Statusmeldingen (landelijk)

Auteur Topic: Statusmeldingen (landelijk)  (gelezen 42782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
Gepost op: 30 augustus 2006, 13:40:18
Beste centralisten en verbindelaars,

Het zogeheten status plotten wordt door steeds meer regio's en disciplines gehanteerd. Alleen zie je dat lang niet iedereen dezelfde codes hanteren voor dezelfde statussen.

Nu is mijn vraag: welke statuscodes hanteren de verschillende regio's? Kunnen we daar toch een rode draad in vinden?

Groningen gebruikt bij de brandweer de volgende codes:
1. Uitgerukt
2. Ter plaatse
3. Ingerukt
4. Kazerne/beschikbaar
5. niet in gebruik
6. niet in gebruik
7. aanvraag spraakcontact (urgent)
8. aanvraag openen sleutelkluisje
9. aanvraag spraakcontact
0. home revert (terug naar beginscherm)




memvd

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 21:37:53
Beste centralisten en verbindelaars,

Het zogeheten status plotten wordt door steeds meer regio's en disciplines gehanteerd. Alleen zie je dat lang niet iedereen dezelfde codes hanteren voor dezelfde statussen.

Nu is mijn vraag: welke statuscodes hanteren de verschillende regio's? Kunnen we daar toch een rode draad in vinden?

Groningen gebruikt bij de brandweer de volgende codes:
1. Uitgerukt
2. Ter plaatse
3. Ingerukt
4. Kazerne/beschikbaar
5. niet in gebruik
6. niet in gebruik
7. aanvraag spraakcontact (urgent)
8. aanvraag openen sleutelkluisje
9. aanvraag spraakcontact
0. home revert (terug naar beginscherm)
Volgens het landelijk kader fleetmapping zou het als volgt moeten zijn:
De statuscodes voor Eenheid gebonden statusberichten zijn:

                                                                                      Politie / KMar             CPA / RAV            Brandweer            Code
Aanvang rit / Aanrijdend / Uitruk                                        Aanrijdend                   Aanvang rit             Uitruk                  32901
Ter plaatse                                                                        Ter plaatse           Ter plaatse             Ter plaatse               32902
Aanrijdend naar bestemming                                             -                              Naar bestemming    -                          32903
Op bestemming / Binnenkort beschikbaar                                 -                                 Op bestemming        -                            32904
Aanrijdend naar post / Beschikbaar / Naar kazerne             Beschikbaar                 Naar post                   Naar kazerne           32905
Op post                                                                              -                          Op post                     Op post                32906  

Maar je ziet dat er in het land verschillend mee om gegaan wordt met als gevolg dat als een eenheid zich in een andere regio bevindt en daar een status geeft het soms helemaal verkeerd gaat. Landelijke afspraken worden (helaas) niet altijd nagekomen


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2006, 22:19:31
VRR:

1: Inzetbaar
2: Uitgerukt
3: Ter plaatse
4: nvt
5: nvt
6: Aanvraag spraakcontact
7: Aanvraag spraakcontact urgent
8: nvt
9: nvt
0: nvt


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2006, 00:34:01
1: Uitgerukt naar incident
2: Ter Plaatse
3: Incident meester
4: Op de terugweg, nog niet inzetbaar
5: Op de terugweg, en kom maar op met de volgende melding  :D
6: Terug kazerne
7: Niet in gebruik
8: Aanvraag spraakcontact
9: Aanvraag spraakcontact urgent


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2006, 00:43:20
1: Vertrek
2: Aankomst patient
3: Vertrek patient
4: Aankomst bestemming
5: vrijmelden
6: standplaats
7: aanvraag spraakcontact cpa
8: uitmelden bij einde dienst
9: aanvraag urgent spraakcontact

En op d'n 100 in Belgie wordt er niet geplot, daar moeten we alles nog gewoon via spraak melden.


korsakoff

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2006, 09:24:48
Sander en Karim,

Welke regio's horen bij jullie lijstje?

