Opkomst vrijwilligerskorps, hoe hebben jullie het geregeld?

Auteur Topic: Opkomst vrijwilligerskorps, hoe hebben jullie het geregeld?  (gelezen 6589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Gepost op: 24 augustus 2006, 10:45:23
Hoe hou ik onze vrijwilligers gemotiveerd om te blijven komen?
In het algemeen is de personeelssterkte voor vrijwillige brandweer om 1 TAS te kunnen bemannen meestal gesteld op zo'n 250%.

Dus voor 6 personen worden 15 personen gealarmeerd. Zes rukken er uit en de rest blijft achter.

(Meestal) Is er is dan nog een personeels/materiaalwagen en wordt in overleg bepaald of de paar mensen die nog over zijn nuttig kunnen worden ingezet. En dit is dan zeker niet als extra inzetploeg voor een binnenaanval want dat kan de 1e bevelvoerder niet behappen. Wat nakomt zijn dan de extra handjes die nog helpen om de waterwinning op te bouwen, of een straaltje aan de buitenkant bemannen. En wat nakomt staat ook altijd onder leiding van een 2e bevelvoerder.

Vaak heb je ook geen behoefte aan een extra voertuig, want de eigen TAS kan meestal genoeg water pompen, maar wat extra mannetjes met wat extra slangen om aan de buitenkant wat af te schermen / cq. vol water te hozen.
Kwa watercapaciteit en mensen zit je dan eigenlijk op het niveau middelbrand.

De wens is nu dat er geen extra personeel meer naar het brandadres mag komen maar er wordt Middelbrand gemaakt en dan komt er een tweede TAS (uit een andere gemeente). De extra eigen mensen die dus zijn opgekomen, zien dus een ander voertuig langs komen rijden, en mogen niet komen.

Ik voorzie nu dat er een aantal vrijwilligers de brui aangeven, want het zijn vaak dezelfde personen die niet mee gaan op het eerste uitrukvoertuig. Konden ze zich voorheen meestal nog nuttig maken als aanvulling, nu worden ze naar huis gestuurd.

Hoe wordt dit opgepakt in andere vrijwillige korpsen? (laten we zeggen tot zo'n 20 personen, want die zijn er nog genoeg denk ik).

cu,
Loe


Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2006, 16:09:53
Bij ons wordt 1 ploeg gepiept á 12 personen voor de bemanning van de Ts of de VCII. Wie het eerst komt, die het eerst maalt, zo is het hier altijd geregeld geweest. Er worden geen personen nagestuurd met de PM-bus.

De personen die 7 t/m 12 zijn hebben dus eigenlijk pech, behalve natuurlijk als de VCII ook eruit moet, dan hebben nog 3 man geluk. Wel wordt er opgelet als het even mogelijk is om de personen die iets verder weg wonen ook een kans te geven. Dit gebeurd natuurlijk niet, wanneer elke seconde telt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2006, 16:25:04
Misschien is dit iets? http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7068.0 Een 'dienstdoende' ploeg en als hij niet compleet is wordt hij aangevuld door de mensen die aanwezig zijn... Zo heb je altijd de garantie dat als je toevallig 'dienst' hebt en je komt (op tijd) op de kazerne dat je een uitruk heb (al zijn er 10 man eerder).


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2006, 17:20:24
Dat hebben wij ook, 15 man wordt gepiept en 6 kunnen er mee. Maar, bij prio 2 of 3 wachten we tot iedereen er is en dan gaan degene die bijna nooit mee kunnen een keer op de wagen. Is collegialer dan gewoon wegrijden. Bovendien komt het regelmatig voor dat we toch wat aan de late kant zijn bij prio1 en dat ik of een andere collega plaats maak voor een 'laatkomer'. Mits de tijd dan niet in het geding komt natuurlijk ;)
En de achterblijvers drinken koffie (of iets anders) en maken het gezellig. Ik kan het wel begrijpen. Nog heel even en dan ga ik verhuizen en kom op een andere post en zal vaker de achterlichtjes gaan zien dan nu (woon om de hoek van de kazerne).
Maar goed, je weet je kunt gewoon niet altijd mee, en hoe je ermee omgaat is erg persoonlijk ::)
It's me!


Jeroen th (HbT)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • ex Hoofdbrandwacht 12 jaar brandweerman geweest
Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2006, 19:36:58
Hoe hou ik onze vrijwilligers gemotiveerd om te blijven komen?
In het algemeen is de personeelssterkte voor vrijwillige brandweer om 1 TAS te kunnen bemannen meestal gesteld op zo'n 250%.

Dus voor 6 personen worden 15 personen gealarmeerd. Zes rukken er uit en de rest blijft achter.

(Meestal) Is er is dan nog een personeels/materiaalwagen en wordt in overleg bepaald of de paar mensen die nog over zijn nuttig kunnen worden ingezet. En dit is dan zeker niet als extra inzetploeg voor een binnenaanval want dat kan de 1e bevelvoerder niet behappen. Wat nakomt zijn dan de extra handjes die nog helpen om de waterwinning op te bouwen, of een straaltje aan de buitenkant bemannen. En wat nakomt staat ook altijd onder leiding van een 2e bevelvoerder.

