Kelderprocedure

Auteur Topic: Kelderprocedure  (gelezen 7786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Gepost op: 25 augustus 2006, 16:23:24
Is er een link of een geschreven iets die omschrijft wat de kelderprocedure inhoudt of is dit "natte-vinger-werk", wat ooit iemand heeft verzonnen? ;)

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2006, 16:53:15
Is er een link of een geschreven iets die omschrijft wat de kelderprocedure inhoudt of is dit "natte-vinger-werk", wat ooit iemand heeft verzonnen? ;)

Oefenkaart ??  ;)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2006, 12:51:29
Volgens mij is het gedeeltelijk natte-vingerwerk. Als je namelijk in de lesstof kijkt (bijv. OBM Repressie) staat daar dat de kelderprocedure door drie man wordt uitgevoerd. Wat die derde man echter doet, staat niet beschreven; blijft deze de hele tijd boven staan voor de veiligheid, dient ie voor het doorvoeren van de slang, moet ie nog op speciale dingen letten? Allemaal dingen die ik nog nergens heb kunnen terugvinden. Misschien staat het wel in de oefenkaart, maar waar is deze dan op gebaseerd?
Binnen brandweer nederland zijn we het er wel over eens dat een kelderprocedure door drie man wordt uitgevoerd, maar een precieze taakomschrijving voor deze extra man is er (volgens mij) niet.

Siebert

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2006, 13:06:28
Volgens mij is het geen nattevingerwerk ;)

Bij mijn weten is de derde man bedoeld voor helpen bij het zo snel mogelijk doorvoeren van de slang. Doordat warmte op stijgt, is het warmer in het hoogste punt (de trapopgang) en wil je daar niet lang in blijven.

Daarnaast kunnen de hete rookgassen eventueel gekoeld worden mocht het echt heet worden......zo is het mij geleerd ;)

In de lesstof staat bij mijn weten nergens omschreven hoe je branden blust..........een tekortkoming voor een beginnend brandwacht als je het mij vraagt :-X

firemanr

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2006, 15:33:14
Volgens mij is het geen nattevingerwerk ;)

Bij mijn weten is de derde man bedoeld voor helpen bij het zo snel mogelijk doorvoeren van de slang. Doordat warmte op stijgt, is het warmer in het hoogste punt (de trapopgang) en wil je daar niet lang in blijven.

Daarnaast kunnen de hete rookgassen eventueel gekoeld worden mocht het echt heet worden......zo is het mij geleerd ;)

In de lesstof staat bij mijn weten nergens omschreven hoe je branden blust..........een tekortkoming voor een beginnend brandwacht als je het mij vraagt :-X

Het is volgens mij nattevingerwerk omdat er helemaal niks over beschreven staat.... :-\ Niemand kan een beschrijving geven of een nummer van een rapport of lesnummer... Daarom vroeg ik het eigenlijk. ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2006, 15:41:34
Het is volgens mij nattevingerwerk omdat er helemaal niks over beschreven staat.... :-\ Niemand kan een beschrijving geven of een nummer van een rapport of lesnummer... Daarom vroeg ik het eigenlijk. ;)
Nouja,het enige droge vingerwerk wat er is,is dat je zeker de inzet met 3 man doet.Maar je hebt volkomen gelijk als je daar leskaarten etc van wilt hebben,dat je dan eigenlijk daar niets van terug vindt  ;)

Rene112

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2006, 16:05:41
Lesbrief 717 van de Oefenbank (Leidraad Oefenen) gaat o.a. over kelderbranden (1 A4-tje).
Daarin wordt verwezen naar de lesstof van obm-repressie (hoofdstuk 4).

groeten,
René de Caluwé

firemanr

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2006, 17:09:05
Lesbrief 717 van de Oefenbank (Leidraad Oefenen) gaat o.a. over kelderbranden (1 A4-tje).
Daarin wordt verwezen naar de lesstof van obm-repressie (hoofdstuk 4).

groeten,
René de Caluwé

Dank je Wel, René... ;)

Coen

• Forum gebruiker
  • Brandweer 4 Life
Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2006, 14:47:54
De procedure moet inderdaad worden toegepast zoals hierboven wordt omschreven en verwezen.

Wanneer dat je hem toepast is volgens mij als volgt:
Wanneer je een trap afdaalt waarbij je op een bouwlaag uitkomt waar een brandhaard aanwezig is (of een vermoeden is) moet je de 'kelder-procedure' toepassen.
Dus wanneer je vanaf de eerste verdieping een pand binnen komt en er is brand op de begane grond moet je bij het afdalen van de trap de procedure toepassen. Mijn inziens is dit namelijk een zelfde situatie als bij het afdalen naar een kelder: snel door de hittelaag heen.

Graag hoor ik hier een reactie op, want ik ben zelf benieuwd wie er ook zo over denken en wie juist niet en waarom???????
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2006, 15:53:27
Ligt er aan hoe groot die begane grond is en waar de vuurhaard zich bevindt ;)