien wel 0....... ;)

De redders/verkenners die al eerste naar binnen/naar boven gaan nemen in de regel snel o.a. voor de eigen veiligheid een HD mee. Jouw misschien wel 0 lijkt mij dan ook niet zo voor de hand liggend.


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #224 Gepost op: 20 juli 2015, 13:07:46
Citaat van: Thor link=msg=1362949 date=1437387673
De redders/verkenners die al eerste naar binnen/naar boven gaan nemen in de regel snel o.a. voor de eigen veiligheid een HD mee. Jouw misschien wel 0 lijkt mij dan ook niet zo voor de hand liggend.

Ik zie dat toch anders. Je neemt een straal mee voor de inzet en voor je eigenveiligheid (bescherming en terugtocht) dus dat argument hangt niet aan HD vast. Sterker nog het debiet van O-bundels ten opzichte van de huidige HD geeft een betere inzet en beschermmogelijkheid. Nu hoort dit eigenlijk niet in dit topic maar ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van korpsen die met O-bundels werken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #225 Gepost op: 20 juli 2015, 13:28:09
Citaat van: Arnold van Leeuwen link=msg=1362965 date=1437390466
Ik zie dat toch anders. Je neemt een straal mee voor de inzet en voor je eigenveiligheid (bescherming en terugtocht) dus dat argument hangt niet aan HD vast. Sterker nog het debiet van O-bundels ten opzichte van de huidige HD geeft een betere inzet en beschermmogelijkheid. Nu hoort dit eigenlijk niet in dit topic maar ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van korpsen die met O-bundels werken.

Alles wat in de praktijk sneller, effectiever en veiliger voor de redders/verkenners werkt zal naar ik aanneem, na en in overleg met de betrokken redders/verkenners, worden overwogen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #226 Gepost op: 20 juli 2015, 13:34:46
Citaat van: Maxx link=msg=425174 date=1156277777
Beste forumleden,

Brandweer Almere krijgt in de toekomst een nieuw voertuig. Namelijk een kruising tussen een HW en een TS.

De ladder zou niet zo hoog zijn als een "originele HW" maar ongeveer 20 á 25 meter.
Verder zou er ongeveer net zo veel water ingaan als in een "orginele TS".

Mijn vraag was: Misschien kan iemand die van dit voertuig een foto heeft, hem even uploaden in deze topic?

Misschien heeft iemand ook ervaring met dit voertuig?

Groetjes! Max

Dat was in 2006. Is dit nog steeds in wording of is er voor een andere opzet gekozen ?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #227 Gepost op: 20 juli 2015, 14:11:15
Citaat van: Thor link=msg=1362975 date=1437392086
Dat was in 2006. Is dit nog steeds in wording of is er voor een andere opzet gekozen ?

Er was (geloof in 2011) in het nieuwsblad van de Brandweer Flevoland te lezen dat er een projectgroep was opgericht om te onderzoeken naar de mogelijkheden van een HW/HV combinatie. Heb hier eigenlijk niks meer overgehoord sindsdien.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #228 Gepost op: 20 juli 2015, 15:14:50
Citaat van: Thor link=msg=1362949 date=1437387673
De redders/verkenners die al eerste naar binnen/naar boven gaan nemen in de regel snel o.a. voor de eigen veiligheid een HD mee. Jouw misschien wel 0 lijkt mij dan ook niet zo voor de hand liggend.

Zoals Arnold ook al aangeeft: blussen hoeft niet per sé met HD. Dat het nu bij 99% van de branden wel met HD gebeurt doet daar niets aan af. Lees eens wat recente onderzoeken naar de vuurlast in moderne panden; die 125 l/min is bij forse branden niet meer toereikend. De LD slangbundels, een LD haspel of nog een ander systeem zouden de vervangers kunnen worden.

En ja: dan kom je uit op 0 HD-haspels.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #229 Gepost op: 20 juli 2015, 16:44:45
Eigenlijk moeten we niet praten over HD of LD maar over debiet/waterlevering uit de straalpijp. Als we een snel inzetbaar systeem willen, die makkelijk 80-90 m kan overbruggen en ca 250 L p/m aan de straalpijp geeft met de juiste druppel grootte om in extreme situaties rookgas koeling effectief te kunnen doen is dat de eis. En hoe de fabrikant dat dan regelt met een HD, LD of MD pompen met een haspel met iets dikkere slang als de huidige HD is minder belangrijk.
Inzet van bundels begint een beetje door te slaan in mijn ogen. Het systeem heeft met name voordelen bij inzet op blusleidingen in gebouwen, hoog of diep  ;) Meerwaarde om vanaf een verdeelstuk op straat een bundel neer te leggen en die dan open te vouwen en onder druk te zetten tov een normale dubbele opgerolde slang is verwaarloosbaar.
Dan kun je beter een slang gevouwen(amerikaanse manier) of op een haspel (oude 020 methode  :P) in een luik leggen, en dan zo uit de opbouw trekken en onder druk zetten nadat de benodigde lengte is neer gelegd.
Ik bedoel, innovatie hoeft niet meteen bakken met geld te kosten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar