kentekens noteren

Auteur Topic: kentekens noteren  (gelezen 7446 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

-:Rein:-

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 september 2006, 23:16:22
Ik wou al zeggen Enrique ;) Als ik zo'n debiel achter me heb zitten, prive tijd of niet, dan zal ik 'm voor laten gaan, meldkamer bellen en achtervolgen. Dat is de enige manier om dat soort malloten aan te pakken.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #11 Gepost op: 3 september 2006, 23:20:16
Nou, ook de eigen ogen van de verbalisant zijn voldoende om een verbaaltje op te maken hoor  ;), hoeft geen video aan te pas te komen.

mja maar dat geld voor jullie als ambtenaren. ik ben maar een getuige en zoals de wet stelt is 1 getuigenverklaring NIET voldoende voor een veroordeling (tenzij de persoon toegeeft of er ander ondersteunend bewijs is)

Ik wou al zeggen Enrique ;) Als ik zo'n debiel achter me heb zitten, prive tijd of niet, dan zal ik 'm voor laten gaan, meldkamer bellen en achtervolgen. Dat is de enige manier om dat soort malloten aan te pakken.

kan, maar denk niet dat men er op zit te wachten als burgers achter zulke figuren aan gaan om ze aan te houden.
Politie Aspirant niveau 4


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 september 2006, 23:23:45
Nee, ik ben dan ook politieambtenaar Ultimato. Ik vind zelfs dat als iemand zodanig gevaarlijk weggedrag vertoont, het je plicht is om actie te ondernemen als politieambtenaar. Hoe je dat invult is aan jezelf, maar je kan het niet aan je voorbij laten gaan. Just my opinion.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #13 Gepost op: 4 september 2006, 08:10:38
mja maar dat geld voor jullie als ambtenaren. ik ben maar een getuige en zoals de wet stelt is 1 getuigenverklaring NIET voldoende voor een veroordeling (tenzij de persoon toegeeft of er ander ondersteunend bewijs is)

kan, maar denk niet dat men er op zit te wachten als burgers achter zulke figuren aan gaan om ze aan te houden.

Dat eerste klopt. En is ook logisch, anders zou elke burger die iemand ziet rijden die hij niet mag, de politie kunnen bellen omdat die persoon zogenaamd allerlei overtredingen begaat, waarna de politie die persoon staande houdt en hem dan verbaliseert/aanhoudt vanwege (niet door de verbalisant) geconstateerde feiten. De keerzijde van die medaille is dat je als burger in het verkeer de hele dag overtredingen constateert, zonder dat de overtreders daarvoor gepakt worden. Kan frustrerend zijn, maar zo werkt het nou eenmaal. In elk geval beter zo dan zoals in mijn voorbeeld wat ik juist noemde.  ;)

Dat tweede ligt eraan. Waaraan? Aan de aard en ernst van de overtreding, de snelheid, het al dan niet veilig kunnen volgen etc. Ik heb wel eens een droppie gehad die mij in mijn prive-auto trachtte te rammen (of mij in elk geval behoorlijk wou laten schrikken) omdat ik hem rechts had ingehaald (hij reed weliswaar in een file, zodat het dan is toegestaan om rechts in te halen, maar dat kwam natuurlijk niet in hem op). Vervolgens direct 112 gebeld en hem gevolgd. Tijdens de "achtervolging" (waarbij ik niet hard reed maar hij wel diverse malen trachtte mij te bewegen op de vluchtstrook te stoppen, kennelijk om het "uit te vechten") heb ik voortdurend de positie doorgegeven en ook de capriolen die hij uithaalde. Uiteindelijk is ie aan de kant gezet. Bleek een verlopen APK te hebben, niet verzekerd te zijn en uiteindelijk ook nog een agent te beledigen. Daar is hij uiteindelijk voor aangehouden.

Maarre.... mensen doen onverwachte dingen, dus moet ik/je/iedereen altijd de afweging maken of een (altijd risicovolle) achtervolging wel opweegt tegen de overtredingen. Bumperkleven (hoe irritant ook) lijkt me dat niet. Een opzettelijke aanrijding (ook al is het maar een tikje) lijkt me dat weer wel (mits direct de politie wordt gebeld etc.), maar dat moet ieder voor zich uitmaken en hangt heel erg af van de omstandigheden van het geval. Het gevaar wat altijd speelt is dat hij merkt dat je achter hem aan zit en daardoor gekke dingen gaat doen.
greetz,  Enrique


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2006, 14:45:32
Nee, ik ben dan ook politieambtenaar Ultimato. Ik vind zelfs dat als iemand zodanig gevaarlijk weggedrag vertoont, het je plicht is om actie te ondernemen als politieambtenaar. Hoe je dat invult is aan jezelf, maar je kan het niet aan je voorbij laten gaan. Just my opinion.

weet ik, maar ik doelde meer op het feit dat burgers (over het algemeen) beter niet aan achtervolgingen kunnen beginnen. uizonderingen daargelaten.
Politie Aspirant niveau 4


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #15 Gepost op: 4 september 2006, 15:20:26
Nou, ook de eigen ogen van de verbalisant zijn voldoende om een verbaaltje op te maken hoor  ;), hoeft geen video aan te pas te komen.

Je kan dan de echte 'bumperkleef-afstand' niet te weten komen toch?


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #16 Gepost op: 4 september 2006, 16:19:52
Je kan dan de echte 'bumperkleef-afstand' niet te weten komen toch?



jawel: de afstand tussen de witte strepen (bij onderbroken lijn) is 9 meter dacht ik, en de streep 3 meter lang
Politie Aspirant niveau 4


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #17 Gepost op: 4 september 2006, 18:31:53
Ja moet je heel goed kijken ---


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #18 Gepost op: 4 september 2006, 19:06:07
Het komt overigens niet op een centimeter aan hoor; een verslag waaruit blijkt dat hij zeer dicht volgde, gedurende een bepaalde tijd etc., leidt meestal wel tot een veroordeling.
greetz,  Enrique


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #19 Gepost op: 4 september 2006, 22:46:25
Ja dat begrijp ik, maar als de denkbeeldige overtreeding gefilmt zou zijn, zou de boete denk ik wel hoger zijn omdat ze het zeker weten en het niet is na aanleiding is van een schatting.

Dat weet ik niet zeker, en ik denk het !!