Nee, nee en nog eens nee,
Iedereen weet dat er twee kanten zijn van een verhaal. Het gaat erom dat sommige mensen hebben gesuggereerd hier dat de mensen in kwestie iets gedaan zouden kunnen hebben om dit uit te lokken.
Wat je ook doet, dit is niet goed te praten. En nou daar ging het juist om.
Ervaar het eens om slachtoffer te worden voordat je allerlei gelul gaat spuien dat het ook zielig is voor de dader.
WM
Niet door mij.
Lees nou eens. Ik heb het niet over zielig. Ik heb het over oorzaak en gevolg. Als je je alleen opwindt over het slechte in de mens en besluit dat te gaan bestrijden ben je net Don Quijote die tegen een windmolen vecht.
Als je iets wil veranderen, verander dan dat wat je kan veranderen. Ik denk dat je doel moet zijn voorbereid te zijn op zo'n situatie, want voorkomen kun je zoiets nooit, de maatschappij verander je niet in je eentje. Wie je het makkelijkst kan veranderen ben je zelf.
Als iemand je geen voorrang geeft heb je geen schuld als je er tegen aan knalt, maar het is toch handig om er rekening mee te houden dat er zoiets kan gebeuren. Iedere autorijder leert die situaties aan te zien komen en houdt rekening met het anders onverwachte.
Zo is het ook als je bv bij iemand binnenkomt en niet doet wat degene van je verwacht.
Ben je niet voorbereid en begrijp je niet wat er gebeurd, dan is de kans dat je dingen doet en zegt die de situatie nog erger maken dan ie al is, groter.
Weiger je je in te leven in de oorzaken van het gedrag van de agressiveling dan is de kans op escalatie groter.
Een vuiststoot blokken vergt veel meer energie dan een klap van richting laten veranderen en de kans op schade is kleiner, maar dan moet je 'm wel aan zien komen en weten waar ie heen gaat.
In de discussies doet een groep op geen enkele manier moeite om te lezen wat ik bedoel en wat mijn punt is. Ik moet steeds maar herhalen dat begrip iets anders is dan het er mee eens zijn. Dat lijken mij nu precies de zelfde mensen die niet zien aankomen dat er iemand over de rooie drijgt te gaan. Om die signalen op te vangen is nu precies datgene nodig wat dan ontbreekt: luisteren, inlevingsvermogen en begrip van wat er aan het gebeuren is.
Ik snap dat een open deur het een dief makkelijker maakt om binnen te komen en ik heb er begrip voor dat ie dan iets kostbaars mee neemt wat hij makkelijk aan de man kan brengen maar ik ben het er niet mee eens. Maar het begrip maakt wel dat ik inzie dat als ik de deur op slot doe en kostbaarheden verberg, de kans op diefstal vermindert. Ten overvloede: ik verdedig hier niet de dief.
Dus leg mij niet steeds in de mond dat ik het opneem voor de geweldpleger (want het in gijzeling nemen van iemand is een vorm van geweld).
Ik hou er alleen van om aanstormende problemen op tijd aan te zien komen en als ik in een situatie kom waarbij ik verbaasd en boos aan het worden ben heb ik kennelijk even niet opgelet en heb ik het daardoor niet aan zien komen.
Dit gebeurt nog regelmatig, maar omdat ik de schuld bij mij zelf leg leer ik. Als ik de schuld bij een ander leg leer ik niets.
Henk