Opkomst vrijwilligerskorps, hoe hebben jullie het geregeld?

Auteur Topic: Opkomst vrijwilligerskorps, hoe hebben jullie het geregeld?  (gelezen 6587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ajax

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2006, 16:58:25
Hier rukt standaart een TS + HV uit en die mogen vol als er genoeg personeel is. Als die wagens weg zijn heb je pech en moet je wachten of er middelbrand/grotebrand gegeven word en ruk je uit met de 2e TS en zo nodig met de 3e TS


Richard W

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2006, 20:19:46
Korpsen die nu nog met een volgestampte personeelsbus komen is niet meer van deze tijd lijkt me zo, als de eerste TS uitgerukt is en hij heeft meer mankracht/materiaal nodig dan moet de bevelvoerder middelbrand maken en moet er gewoon een bemande TS komen met 6 personen. Lijkt me vrij simpel, geen busjes oftewel de motivatiebusjes zoals ze ook wel genoemd worden, het totale overzicht is er niet meer en zo krijg je een ongeorganiseerde bedoeling.

Ietwat kort door de bocht gedacht! ;) ;)
Er zijn legio situaties te bedenken en ook in de praktijk gebracht dat het personeel van een PM busje heel nuttig is ingezet. Zo voorkom je een middelbrand situatie dat er dus veel en veel meer mensen worden gealarmeerd dan de eerste bevelvoerder eigenlijk nodig hebt.
Bovendien heeft elke PM busje een leidinggevende aan boord die de inzet van zijn personeel regelt. Dus de "ongeorganiseerde bedoeling" valt dan ook weer mee :D :D


fireman77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2006, 13:21:16
Ietwat kort door de bocht gedacht! ;) ;)
Er zijn legio situaties te bedenken en ook in de praktijk gebracht dat het personeel van een PM busje heel nuttig is ingezet. Zo voorkom je een middelbrand situatie dat er dus veel en veel meer mensen worden gealarmeerd dan de eerste bevelvoerder eigenlijk nodig hebt.
Bovendien heeft elke PM busje een leidinggevende aan boord die de inzet van zijn personeel regelt. Dus de "ongeorganiseerde bedoeling" valt dan ook weer mee :D :D

Zo voorkom je een middelbrandsituatie, wat is het probleem om middelbrand te maken.
Als je het niet met je materiaal en manschappen aankan wat op de eerste TS aanwezig is dan maak je middelbrand.

Ja zo'n busje is hardstikke handig voor de koffie te brengen en bijvoorbeeld manschappen af te lossen, daar moet je hem voor gebruiken en niet om daar te gaan staan om een middelbrand sitautie te voorkomen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2006, 13:57:15
Zo voorkom je een middelbrandsituatie, wat is het probleem om middelbrand te maken.

Ja dat snap ik ook niet helemaal. Dan zou het korps met de PM verhoudingsgewijs veel minder middelbranden hebben dan de buurkorpsen zonder die extra PM. Zo creëer je naar mijn idee een scheef beeld. Dan kunnen we ook de vraag stellen, als je nog meer mankracht (slagkracht) nodig hebt, komt er dan nog een PM om te voorkomen dat je zou moeten opschalen naar wat het buurkops "grote brand" zou noemen? :)

Verder is het natuurlijk zo dat er niet voor niets wordt opgeschaald naar grote brand. Als je 2 aktieve (ingezette) ploegen hebt dan is er ook sprake van coördinatie door 2 bevelvoerders (normaal gesproken). Dat is ook de situatie bij middelbrand en in veel korpsen gaat de OvD pas bij middelbrand rijden die op dat moment de leiding op zich moet nemen. Bij een TS+PM inzet komt de OvD niet opdraven neem ik aan...

Volgende vraag, hoe zit het met de roepnummers? Als de PM met 4 man komt dan zou je de 115-118 nog over hebben, maar wat is die 2e bevelvoerder dan? 120-129 zou je officieel ook niet kunnen gebruiken, want wat als er ècht een 2e TS nodig is?

Onder 'normale' omstandigheden zal dit allemaal wel geen probleem zijn, maar ik vraag me af hoe men hier mee om gaat als de brand wat grotere vormen begint aan te nemen....

Groeten, Peter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2006, 14:05:54
De PM is geen eens opgenomen in het opschalingsprotocol,daar spreekt men alleen over 1e TS enz enz,en de daarbij behorende roepnummers  ;)


90848

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2006, 20:34:10
Bij ons op de post zijn we met 25 vrijwilligers voor de bezetting van 1 TS en 1 VC. Door personeelsverloop, het opleiden van nieuwe brandwachten , ziekte en andere omstandigheden zijn er echter gemiddeld tussen de 15 en 20 personen beschikbaar. Een deel van het personeel is ook beroepsmatig werkzaam bij de brandweer (in de 24 uurs dienst) waardoor ook 's nachts niet het volledig aantal personen beschikbaar zijn. Dit heeft echter wel voordelen voor de dagsituatie (in de 48 uur dat zij vrij hebben).

