Opnieuw incident met ambulancepersoneel 3-9-2006

Auteur Topic: Opnieuw incident met ambulancepersoneel 3-9-2006  (gelezen 8863 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arnoud

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 september 2006, 13:47:20
Ik wens de betrokken medewerkers sterkte.

Dit geld natuurlijk ook voor Peter, die voor de zoveelste keer weer eens van zich laat horen...........jammer Peter.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 4 september 2006, 15:15:49
Peter,

Ik wil niet belanden in een "welles/Nietes" spel met jou. Ik vind het al genoeg dat je je excuses hebt aangeboden. Maar wel even het volgende (ter lering voor de volgende keer):

Dit moet je toch zelf toegeven dat dit vrij suggestief is. Ik wilde je een PM sturen om mijn standpunt uit te leggen, maar nu je toch gereageerd hebt:

Welsh Medic,

Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om hier suggestief te zijn.. Misschien een ongelukkige timing.. Mijn vraag met die betreffende tekst was uitsluitend uit nieuwsgierigheid hoe het kan dat zo'n situatie zo uit de hand kan lopen.

Geweld tegen hulpverleners, zelf verbaal/of nonverbaal geweld, ben ik absoluut op tegen. En mijn collega's weten donders goed dat ik er als eerste sta, om voor mijn teamgenoten en andere hulpverleners op te komen.
Bepaald gedrag van mensen moet direct worden opgelost.. Dat betekend echter niet .. Dat we in de evalutie elkaar geen kritische vragen mogen stellen..  Ik vind zelfs dat we die moeten stellen.  Juist om er met elkaar van te leren..

Misschien is mijn timing ongelukkig geweest..  Ik vind het jammer dat het bij jou overgekomen is als kritiek naar de betreffende ambu-team..
Ik ben er niet om ambulancehulpverleners af te zeiken. Ik ben in enkele zaken wat kritisch en heb een duidelijke mening, maar ik probeer ten alle tijde altijd zeer respectvol te blijven..  

Maar je bent het hopelijk ook met me eens, dat een forum niet bedoeld is om met elkaar ja en amen te roepen. En dat kritische vragen ook hier mogen.. ..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 4 september 2006, 15:41:51
Rescue,

Ik ga hier niet op details in i.v.m. de privacy van alle betrokkenen, maar het incident is mijn regio gebeurt en ik weet er iets meer van dan de gemiddelde gebruiker op deze forum.

Ik vind het misselijkmakend dat je, zonder enig kennis van feiten, al je conclusies trekt dat het de fout is van de ambumedewerkers zelf. Ik hoop van harte dat mijn collega's dit forum niet bezoeken. Het zal hun (psychisch) herstel geen goed doen.

Je stelt dat dit te voorkomen was geweest. Nou, ik ken de verpleegkundige in kwestie en hij is erg sociaal en betrokken, hij zal stinkend zijn best gedaan hebben om dit te voorkomen. Ik vind je opmerking erg suggestief, overigens. Je kunt geen enkele conclusies trekken op basis van de (voor het publiek) beschikbare feiten.

Wij weigeren geen zorg, wij stellen een (werk)diagnose en handel het af volgens een vastgestelde protocol. Hoe weet je trouwens dat er geen arts is geraadpleegd? Nee, dat weet je dus niet.

Je hebt zelf in het verleden geleden onder de suggestiviteit van een aantal mede-forumleden, en nou ga je dezelfde kant op. Is dit wraak of zo.....?

Doe me een lol, als je niks zinnigs te melden hebt, hou je mond dan maar dicht.

WM.

De eerdere oordelen (het wordt steeds gekker hier in Nederland) werden ook zonder enige detailkennis gegeven, maar overbelichten de andere kant van de zaak. Natuurlijk sta je daar wel achter WM en zeg je daar niets van. Maar ook ik vind dat er twee kanten aan de zaak zijn, die allebei tot de mogelijkheden behoren. Slechts oog hebben voor één invalshoek van een incident strekt niet tot lering: van "wij zijn altijd goed en zij zijn altijd fout" steek je niets op.