Vaak heb je ook geen behoefte aan een extra voertuig, want de eigen TAS kan meestal genoeg water pompen, maar wat extra mannetjes met wat extra slangen om aan de buitenkant wat af te schermen / cq. vol water te hozen.
Kwa watercapaciteit en mensen zit je dan eigenlijk op het niveau middelbrand.

De wens is nu dat er geen extra personeel meer naar het brandadres mag komen maar er wordt Middelbrand gemaakt en dan komt er een tweede TAS (uit een andere gemeente). De extra eigen mensen die dus zijn opgekomen, zien dus een ander voertuig langs komen rijden, en mogen niet komen.

Ik voorzie nu dat er een aantal vrijwilligers de brui aangeven, want het zijn vaak dezelfde personen die niet mee gaan op het eerste uitrukvoertuig. Konden ze zich voorheen meestal nog nuttig maken als aanvulling, nu worden ze naar huis gestuurd.

Hoe wordt dit opgepakt in andere vrijwillige korpsen? (laten we zeggen tot zo'n 20 personen, want die zijn er nog genoeg denk ik).

cu,
Loe

Hoi bij ons worden er 13 man gealarmeerd die gaan vanaf 1 september 1 TAS bemannen we hebben plaats voor 7man/vrouw we gaan niet achter de uitrukkende voertuig aan met een bus of zo wie niet mee kan heeft pech. We gaan de groep wel in secties verdelen. De sectie die op dat moment dienst heeft rukt eerst uit is er dan geen genoeg personeel dan gaan de mensen van de sectie die op dat moment niet als eerste uitrukken mee. Ze vullen de boel dan aan.
Is er meer personeel nodig dan wordt er middelbrand gemaakt.

Groetjes,

Jeroen


fireman77

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2006, 19:42:51
Korpsen die nu nog met een volgestampte personeelsbus komen is niet meer van deze tijd lijkt me zo, als de eerste TS uitgerukt is en hij heeft meer mankracht/materiaal nodig dan moet de bevelvoerder middelbrand maken en moet er gewoon een bemande TS komen met 6 personen. Lijkt me vrij simpel, geen busjes oftewel de motivatiebusjes zoals ze ook wel genoemd worden, het totale overzicht is er niet meer en zo krijg je een ongeorganiseerde bedoeling.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2006, 23:03:48
Bij ons wordt er maar juist voldoende personeel (met max. 2 man op overschot die ook mee kunnen als iedereen komt) opgeroepen, iedereen moet zijn status doorgeven (beschikbaar of niet beschikbaar om het simpel weer te geven). Zij die doorgeven dat ze beschikbaar zijn en worden opgeroepen worden ook geacht te komen. Dit beschikbaar melden gebeurt via een (gratis telefoonnummer) of met een SMS naar een centrale computer die ook de oproepen verwerkt. Deze computer beslist aan de hand van bepaalde referenties wie wordt opgeroepen en ook volgens specialisatie (chauffeur (CE), persluchtdrager, gaspakdrager, duiker, hoogteredder, graad, ...).
Zo staat er nooit iemand in de kazerne die niet mee kan op de uitruk.
Zij die het systeem eens willen zien kunnen altijd eens een kijkje komen nemen tijdens onze opendeurdag op zondag 24 september.

Mvg,

ffemt19
Brandweer Lommel - België
Go home we got it !!!  We finish what others can't


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2006, 00:40:30
dat is een mooi systeen snap nie dat ze dat nie invoeren in nederland werkt toch perfect!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2006, 12:25:38
Hier in Terneuzen willen ze ook naar zo'n systeem... De ploeg die dienst heeft wordt aan gevraagt of ze op willen geven wanneer ze beschikbaar zijn en dan wordt alleen jij gepiept..... ;) Maar wanneer dit ingaat.......? :-\


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2006, 12:28:16
Hier in Heerenveen hebben ze 3 ploegen van 12 personen:
1 ploeg dienst
1 ploeg bijstand
1 ploeg vrij

Overdag (tussen 7:00 en 17:00) worden er 2 ploegen opgeroepen de dienstdoende en de bijstand ploeg. In principe gaan de mensen van de dienstdoende ploeg voor op de mensen van de bijstand ploeg bij een uitruk. Maar als er echt iets aan de hand is wordt er gewoon uitgerukt als de auto bemenst is met minimaal 6 personen (maximaal 8) en daarnaast rijd de ladder vaak ook met 2 personen.

Buiten werktijden (van 17:00 tot 7:00) wordt alleen de dienstdoende ploeg opgeroepen en als die niet genoeg hebben wordt er 'middelbrand' gegeven en wordt de bijstandploeg opgeroepen.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijke is, als er nog vragen zijn hoor ik het wel.  :)