Kamernummering hoe?

Auteur Topic: Kamernummering hoe?  (gelezen 3895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 24 augustus 2006, 13:36:44
Mogelijk hebben jullie hier ook verstand van aangezien jullie de preventie in veel gebouwen doen maar wij zitten met het volgende probleem. HOe kunnen wij het beste nummer, ook voor de brandweer logisch etc.

We hebben meerdere gebouwen en het voorstel was om intern al een postcode + huisnummer te gebruiken.

1234AB12

Hierna een toevoeging van de verdieping dus krijg je

1234AV12.2

Hierna toevoeging van een gebouw gedeelte dit kan voorkomen en het kamer nummer. Gebouw gedeelte stond namelijk ook op het brandmeldpaneel.

Krijg je

Postcode, huisnummer.verdieping,gebouwgedeelte, kamernummer
1234AB12.2A4

Maar misschien zijn er wel veel logischere oplossingen?

Groeten Christian

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2006, 17:53:42
Gebouwen naar alfabet: gebouw A, gebouw B etc.
en de kamers gelijk aan hotelkamernumering: 1e etage kamer 1.01, kamer kamer 1.02, oftewel in de 'volksmond' kamer 101 en 102 etc).
2e etage 2.01, 2.02 oftewel 201, 2002 etc. (gelijkvloers krijg je dan kamer 0.01, kamer 0.02, oftewel kamer 1 en kamer 2 etc.

Om de nummering in de diverse gebouwen aan te geven krijg je dus iets als A102, oftewel gebouw A 1e etage kamer 2.

Liggen de gebouwen op verschillende locaties, dan zet je een deel van de straatnaam ervoor. Dan krijg je bijvoorbeeld kamer 26 op de derde verdieping van het gebouw aan de Omegastraat  een korte nummering als Omega-326.

Zoiets lijkt mij het meest voor de hand liggend, wordt volgens mij op de meeste plaatsen ook zo gebruikt. Ga je werken met postcodes, dan maak je de nummering wel erg lang en met name met de letters uit de postcode erg moeilijk te onthouden.

Let op dat in grote gebouwen elke deur in een gang een nummering krijgt, dus ook de deur van een meterkast, een toilet, tussengang  of voorraadkamer. Dat houdt in dat een toiletdeur op de derde etage, gelegen naast kamer 14 een nummering kan krijgen als 3.15, eventueel met een gebouwcode ervoor.

Maar misschien dat er nog een logischere nummering zal zijn...

hier soortgelijke nummering met nog 1 kleine toevoeging. SER er achter voor serverkast/ruimte, WK voor werkkast(schoonmaak), enz enz op zich ook wel handig dan weet je wat je zoekt :)
Politie Aspirant niveau 4

CLUT

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2006, 19:54:54

Let op dat in grote gebouwen elke deur in een gang een nummering krijgt, dus ook de deur van een meterkast, een toilet, tussengang  of voorraadkamer. Dat houdt in dat een toiletdeur op de derde etage, gelegen naast kamer 14 een nummering kan krijgen als 3.15, eventueel met een gebouwcode ervoor.

Maar misschien dat er nog een logischere nummering zal zijn...

Ah dit is idd erg logisch en heb ik ook zeker wat aan. In hoe verre is het verplicht/van belang voor de brandweer om dus de WC/meterkast etc etc mee te nemen in de nummering.

Vanuit het bedrijf waar ik werk werd gezegt: "de keuken hoef je niet mee te nemen want dat is geen kamer" maar als het voor de hulpdiensten erg makkelijk is, dan kunnen wij het nu nog meenemen.

En hoe zit het als je door de gang heen loopt en dan een deur tegenkomt (waarachter de gan gewoon verder gaat) moet dit ook genummerd worden?

Iig heel erg bedankt

CLUT

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2006, 22:44:18

Misschien is het raadzaam om eens kontakt op te nemen met Buro Bouwzaken van de betreffende gemeente. Naar mijn weten zijn daar ook mensen van de brandweer bij betrokken en kunnen alles vertellen over veiligheid op dit gebied, ik neem aan dat zij je ook kunnen uitleggen hoe en wat je precies moet nummeren uit het oogpunt van de veiligheid.

Succes!

Dat zal wel goed komen woensdag heb ik kennismaking met het korps (wat ik van een tijd geleden van de jeugdbrandweer nog wel ken) In september begin ik met de brandweeropleiding.

Groeten en bedankt
Christian