Oog hebben (of misschien zelfs een klein beetje begrip!) voor de gevoelens van een man wiens vrouw net onwel is geweest en wat kennelijk door anderen niet serieus genomen wordt (nogmaals, dat voelt bij hem mogelijk zo aan, waar ik mij wel wat bij kan voorstellen) is iets wat anticiperen mogelijk maakt en kans op herhaling kleiner.

Daarbij komt dat je in deze maatschappij der sterken steeds meer voor jezelf op moet komen, niemand anders doet dat namelijk meer.
En dan kom je een keer voor jezelf op en dan heeft de politie ineens wel tijd om te komen (zo voelt dat soms aan).

Henk


harold

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 september 2006, 15:45:50
Wij zijn als beroepsgroep al genoeg afgezeken, ik hoef het niet in mijn vrije tijd te horen. Dat betekent dat ik op een gegeven moment de site niet meer zal bezoeken. En met mij een hoop collega's, denk ik. Het lijkt mij toch handig dat we een paar overhouden. Het heet, tenslotte, niet voor niets "hulpverleningsforum".

WM.

Welsh medic,

Wat bedoel je? De media? Of de reeks van incidenten met mensen die in conflict raken met ambulancepersoneel? Iets anders?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2006, 17:07:46
Dat ieder verhaal twee kanten kent, hoef hier niet gezegd te worden. Het maakt mij niet uit wat er gebeurt is, het gijzelen van een medemens is absoluut niet te tolereren.

Probeer het niet goed te praten, haal geen psycho-babbel naar voren om het uit te leggen. Dit kan en mag niet!!!!!!!!!!!!!!!

Als je dit maar enigzins probeert te relativeren dan ben je niet goed wijs......

Iedereen mag hier een mening hebben, maar weet je wat; ik zal mij een zorg zijn. Ik doe hetzelfde werk als deze jongens, ik word ook geconfronteerd met allerlei vormen van geweld. Ik ben het zat, en met mij een hoop anderen. Ik vind het relativeren van dit verhaal een trap nageven naar de betrokkenen toe. Er bestaat zoiets als fatsoen......en kennelijk moeten sommigen hier dat nog leren. Ik begin toch te denken dat vrijheid van meningsuiting niet altijd een positief iets is.......

Ik geloof dat ik nou vrij bot ben, prima; mijn boodschap is voldoende helder!

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 4 september 2006, 18:39:32
Dat ieder verhaal twee kanten kent, hoef hier niet gezegd te worden. Het maakt mij niet uit wat er gebeurt is, het gijzelen van een medemens is absoluut niet te tolereren.

Probeer het niet goed te praten, haal geen psycho-babbel naar voren om het uit te leggen. Dit kan en mag niet!!!!!!!!!!!!!!!

Als je dit maar enigzins probeert te relativeren dan ben je niet goed wijs......

Iedereen mag hier een mening hebben, maar weet je wat; ik zal mij een zorg zijn. Ik doe hetzelfde werk als deze jongens, ik word ook geconfronteerd met allerlei vormen van geweld. Ik ben het zat, en met mij een hoop anderen. Ik vind het relativeren van dit verhaal een trap nageven naar de betrokkenen toe. Er bestaat zoiets als fatsoen......en kennelijk moeten sommigen hier dat nog leren. Ik begin toch te denken dat vrijheid van meningsuiting niet altijd een positief iets is.......

Ik geloof dat ik nou vrij bot ben, prima; mijn boodschap is voldoende helder!

WM.

Als je naar je patienten en hun familie net zo helder bent, kan ik mij voorstellen dat zo hier en daar weleens een konfliktje hebt...

Er zijn mensen die -als je zegt dat ze niet goed wijs zijn bv- wel wat meer met je doen dan alleen gijzelen... Ik zou dan maar ook je medische kennis aanvullen met wat karate.

Henk


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 4 september 2006, 18:58:44
Henk,

Je sarcasme kent geen grenzen.......alleen jammer dat hetzelfde niet geldt voor je verstand van zaken.

Ik ben het zat om een inhoudelijk discussie aan te gaan met jullie......en steeds onbegrip of, erger nog, dat belerend toontje te horen.

