Protocollenboekje voor de brandweer (Rescue Gadget)

Auteur Topic: Protocollenboekje voor de brandweer (Rescue Gadget)  (gelezen 9640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2006, 19:46:41
Dat er verschillen van aanpak zijn in den lande was al bekend.Maar om nu een boekje op de markt te plaatsen,met stapje voor stapje hoe je een auto uit elkaar pelt.En met welke handelingen je eerst moet verrichten gaat wel erg ver.Elke brandwacht 1e klas weet hoe hij zij met redgereedschap om dient te gaan,en iedereen weet hoe er gehandeld moet worden bij ongevallen.Dus ik zie dat boekje echt niet als aanvulling of ondersteuning,ookal niet omdat elke ongeval een andere aanpak vereist

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2006, 20:06:49
Ik heb dit 'protocollenboekje' nog niet kunnen bekijken, dus wel lastig om een oordeel te geven over de toegevoegde waarde..... ;)

Maar : we weten (bij de brandweer) toch allemaal dat er maar weinig goede lesstof beschikbaar is waarin verschillende bevrijdingstechnieken goed beschreven zijn?

Dus als in dit boekje bevrijdingstechnieken goed beschreven zijn zodat je er gebruik van kan maken tijdens opleidingen en oefeningen (en misschien ook nog wel eens in de praktijk.......) dan heeft het boekje vast nut.

Het woord 'protocol' in de titel zal alleen wat weerstand opleveren binnen het 'behouden' brandweerwereldje ;)
Dan krijgen brandweercollega's ineens het idee dat ze niet meer mogen/moeten improviseren om een ingewikkelde technische klus op te lossen.... en dat is natuurlijk onzin!

groeten,
René de Caluwé

Voor opleidingen zou dit meer waarde hebben René, maar dat geldt even zo goed voor basis brandbestrijding. Ik vind nog steeds dat een brandwacht veel te weinig kennis heeft opgedaan tijdens de opleiding van de te hanteren blustechnieken bij verschillende soorten branden. Iemand kan zo op de uitruk komen zonder maar enige vorm van oefening in het daadwerkelijk blussen van brand en dat vind ik een slechte zaak ;)

Rene112

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2006, 20:22:07
Ik vind nog steeds dat een brandwacht veel te weinig kennis heeft opgedaan tijdens de opleiding van de te hanteren blustechnieken bij verschillende soorten branden. Iemand kan zo op de uitruk komen zonder maar enige vorm van oefening in het daadwerkelijk blussen van brand en dat vind ik een slechte zaak ;)

100% mee eens!

Wij leven in een gek land.... brandweermensen leren tijdens hun opleiding niet eens om daadwerkelijk branden te blussen... als ze "mazzel" hebben mogen ze het leren tijdens oefeningen (in een geschikt oefencentrum).

Maar dat is een discussie voor een ander topic ;)  ;D

groeten,
René de Caluwé

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2006, 07:55:18
Ik volg dit forum al een tijdje en ben niet iemand die snel zal reageren op berichten. In deze moet ik echter toch iets aan jullie kwijt. Gelukkig zijn er op dit forum alleen maar brandweer mensen die alles weten over technische hulpverlening en niets meer hoeven te leren. Gefeliciteerd.  Jammer dat ik jullie in de praktijk maar zelden tref. Beroepsmatig kom ik, bij hulpverleningen en trainingen, regelmatig in aanraking met collega's van jullie die er een stuk minder bedreven in zijn. Zoals ik de informatie van het boekje zie, is het een welkome aanvulling voor de brandweermensen. Ik zie ze vaak met elkaar praten over hoe ze een techniek moeten doen en nu zouden ze het snel even na kunnen kijken. alleen al om er zeker van te zijn dat het goed is. Ik denk dat het voor de slachtoffers een goede zaak is om snel en veilig te kunnen werken. Jullie verwachting van de mede brandweermens is wel erg hoog. Als je kijkt wat de brandweer allemaal moet leren over heel veel verschillende onderwerpen is een geheugensteuntje nooit weggegooid.
Voor diegene die zich niet zo zeker voelt over technische hulpverlening zou ik de site maar eens lezen. Ikheb in ieder geval zo'n boekje besteld, al was het alleen maar om te leren wat je van de brandweer mag verwachten. 17 technieken zoals ze beweren vind ik toch wel een hele boel. Er zullen er voor mij vast nieuwe bij zitten waar ik benieuwd naar ben.

Karretje,

Uit je verhaal maak ik eenbeetjeop dat je van de medische kant bent.
Niets ten nadele voor jullie maar voor jullie is het misschien wel handig om zo'n boekje te hebben wanneer jullie eerder bij een ongeval aankomen als de brw. Hier kunnen jullie snel even kijken wat er aan voorzorg gedaan moet worden.
Groot nadeel hiervan is ook weer dat jullie gaan "bepalen" hoe een persoon bevrijd moet gaan worden. Hiermee bedoel ik dat de ambu gaat zeggen dak eraf deuren eruit voetenluikje etc etc. Maar dit is nog steeds niet de bedoeling! ambu geeft aan op wat voor manier ze persoon eruit willen hebben. horizontaal verticaal etc etc en de brandweer kijkt dan op welke manier en met welke tijdsfactor, die ook weer gegeven is door ambu personeel, dit gaat gebeuren.

Maar zoals ik en met mij al meerdere gezegd hebben. wat er aan voorbeelden op de site van dat boekje staan is echt les 1 bij stukje hulpverlening! Dit heeft ook niets met ervaring of wat dan ook te maken.
Tuurlijk zitten er in den lande verschillen in maar BASIS IS BASIS en je mag echt wel wat van iemand verwachten die iedere week moet oefenen omdat hij anders "leidraad oefenen" niet af kan werken in 1 jaar tijd. Hier komen deze basis vaardigheden allemaal in terug en als je in 1 jaar tijd deze basis vergeet ben je in mijn ogen geen brandweerman want dan ben je een gevaar voor jezelf en voor alle andere hulpverleners op de plek van het incident!

helm

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2006, 09:16:21
Alles wat je werk makkelijker maakt moet je gebruiken. Het is echt geen uiting van onkunde om eens in een boekje te kijken.

Wat ik op die site zie lijkt het boekje mij zeker handig voor de opleiding.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2006, 10:01:15
Alles wat je werk makkelijker maakt moet je gebruiken. Het is echt geen uiting van onkunde om eens in een boekje te kijken.

Wat ik op die site zie lijkt het boekje mij zeker handig voor de opleiding.

Zoals Fikkie al eerder schreef is het gewoon basiskennis wat je als voorbeeld op internet kunt lezen! Als we bij dit soort inzetten al een boekje nodig hebben dan is het niveau ver te zoeken denk ik :'(