Hier in Dordt gebruiken we bij de DRB dezelfde redbrancard als bovenaan. Wij hebben geen protocol op papier, maar ik probeer het hier te beschrijven:
1. Opstapper 1 pakt drenkeling vast en houdt hem horizontaal langs de boot met hoofd boven water;
2. Opstapper 2 schuift de brancard vanaf de hoofdzijde onder de drenkeling door;
3. Beide opstappers maken de riemen kruislings vast;
4. Opstapper 1 houdt de brancard aan hoofdzijde vast en boven water;
5. Opstapper 2 draait de brancard horizontaal tot haaks op het vaartuig;
6. Beide opstappers pakken aan weerszijden de brancard aan hoofdzijde vast;
7. En trekken deze in 1 keer uit het water tot deze balanceert op de buitenrand van het vaartuig;
8. Daarbij laten zij de brancard iets schuin om deze leeg te laten lopen;
9. Dan wordt de brancard verder op of in het vaartuig gelegd cq vastgemaakt;
10. En wordt eerste hulp toegepast terwijl de schipper het vaartuig naar de kant brengt.
Deze stappen zijn afhankelijk van type vaartuig (Rescue of RIB 7.
, aantal bemanningsleden, weersomstandigheden e.d., maar in hoofdlijn doen we het zo.
Ons probleem is vooral dat de brancard bij het uit het water trekken nooit horizontaal te houden is. Bij de Rescues is het hoogteverschil tussen wateroppervlak en vaartuigrand niet zo groot, maar bij de RIB wel. Dan is het gewoon een kwestie van zo snel mogelijk handelen.
Zie o.a.
http://hulpdienstenzhz.nl/gallery/havenfestival2006?page=4 (doorscrollen naar onderen, ik ben diegene met het rode haar)