Vroeger werd er gewerkt in 2 ploegen, waarbij de onbetaalde 'verplichting' was om 1 keer in de 2 weken een gehele week tussen 's avonds 22 en 's ochtends 7 en in het weekend vanaf 19.30u beschikbaar te zijn. Deze verplichting was voor veel vrijwilligers (met name in het weekend) moeilijk te handhaven terwijl anderen wel thuis waren, maar niet mochten uitrukken omdat zij geen dienst hadden. Daarom is er nu gekozen om alleen door de week (behalve in de zomervakantie) te werken met diensten.


Richard W

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:45:48
Zo voorkom je een middelbrandsituatie, wat is het probleem om middelbrand te maken.
Als je door het laten rijden van een busje met een aantal mensen het probleem van "handjes tekort" kan oplossen, dan kies ik daarvoor. Er zijn nog altijd korpsen die bij een nader bericht middelbrand het gehele korps laten oproepen. En dan zou je ineens tientallen brandweerlieden ter plaatse hebben, waar je er dan uiteindelijk misschien 4 van nodig hebt. Dat oogt niet lekker naar de burger en bovendien moeten alle opgekomen mensen ook weer betaald worden.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb het hier dus over een personele aangelegenheid, en niet over materieel tekort. In die situatie dient er ten alle tijden te worden opgeschaald.


knarf

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:00:22
Het inzetten van personeel zonder TS is moeilijk veilig te houden. Er zijn bijvoorbeeld geen portofoons voor deze mensen en geen ademlucht. Het overzicht voor de bevelvoerder zal ook een probleem worden, veel te veel mensen

Dus gewoon opschalen als het nodig is en anders binnen blijven


fireman77

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2006, 14:43:38
Als je door het laten rijden van een busje met een aantal mensen het probleem van "handjes tekort" kan oplossen, dan kies ik daarvoor. Er zijn nog altijd korpsen die bij een nader bericht middelbrand het gehele korps laten oproepen. En dan zou je ineens tientallen brandweerlieden ter plaatse hebben, waar je er dan uiteindelijk misschien 4 van nodig hebt. Dat oogt niet lekker naar de burger en bovendien moeten alle opgekomen mensen ook weer betaald worden.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb het hier dus over een personele aangelegenheid, en niet over materieel tekort. In die situatie dient er ten alle tijden te worden opgeschaald.


Tientallen brandweerlieden heb je niet ineens ter plaatse bij middelbrand. Je krijgt er één TAS bij, dus 6 man en in de meeste gevallen een OvD. Ik kom dan op 7 man.
Dat oogt niet lekker naar de burger toe, de gemiddelde burger weet niet eens hoe de brandweer in elkaar steekt die vinden alleen belangrijk dat je er snel bent en dat hun hele huis bijvoorbeeld niet afbrandt. Dat vinden ze belangrijk.

En dan over het feit dat iedereen betaalt moet gaan worden, maak je daar nou a.ub. helemaal geen zorgen over want dat is echt nergens voor nodig.

En voor alle duidelijkheid als je personeel tekort hebt dan is dat net zo'n goede reden om op te schalen naar middelbrand/hulpverlening dan dat je materiaal tekort hebt.


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2006, 17:38:51
ik zal even uitleggenhoe het bij ons gaat


korps schets    36 vrijwilligers  en 1 half beroeps commendant

4 voertuigen verdeelt over 2 posten

7631  tas post oosthuizen
7671  hv/pm/gm post oosthuizen
7861 ha met dpu regio  
7641 tas post kwadijk
 msa post oosthuizen

de post van kwadijk heeft zon 12 a 13 vrijwilligers  de wagen rijd weg en pikt onderweg mensen op die op de route wonen  ( pak in de auto of thuis )   mensen die tever weg wonen rijden zelf heen

oosthuizen heeft dan de overgebleven 24 man    voor de 2 voertuigen    

alarmering   overdag wordt in verband met tekorten  alle 3 de wagens opgeroepen    savonds en snachts  gaan of de 7641 of de 7631 en 7671 er uit  ongevallen en branden altijd meteen met de 3 wagens

niemand krijgt betaald   of vergoedingen  er wordt voor iedereen per jaar een klein bedrag in de personeelspot gestopt  warvan dan feesjes of uitjes georganiseert worden

het gaat mischien anders dan andere korpsen maar hier werkt het