Tnx!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2006, 14:42:44
Maar je ziet dat er in het land verschillend mee om gegaan wordt met als gevolg dat als een eenheid zich in een andere regio bevindt en daar een status geeft het soms helemaal verkeerd gaat. Landelijke afspraken worden (helaas) niet altijd nagekomen

Dit mag je even wat nader uitleggen. Statussen naar een andere regio, of statussen naar de eigen regio vanuit een andere regio? Het laatste mag absoluut geen probleem zijn, het is immers een landelijk netwerk en zolang je op de juiste gespreksgroep zit, kun je statussen vanuit Groningen of Maastricht. In het andere geval, waarom zou je statussen naar een meldkamer anders dan de eigen meldkamer? Je wordt niet door een andere meldkamer aangestuurd, je roept ze hooguit op bij achtervolgingen, interregionale ritten of bijstand. Statusplotting lijkt me in geen van die gevallen noodzakelijk...

Zo creëer je misschien toch weer een soort eilandjes op het grote, gezamenlijke netwerk, maar het maakt totaal niets uit. Het kan alleen vervelend zijn als iemand de overstap maakt van Regio-A naar Regio-B, dan zal hij/zij misschien moeten wennen aan een andere betekenis van die cijfers, maar dat lijkt me ook geen ramp...

Groeten, Peter.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2006, 18:41:47
Politie Rotterdam-Rijnmond:

1: vrij
2: aanrijdend
3: ter plaatse
4: ?
5: melding afgehandeld
6: aanvraag spraakcontact
7: aanvraag spraakcontact urgent
8: sluiten (bijv voor de maaltijd of verkeerscontrole)
9: niet in gebruik
0: noodstatus

Dit mag je even wat nader uitleggen. Statussen naar een andere regio, of statussen naar de eigen regio vanuit een andere regio? Het laatste mag absoluut geen probleem zijn, het is immers een landelijk netwerk en zolang je op de juiste gespreksgroep zit, kun je statussen vanuit Groningen of Maastricht. In het andere geval, waarom zou je statussen naar een meldkamer anders dan de eigen meldkamer? Je wordt niet door een andere meldkamer aangestuurd, je roept ze hooguit op bij achtervolgingen, interregionale ritten of bijstand. Statusplotting lijkt me in geen van die gevallen noodzakelijk...

Zo creëer je misschien toch weer een soort eilandjes op het grote, gezamenlijke netwerk, maar het maakt totaal niets uit. Het kan alleen vervelend zijn als iemand de overstap maakt van Regio-A naar Regio-B, dan zal hij/zij misschien moeten wennen aan een andere betekenis van die cijfers, maar dat lijkt me ook geen ramp...

Groeten, Peter.


Ik ben dat niet met je eens. Bij regiogrens overschrijdende acties lijkt het mij wel nuttig als alle hulpdiensten en alle regio's dezelfde statussen gebruiken. Bijvoorbeeld bij een achtervolging van de politie kan het zo hektisch zijn, dat status juist nodig is wil je er tussendoor komen met je berichtgeving. Daarnaast heb je nog andere diensten, zoals het KLPD, EOC, KMar om er maar wat te noemen, die in verschillende regio's komen en ook bij verschillende meldkamers inmelden. Het is dan niet handig als je per regio of per dienst statussen met een andere betekenis hebt.

Op wat voor manier worden statussen overigens verzonden? Over het radiokanaal of een apart signaal?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2006, 21:14:04
Ik ben dat niet met je eens. Bij regiogrens overschrijdende acties lijkt het mij wel nuttig als alle hulpdiensten en alle regio's dezelfde statussen gebruiken. Bijvoorbeeld bij een achtervolging van de politie kan het zo hektisch zijn, dat status juist nodig is wil je er tussendoor komen met je berichtgeving. Daarnaast heb je nog andere diensten, zoals het KLPD, EOC, KMar om er maar wat te noemen, die in verschillende regio's komen en ook bij verschillende meldkamers inmelden.

