Statusmeldingen (landelijk)

Auteur Topic: Statusmeldingen (landelijk)  (gelezen 43371 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Arlé

• Forum gebruiker
  • Ennnn uit!
Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2006, 22:25:42
Dat is hier hetzelfde geval. Voor een groot deel van de Krimpenerwaard (=Hollands-Midden) rijdt de autoladder van Capelle aan den IJssel (=Rotterdam-Rijnmond). Bij de alarmering van Hollands-Midden staat dan ook welleens de autoladder van Capelle. Ik weet alleen niet of de autoladder ook kan statussen naar hollands-midden.

Ja hoor; gewoon naar een inmeldgroep van Hollands Midden gaan en een spraakaanvraag (6) statussen.
Mogelijk zien ze je voertuignummer niet, maar dan roepen ze vanzelf; "Wie voor de meldkamer Hollans Midden?"
Met vriendelijke groet, Arlé  

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2006, 23:03:26
Ja hoor; gewoon naar een inmeldgroep van Hollands Midden gaan en een spraakaanvraag (6) statussen.
Mogelijk zien ze je voertuignummer niet, maar dan roepen ze vanzelf; "Wie voor de meldkamer Hollans Midden?"

Heeft hollands-midden dan dezelfde betekenis achter status 6 staan? of werkt dat zo niet?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

FF_holland

• Senior gebruiker
  • Leuk forum!
Reactie #22 Gepost op: 5 november 2006, 19:00:48
Ik vraag me af, waarvoor je de optie aanvraag spoedcontact gebruikt.
Is dit voor het doorgeven van een opschaling (dus met spoed extra assistentie), of voor het doorgeven van een nieuwe melding, of waarvoor?

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 5 november 2006, 19:10:17
Is dit voor het doorgeven van een opschaling (dus met spoed extra assistentie), of voor het doorgeven van een nieuwe melding, of waarvoor?

Spoedcontact is meestal voor persoonlijke nood. Bij de politie is het bijvoorbeeld spoedassistentie in een gevaarlijke situatie (worsteling met verdachte bijvoorbeeld). Bij de brandweer zou het insluiting door vuur kunnen zijn, of bedreiging door omstanders om maar wat te noemen.

Dat is wel een verschil met een urgente aanvraag stemcontact. Dat is bijvoorbeeld voor wanneer je met spoed een ambu nodig hebt, of meerdere wagens (opschaling), maar niet levensbedreigend voor de hulpverlener zelf.

Niet overal zal hieraan dezelfde uitleg gegeven worden, maar bij benadering is het zoals hierboven vermeld. ;)
Groeten, Maarten  

FF_holland

• Senior gebruiker
  • Leuk forum!
Reactie #24 Gepost op: 5 november 2006, 20:36:23
Maarten. Ik denk dat je daarvoor de noodoproep hebt ;)

Bovendien hebben de manschappen binnen de grootste kans om te ingesloten te raken en zij hebben geen verbinding met de AC.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 5 november 2006, 21:53:39
Maarten. Ik denk dat je daarvoor de noodoproep hebt ;)

Bovendien hebben de manschappen binnen de grootste kans om te ingesloten te raken en zij hebben geen verbinding met de AC.

Jij hebt het over aanvraag spoedcontact. Dat is voor verschillende uitleg vatbaar, namelijk:
1. noodoproep
2. urgente aanvraag stemcontact.

Jij bedoelde het tweede, de urgente aanvraag stemcontact:

Dat is bijvoorbeeld voor wanneer je met spoed een ambu nodig hebt, of meerdere wagens (opschaling), maar niet levensbedreigend voor de hulpverlener zelf.

Ik dacht dat je het eerste bedoelde, de noodoproep:

Spoedcontact is meestal voor persoonlijke nood. Bij de politie is het bijvoorbeeld spoedassistentie in een gevaarlijke situatie (worsteling met verdachte bijvoorbeeld). Bij de brandweer zou het insluiting door vuur kunnen zijn, of bedreiging door omstanders om maar wat te noemen.

Menig porto heeft trouwens een noodknop, dus is een "noodstatus" ook dmv. de porto te geven.
Groeten, Maarten  

FF_holland

• Senior gebruiker
  • Leuk forum!
Reactie #26 Gepost op: 5 november 2006, 22:01:32
Ja klopt Maarten. Ik heb het niet over de noodoproep (die wist ik wel :P) maar over de urgente spraakcontact-aanvraag ;)

Menig porto heeft trouwens een noodknop, dus is een "noodstatus" ook dmv. de porto te geven.

En die zijn hier bij alle manschappen uitgeschakeld. Alleen die van de bevelvoerder werkt (geeft door aan de meldkamer).
Opzich logisch: de meldkamer kan er weinig mee doen, de omstanders (collega brandweermensen) kunnen meer betekenen ;)

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 5 november 2006, 22:52:01
Ja klopt Maarten. Ik heb het niet over de noodoproep (die wist ik wel :P) maar over de urgente spraakcontact-aanvraag ;)

En die zijn hier bij alle manschappen uitgeschakeld. Alleen die van de bevelvoerder werkt (geeft door aan de meldkamer).
Opzich logisch: de meldkamer kan er weinig mee doen, de omstanders (collega brandweermensen) kunnen meer betekenen ;)

We zitten in ieder geval weer op één lijn ;D

Ik heb het trouwens niet alleen over de brandweer (daar heeft een noodknop idd weinig nut), maar ook over de politie en ambu (die hebben er meer aan) ;)
Groeten, Maarten  

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 5 november 2006, 23:54:11
Brandweer ZHZ als volgt:

1   Vertrokken
2   TP
3   Incident meester
4   Inpakken
5   Keert terug naar kazerne
6   Terug aan kazerne
7   Eigen verzoek
8   Buitendienst
9   Aanvraag spraak
0   Aanvraag spraak urgent
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Bart S

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 6 november 2006, 13:55:46

Bij ons is de 8 een gespreksaanvraag en de 9 de spoedaanvraag. Daarnaast heb je ook nog de rode knop op de porto. De 8 gebruik je als je wat wil doorgeven, bijvoorbeeld dat je vertrekt naar een ziekenhuis. De centralist roept je niet gelijk terug, maar maakt eerst eventuele andere werkzaamheden af. De 9 gebruik je als je gelijk contact wil, bijvoorbeeld om een tweede auto aan te vragen, of andere hulptroepen (politie/brandweer). De centralist zal je oproep gelijk beantwoorden. De noodknop gebruik je echt in uiterste nood, en als je daarop drukt gaat alles 'plat' en kan alles en iedereen binnen de regio meeluisteren met jouw oproep.

Misschien is het nu wat duidelijker?