Opkomst vrijwilligerskorps, hoe hebben jullie het geregeld?

Auteur Topic: Opkomst vrijwilligerskorps, hoe hebben jullie het geregeld?  (gelezen 6588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Richard W

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:35:10
Tientallen brandweerlieden heb je niet ineens ter plaatse bij middelbrand. Je krijgt er één TAS bij, dus 6 man en in de meeste gevallen een OvD. Ik kom dan op 7 man.
...Er zijn nog altijd korpsen die bij een nader bericht middelbrand het gehele korps laten oproepen. En dan zou je ineens tientallen brandweerlieden ter plaatse hebben....
Kwestie van goed lezen dus ;) ;D
...de gemiddelde burger weet niet eens hoe de brandweer in elkaar steekt die vinden alleen belangrijk dat je er snel bent en dat hun hele huis bijvoorbeeld niet afbrandt. Dat vinden ze belangrijk....
Dat gaat dus alleen om de betrokkene(n) zelf.
Wat dan van de (meestal) tientallen omstanders! Die zien dus alleen maar de brandweerlieden die niets doen, lekker met hun jas open staan, na verloop van tijd een peukie opsteken, en dat alles omdat er voor hun toch niets te doen is en omdat inderdaad de gemiddelde burger niet weet hoe de brandweer in elkaar steekt.

Het inzetten van personeel zonder TS is moeilijk veilig te houden. Er zijn bijvoorbeeld geen portofoons voor deze mensen en geen ademlucht. Het overzicht voor de bevelvoerder zal ook een probleem worden, veel te veel mensen
Ook een kwestie van teruglezen ;D ;D ;D
Zoals al eerder gezegt, de pm heeft ook een leidinggevende aan boord.
Deze dient dan ook voorzien te zijn van communicatie apparatuur.
En als je dan als korps kiest voor de methode van PM-bus, dan zorg je ervoor dat er tenminste enkele ademlucht toestellen gereed leggen.

fireman77

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 1 september 2006, 18:44:04
Hebben jullie een touringcar als TAS dan, naar mijn weten gaan er maar 6 man in een brandweerwagen hoor.

Richard W

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 2 september 2006, 11:23:40
Snap ik nie helemaal!?!?!
6 man/vrouw achterin en twee voor in.

Kijk ook maar ff op onderstaande site. Daar staan de foto's van de voertuigen!

fireman77

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 2 september 2006, 16:02:33
Snap ik nie helemaal!?!?!
6 man/vrouw achterin en twee voor in.

Kijk ook maar ff op onderstaande site. Daar staan de foto's van de voertuigen!

Je snapt het niet, ik mag hopen dat je dit niet echt meent. Daar ga ik ook maar niet van uit............maar goed ik zal hem even uitleggen voor je.

Maar een normale bezetting van een TAS is 6 man hoor, je kent het wel een pompbediende/chauffeur die brengt je erheen, dan hebben we nog een bevelvoerder die bedenkt een mooi plan hoe hij dit gaat aanpakken en dan hebben we achterin nog precies 4 man, wel te verstaan 1, 2, 3, en jawel nummer 4. Dan kom ik op 6 man, ik hoop dat je het nu begrijpt.....................................

Richard W

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 3 september 2006, 10:11:46
Je snapt het niet, ik mag hopen dat je dit niet echt meent. Daar ga ik ook maar niet van uit............maar goed ik zal hem even uitleggen voor je.

Maar een normale bezetting van een TAS is 6 man hoor, je kent het wel een pompbediende/chauffeur die brengt je erheen, dan hebben we nog een bevelvoerder die bedenkt een mooi plan hoe hij dit gaat aanpakken en dan hebben we achterin nog precies 4 man, wel te verstaan 1, 2, 3, en jawel nummer 4. Dan kom ik op 6 man, ik hoop dat je het nu begrijpt.....................................
Niet zo denigrerend doen, vriend. >:( >:(
Hebben jullie een touringcar als TAS dan, naar mijn weten gaan er maar 6 man in een brandweerwagen hoor.

Er zijn ook tankautospuiten met 6 man achterin+bev+pompbediener!! En dat zonder de kwalificatie van touringcar mee te krijgen ;D ;D

Maar we raken hiermee volledig off-topic, dus ik sluit bij deze discussie af!

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 3 september 2006, 11:27:25

Maar een normale bezetting van een TAS is 6 man hoor, je kent het wel een pompbediende/chauffeur die brengt je erheen, dan hebben we nog een bevelvoerder die bedenkt een mooi plan hoe hij ,.....................................

Gohje meent het,in Amsterdam 7 man hoor,want met een bezetting van 6 man kun je in eerste instantie geen veilige binnenaanval doen want nr 3+4 moeten eerst de waterwinning op bouwen dus heb je in Amsterdam een nr 5 op de wagen welke samen met de P de waterwinning opbouwt en direct 2 aanvalsploegen welke in het pand ingezet kunnen worden.
 :)Dus in gemeenten met een uitgebreid buitengebied en minder goede waterwinmogelijkheden is het beter om een 5+6 op het voertuig te hebben zodat zij de waterwinning kunnen opbouwen en er direct 2 aanvalsploegen beschikbaar zijn voor de redding van S.O.ook is het handig om mensen die nog niet zolang lid zijn van een korps als 5+6 uitrukervaring op te laten doen.  ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 3 september 2006, 12:20:35
Niet zo denigrerend doen, vriend. >:( >:(
Er zijn ook tankautospuiten met 6 man achterin+bev+pompbediener!! En dat zonder de kwalificatie van touringcar mee te krijgen ;D ;D

Maar we raken hiermee volledig off-topic, dus ik sluit bij deze discussie af!

we gaan hier lekker on-topic verder,dus zonder de topic af te sluiten :)

ajax

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 3 september 2006, 12:55:29
Gohje meent het,in Amsterdam 7 man hoor,want met een bezetting van 6 man kun je in eerste instantie geen veilige binnenaanval doen want nr 3+4 moeten eerst de waterwinning op bouwen dus heb je in Amsterdam een nr 5 op de wagen welke samen met de P de waterwinning opbouwt en direct 2 aanvalsploegen welke in het pand ingezet kunnen worden.
 :)Dus in gemeenten met een uitgebreid buitengebied en minder goede waterwinmogelijkheden is het beter om een 5+6 op het voertuig te hebben zodat zij de waterwinning kunnen opbouwen en er direct 2 aanvalsploegen beschikbaar zijn voor de redding van S.O.ook is het handig om mensen die nog niet zolang lid zijn van een korps als 5+6 uitrukervaring op te laten doen.  ;)

Is niet zo heel raar dat er een 5+6 mee gaan gebeurd bij veel korpsen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 3 september 2006, 13:30:57
Is niet zo heel raar dat er een 5+6 mee gaan gebeurd bij veel korpsen
Inderdaad,niets nieuws onder de zon  ;)

vincent-mdr

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 5 september 2006, 17:33:13
bij ons standaard, zodra de aspirant brandwachten hun theorie diploma's hebben gehaald mogen ze mee als 5 en 6 voor "hand en spandiensten".

bij ons word op werkdagen tussen 0600 en 1800 2 ploegen opgeroepen, in de overige uren (snachts en in het weekend voor de luie onder ons ;)) word er 1 ploeg opgeroepen, en die wisselen elkaar om de week af. Na een uitruk krijgen wij ook enkele consumpties gratis in onze kantine, dit is wellicht ook een leuke motivatie. :)