Spreek jij uit ervaring? Bij mijn weten worden eenheden van buiten de regio vrijwel nooit aangemeld door een "gast-regio" en als dat al zou gebeuren dan is aanmeldden van het voertuignummer niet genoeg, ook het C2000-ID moet aangemeld worden anders verdwijnt de status in het niets. Ik zal het je sterker vertellen, in Haaglanden staan de nummers van de statusboxen (mobilofoon-ID) gekoppeld aan het kenteken. In de laatste periode dat ik analoog mee kon luisteren moest men zich aanmelden met het kenteken, aangezien niet alleen het C2000-ID maar ook het AVLS-ID hieraan gekoppeld staat. Van alle bezoekende voertuigen van buiten de regio heeft zich nog nooit 1 aangemeld met het C2000-ID en in het geval van achtervolgingen heeft men wel betere dingen te doen dan even wat extra voertuigen te gaan aanmelden. Bovendien is men dan toch met dat ene incident (de achtervolging) bezig en in zo'n geval wordt er toch nauwelijks of zelfs totaal niet gestatust.

Voertuigen van de KLPD... Die werken dusdanig regiooverschrijdend dat ze zich wel kunnen blijven aan- en afmelden en dat gaat natuurlijk absoluut niet werken. Ze worden aangestuurd door hun eigen meldkamer en alleen daar staan ze op de juiste manier aangemeld...

Op wat voor manier worden statussen overigens verzonden? Over het radiokanaal of een apart signaal?

Dat gaat via dezelfde C2000-frequentie. Net als een SMS-bericht via een GSM-netwerk. 1 C2000-radiofrequentie is een bundel van verschillende signalen. Op 1 frequentie vindt zowel dataverkeer (waaronder statusplotting) plaats, als meerdere, gelijktijdige gesprekken.

Groeten, Peter.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2006, 21:29:19
Spreek jij uit ervaring? Bij mijn weten worden eenheden van buiten de regio vrijwel nooit aangemeld door een "gast-regio" en als dat al zou gebeuren dan is aanmeldden van het voertuignummer niet genoeg, ook het C2000-ID moet aangemeld worden anders verdwijnt de status in het niets. Ik zal het je sterker vertellen, in Haaglanden staan de nummers van de statusboxen (mobilofoon-ID) gekoppeld aan het kenteken. In de laatste periode dat ik analoog mee kon luisteren moest men zich aanmelden met het kenteken, aangezien niet alleen het C2000-ID maar ook het AVLS-ID hieraan gekoppeld staat. Van alle bezoekende voertuigen van buiten de regio heeft zich nog nooit 1 aangemeld met het C2000-ID en in het geval van achtervolgingen heeft men wel betere dingen te doen dan even wat extra voertuigen te gaan aanmelden. Bovendien is men dan toch met dat ene incident (de achtervolging) bezig en in zo'n geval wordt er toch nauwelijks of zelfs totaal niet gestatust.

Voertuigen van de KLPD... Die werken dusdanig regiooverschrijdend dat ze zich wel kunnen blijven aan- en afmelden en dat gaat natuurlijk absoluut niet werken. Ze worden aangestuurd door hun eigen meldkamer en alleen daar staan ze op de juiste manier aangemeld...

Ik spreek alleen uit scannerervaring Peter ;)

Ik denk dat het door de technische beperkingen in het verleden zo is geweest dat dat aanmelden bij andere regio's niet wordt gedaan. Want dat is nu technisch gezien goed mogelijk. Ik zou er niet raar van opkijken als er in de toekomst een landelijk aanmeldsysteem komt voor alle C2000 gebruikende diensten. Dus niet per regio, maar landelijk. Dan kan je je bij elke regio inmelden en weten ze gelijk wat en wie je bent. Maar nu zal dat dus inderdaad geen nut hebben en meer tijd kosten dan dat het oplevert.

Bedankt voor de heldere uitleg over de statussen trouwens ;)

Groeten,
Maarten
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s