Valkenier bij de Koninklijke Marechaussee ?

Auteur Topic: Valkenier bij de Koninklijke Marechaussee ?  (gelezen 2754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

• Senior gebruiker
Gepost op: 31 augustus 2006, 10:19:01
Van de week kwam ik een foto tegen van een vrouwelijke Marechaussee in de rol van valkenier op een militaire vliegveld. Vond die wel even raar. Aangezien ik nooit gehoord had, dat bij de Marechaussee valkeniers in dienst waren. Misschien dat iemand anders hier van heeft gehoord. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit bekend was of is ze gewoon een hobby valkenier die op de foto ging.

Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 18:14:39
Van de week kwam ik een foto tegen van een vrouwelijke Marechaussee in de rol van valkenier op een militaire vliegveld. Vond die wel even raar. Aangezien ik nooit gehoord had, dat bij de Marechaussee valkeniers in dienst waren. Misschien dat iemand anders hier van heeft gehoord. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit bekend was of is ze gewoon een hobby valkenier die op de foto ging.  

Op Schiphol (en bijna alle vliegvelden) maken ze gebruik van valkeniers. Dit om de meeuwen (e.a. vogels) uit de buurt van de vliegtuigen en star/landingsbanen te houden.Want het is errug vervelend voor de vlieger (en t vliegtuig) om een vogel in je motor te hebben  :D

MaRRk

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2006, 18:16:45
Ik heb 9 jaar bij defensie gewerkt en ben zodoende met alle krijgsmacht onderdelen in aanraking geweest maar heb nog nooit gehoord dat de Kmar valkeniers heeft...

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2006, 18:53:03
Op Schiphol (en bijna alle vliegvelden) maken ze gebruik van valkeniers. Dit om de meeuwen (e.a. vogels) uit de buurt van de vliegtuigen en star/landingsbanen te houden.Want het is errug vervelend voor de vlieger (en t vliegtuig) om een vogel in je motor te hebben  :D

Volgens mij bedoelde Louis dat hij nog nooit een valkenier van de KMar had gezien... ;)

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2006, 19:08:43
Volgens mij bedoelde Louis dat hij nog nooit een valkenier van de KMar had gezien... ;)

lijkt me niet dat ze burgervalkeniers gebruiken op militaire vliegvelden?
Politie Aspirant niveau 4

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2006, 19:13:58
Inderdaad dat bedoel ik. Daarom vond ik het ook zo raar toen ik die foto zag. Trouwens ik werk zelf voor defensie, en ik had er ook nog nooit iemand over gehoord. Maar ja je weet het nooit zeker. Daarom mijn vraag of iemand anders er iets vanaf weet. En wat betreft de valkeniers op schiphol en andere vliegvelden (de burger velden dan), Dat zijn gewoon medewerkers van de nv luchthaven Schiphol. Hier vallen niet alleen Schiphol zelf onder maar ook de vliegvelden Lelystad, Eelde en Zestienhoven. De luchtmacht heeft op haar vliegvelden eigen valkeniers zover ik weet. Vraag mijn alleen af hoe het geregeld is op Eindhoven. Aangezien dit zo wel een burger als militaire vliegveld is. En hoe het zit met de Marine op vliegveld De Kooy. Hoe het ooit geregeld was op Valkenburg weet ik eigenlijk niet meer. Ondanks dat ik daar ooit gelegerd was.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2006, 19:15:39
Inderdaad dat bedoel ik. Daarom vond ik het ook zo raar toen ik die foto zag. Trouwens ik werk zelf voor defensie, en ik had er ook nog nooit iemand over gehoord. Maar ja je weet het nooit zeker. Daarom mijn vraag of iemand anders er iets vanaf weet. En wat betreft de valkeniers op schiphol en andere vliegvelden (de burger velden dan), Dat zijn gewoon medewerkers van de nv luchthaven Schiphol. Hier vallen niet alleen Schiphol zelf onder maar ook de vliegvelden Lelystad, Eelde en Zestienhoven. De luchtmacht heeft op haar vliegvelden eigen valkeniers zover ik weet. Vraag mijn alleen af hoe het geregeld is op Eindhoven. Aangezien dit zo wel een burger als militaire vliegveld is. En hoe het zit met de Marine op vliegveld De Kooy. Hoe het ooit geregeld was op Valkenburg weet ik eigenlijk niet meer. Ondanks dat ik daar ooit gelegerd was.

meest logisch: militaire valkenier die mag overal komen dan want een burger zou niet op het militaire deel mogen komen gok ik
minst logisch volgens mij: 2 valkeniers, ieder deel 1

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2006, 19:21:24
nou dat is helaas niet zo logisch als het klinkt. Bij defensie zijn niet alleen militairen in dienst, Er zijn ook nog burgerwerknemers in dienst. Al is dat laatste niet bij iedereen bekend.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2006, 19:34:35
ik was wel op de hoogte daarvan, maar ik doelde meer op dat het geen burgers niet in dienst van.. waren. defensie screent ook haar burgerpersoneel uitvoerig dus zal het in ieder geval iemand zijn in dienst van defensie al dan niet militair maar iemand van buitenaf zullen ze mijns inzien niet zomaar over een militair vliegveld laten zwerven.