Je kent mij niet, je weet helemaal niet hoe ik werk. En even "for the record". Het incident waar ik zelf slachtoffer van geweld ben geweest was zonder aanleiding. Ik had mijn mond nog niet open gedaan of ik al een klap in mijn gezicht kreeg..........

Misschien moet je je woorden wel weer terugnemen.

En nog wat, ik heb het vanmiddag al aangegeven - nu nog een keer voor de duidelijkheid - dit is een openbare forum waar mensen van de professionele hulpverlening en de niet-professionele (lees- vrijwillig) met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Alleen wat jammer is....de groep professionals wordt steeds kleiner door datzelfde belerend "toontje" Nog even en hebben jullie dit forum voor zichzelf om elkaar van te overtuigen dat jullie het per definitie beter doen dan de mensen voor wie het dagelijks kost is..

Ga maar door, zou ik zeggen.

Ik ben geenzins redelijk meer, en daar ben ik me helemaaal van bewust. De geplaatste reacties raken kant noch wal en hebben mij verschrikkelijk boos gemaakt. Vandaar de reactie.

Voor de redelijke mensen onder ons....sorry voor de uitbarsting. maar ik laat mij en mijn eigen collega's niet afzeiken door een stel "doorgedraaide" EHBO mensen die helemaal niets weten van de casus af.

Henk, je hebt degens gekruist met de verkeerde.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 4 september 2006, 19:03:49
Dat ieder verhaal twee kanten kent, hoef hier niet gezegd te worden.
Ik vind dat wel gezegd moet worden, want aan ongenuanceerd gedoe hebben niets..

Het maakt mij niet uit wat er gebeurt is, het gijzelen van een medemens is absoluut niet te tolereren.
Het gijzelen van een medemens is niet te tolereren. volkomen mee eens. Geweld tegen een medemens ook niet..


Als je dit maar enigzins probeert te relativeren dan ben je niet goed wijs......
Relativeren maakt ons mens, echter dat is niet het zelfde als vergoeilijken. Niet vergoeilijken, wel relativeren en nog belangrijker is er van leren.. Relativeren en een goede mindset onderscheid ons mensen van de apen..

Iedereen mag hier een mening hebben, maar weet je wat; ik zal mij een zorg zijn. Ik doe hetzelfde werk als deze jongens, ik word ook geconfronteerd met allerlei vormen van geweld. Ik ben het zat, en met mij een hoop anderen. Ik vind het relativeren van dit verhaal een trap nageven naar de betrokkenen toe. Er bestaat zoiets als fatsoen......en kennelijk moeten sommigen hier dat nog leren. Ik begin toch te denken dat vrijheid van meningsuiting niet altijd een positief iets is.......

Ik geloof dat ik nou vrij bot ben, prima; mijn boodschap is voldoende helder!

WM.

Ik snap je boosheid, en ik ben het er mee eens dat er stevig opgetreden moet worden tegen dit soort praktijken.
Vergoeilijken zou een trap na geven zijn.. Relativeren niet.., Relativeren helpt je begrijpen, en van begrijpen kan je weer leren, hoe je als hulpverlener dit in de toekomst kan voorkomen.. Als
Met een botte bijl rondslaan lucht misschien op. maar helpt ons daarna nog steeds geen steek verder...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 4 september 2006, 19:18:59
Carl en in het bijzonder je collega's sterkte.
Het zoveelste incident op een rij.  :-\
Dat gaat niet goed. :'(

Verder staan hier een aantal ongelukkige reacties. Laat het relativeren, het leren van een casus, en zeker de kritische vragen maar aan de betrokken ambu-dienst over (als alle emoties geluwd zijn).
Jammer dat het weer zo moet.  >:(

RAdeR


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 4 september 2006, 19:47:08
Ik ben zo boos omdat dit mij ook zou kunnen overkomen. Dat beangstigd mij nogal - vandaar de felle reactie. Ik ben getrouwd met twee kinderen - ik moet er niet aan denken wat de consequenties zouden kunnenzijn.

Dit begrijp je pas als je zelf slachtoffer bent geweest. Ik kan er helaas over mee praten. Ik stond te bibberen van de schrik

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon