Opnieuw incident met ambulancepersoneel 3-9-2006

Auteur Topic: Opnieuw incident met ambulancepersoneel 3-9-2006  (gelezen 8691 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #30 Gepost op: 4 september 2006, 23:30:21
Zijn alle postings waar je het niet mee eens bent "ongelukkig" RAder, of alleen die welke gevoelig liggen...
Fijn dat je je aangesproken voelt.
Lees mijn posting en oordeel zelf.

Op een forum plaats ik mijn mening. Als we alles aan de "deskundigen" overlaten ben ik bang dat het hier een eentonige boel wordt.
Fijn te constateren dat je je niet tot de deskundigen rekent.
Het is dan nu wel niet eentonig, maar of het beter is waag ik te betwijfelen.

Iemand die zeker van zijn zaak is laat zich niet van de wijs brengen door een andere mening.
Ik meende dat de "ongelukkige" reacties bedoeld waren om juist iets te leren van anderen.

Het is heel nobel van je, dat schande roepen enzo Radaer. bewonder je daar ook om, maar inhoudelijk draagt dat niet erg bij tot een oplossing.
Dank, ik heb gelukkig niet de pretentie om in dit topic en op dit moment n.a.v. deze casus een maatschappelijk probleem (geweld tegen -ambulance-hulpverleners) op te lossen.

RAdeR


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 4 september 2006, 23:55:51
Maatschappelijk geweld beperkt zich niet tot ambulancechauffeurs. Het kwaad in de maatschappij selekteert niet in goed en kwaad. Diefstal uit/van een reddiningsboot is al lang geen uitzondering meer.

Als je van de verbazing bekomen bent zul je je realiseren dat zelfs ambulancebemanning niet gevrijwaard is van geweld. Als men dit inziet is er al een stap dichterbij gezet naar de oplossing. Zoals ik al eerder zei: de oplossing zit 'm niet in het bestrijden van de veranderingen in de samenleving, die zijn onomkeerbaar. We zijn niet meer in de flowerpowertijd, het nu ieder voor zich. Deze verharde samenleving moest wel tot gevolg hebben dat er meer frustratie en dus meer geweld ontstaat. Ik ben geen deskundige op het gebied van ambulancehulpverlening, maar dat hoeft ook niet. De zaken waar zij mee te maken krijgen zijn niet bijzonder, integendeel. Iedere taxichauffeur, brandweerman, leraar, socialedienst mederwerker, portier, verkoper, buschauffeur ect. krijgt er vroeg of laat mee te maken. En allemaal moeten we leren er mee om te gaan, door op je hoede te zijn, er rekening mee te houden en je te bedenken wat je gaat doen in zo'n situatie. Wat uitbannen kun je het nieuwe geweld niet meer dus vroeg of later krijg je er mee te maken. Dus je kan weldegelijk meer doen dan ach en wee roepen. Er zijn zelfs voor diverse beroepsgroepen trainingen betreffende het omgaan met agressie en daarmee voorkomen van geweld.

En ik vind het zinvol om ergens begrip voor te hebben. Denk als je tegenstander. Begrip ergens voor moet je niet verwarren met er mee eens zijn.
En natuurlijk voelde ik mij aangesproken, het was duidelijk wiens uitspraken jij bedoelde, onder meer die van mij maar zeker niet die van WM.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 5 september 2006, 17:10:37
En ik vind het zinvol om ergens begrip voor te hebben. Denk als je tegenstander. Begrip ergens voor moet je niet verwarren met er mee eens zijn.


Henk  
Ga ik hier nog tijd aan besteden...nee,verspilde moeite


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #33 Gepost op: 5 september 2006, 17:34:42
Ga ik hier nog tijd aan besteden...nee,verspilde moeite
Dat moet je zelf weten. Ik vind het nogal vreemd dat mensen hier slechts een kant(die van de hulpverlener) willen zien of horen.  Elk verhaal heeft twee kanten en oordeel pas nadat je van beide kanten genoeg informatie hebt.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 5 september 2006, 17:44:19
Nee, nee en nog eens nee,

Iedereen weet dat er twee kanten zijn van een verhaal. Het gaat erom dat sommige mensen hebben gesuggereerd hier dat de mensen in kwestie iets gedaan zouden kunnen hebben om dit uit te lokken.

Wat je ook doet, dit is niet goed te praten. En nou daar ging het juist om.

Ervaar het eens om slachtoffer te worden voordat je allerlei gelul gaat spuien dat het ook zielig is voor de dader.

WM

Einde bericht
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Gast48368

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 september 2006, 18:33:10
De intentie van dit verhaal is, dat er HULPVERLENERS aangevallen/ getraumatisseerd zijn......dit is nimmer goed te praten. Wat er ook is gebeurd. Ieder medemens dient respect te hebben voor zijn medemens, en al helemaal voor een hulpverlener.........geweld willen gebruiken is pure wanhoop. Uit onmacht...........m.a.w. zwakheid........ :-X

Ik wil niet eens weten wat er is voorgevallen........dat doet er ook niet toe, vind ik........ben je het niet eens met een hulpverlener, kun je dat nog op 1001 andere manieren oplossen dan deze zinloze manier..........de "kanten" vasn dit verhaal zijn ook totaal niet van belang. Gewoon bullshit is dat.  >:(

Als je begint bij het begint, en voor ogen houdt waar het nou allemaal om draait, denk dan eens aan mijn eerste zin. Relativeren is al helemaal overbodig. Daar heeft niemand, en zeker een slachtoffer niets aan. Medeleven is waar ze iets aan hebben.

Er is ook een website..........www.zinloosgeweld.nl   ;) :)


Graag zou ik wilen weten van die mensen die het verhaal nog niet (willen) snappen ooit al eens met dit soort zinloos geweld te maken hebben gehad. Ik weet wel bijna zeker van niet. Want dan reageer je zo niet. Zo wel, dan heb je toch wel een enorme plaat voor je kop.  :-X


Ik wens de hulpverleners, welke het overkomen is, ontzettend veel sterkte.......ik leef met jullie mee!


.......*Zij die ook slachtoffer is geweest van zinloos geweld*........


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 5 september 2006, 19:41:44
Nee, nee en nog eens nee,

Iedereen weet dat er twee kanten zijn van een verhaal. Het gaat erom dat sommige mensen hebben gesuggereerd hier dat de mensen in kwestie iets gedaan zouden kunnen hebben om dit uit te lokken.

Wat je ook doet, dit is niet goed te praten. En nou daar ging het juist om.

Ervaar het eens om slachtoffer te worden voordat je allerlei gelul gaat spuien dat het ook zielig is voor de dader.

WM

Niet door mij.

Lees nou eens. Ik heb het niet over zielig. Ik heb het over oorzaak en gevolg. Als je je alleen opwindt over het slechte in de mens en besluit dat te gaan bestrijden  ben je net Don Quijote die tegen een windmolen vecht.

Als je iets wil veranderen, verander dan dat wat je kan veranderen. Ik denk dat je doel moet zijn voorbereid te zijn op zo'n situatie, want voorkomen kun je zoiets nooit, de maatschappij verander je niet in je eentje. Wie je het makkelijkst kan veranderen ben je zelf.

Als iemand je geen voorrang geeft heb je geen schuld als je er tegen aan knalt, maar het is toch handig om er rekening mee te houden dat er zoiets kan gebeuren. Iedere autorijder leert die situaties aan te zien komen en houdt rekening met het anders onverwachte.

Zo is het ook als je bv bij iemand binnenkomt en niet doet wat degene van je verwacht.
Ben je niet voorbereid en begrijp je niet wat er gebeurd, dan is de kans dat je dingen doet en zegt die de situatie nog erger maken dan ie al is, groter.

Weiger je je in te leven in de oorzaken van het gedrag van de agressiveling dan is de kans op escalatie groter.

Een vuiststoot blokken vergt veel meer energie dan een klap van richting laten veranderen en de kans op schade is kleiner, maar dan moet je 'm wel aan zien komen en weten waar ie heen gaat.

In de discussies doet een groep op geen enkele manier moeite om te lezen wat ik bedoel en wat mijn punt is. Ik moet steeds maar herhalen dat begrip iets anders is dan het er mee eens zijn.  Dat lijken mij nu precies de zelfde mensen die niet zien aankomen dat er iemand over de rooie drijgt te gaan. Om die signalen op te vangen is nu precies datgene nodig wat dan ontbreekt: luisteren, inlevingsvermogen en begrip van wat er aan het gebeuren is.

Ik snap dat een open deur het een dief makkelijker maakt om binnen te komen en ik heb er begrip voor dat ie dan iets kostbaars mee neemt wat hij makkelijk aan de man kan brengen maar ik ben het er niet mee eens. Maar het begrip maakt wel dat ik inzie dat als ik de deur op slot doe en kostbaarheden verberg, de kans op diefstal vermindert. Ten overvloede:  ik verdedig hier niet de dief.

Dus leg mij niet steeds in de mond dat ik het opneem voor de geweldpleger (want het in gijzeling nemen van iemand is een vorm van geweld).

Ik hou er alleen van om aanstormende problemen op tijd aan te zien komen en als ik in een situatie kom waarbij ik verbaasd en boos aan het worden ben heb ik kennelijk even niet opgelet en heb ik het daardoor niet aan zien komen.

Dit gebeurt nog regelmatig, maar omdat ik de schuld bij mij zelf leg leer ik. Als ik de schuld bij een ander leg leer ik niets.


Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 5 september 2006, 19:54:26
Dat moet je zelf weten. Ik vind het nogal vreemd dat mensen hier slechts een kant(die van de hulpverlener) willen zien of horen.  Elk verhaal heeft twee kanten en oordeel pas nadat je van beide kanten genoeg informatie hebt.
Inderdaad,elk verhaal heeft 2 kanten niets mis mee.Maar probeer je eigen eens in te leven dat jij daar staat als hulpverlener,en in ene wordt geconfronteerd met geweld.En kom dan nog eens terug

De intentie van dit verhaal is, dat er HULPVERLENERS aangevallen/ getraumatisseerd zijn......dit is nimmer goed te praten. Wat er ook is gebeurd. Ieder medemens dient respect te hebben voor zijn medemens, en al helemaal voor een hulpverlener.........geweld willen gebruiken is pure wanhoop. Uit onmacht...........m.a.w. zwakheid........ :-X

Ik wil niet eens weten wat er is voorgevallen........dat doet er ook niet toe, vind ik........ben je het niet eens met een hulpverlener, kun je dat nog op 1001 andere manieren oplossen dan deze zinloze manier..........de "kanten" vasn dit verhaal zijn ook totaal niet van belang. Gewoon bullshit is dat.  >:(

Als je begint bij het begint, en voor ogen houdt waar het nou allemaal om draait, denk dan eens aan mijn eerste zin. Relativeren is al helemaal overbodig. Daar heeft niemand, en zeker een slachtoffer niets aan. Medeleven is waar ze iets aan hebben.

Er is ook een website..........www.zinloosgeweld.nl   ;) :)


Graag zou ik wilen weten van die mensen die het verhaal nog niet (willen) snappen ooit al eens met dit soort zinloos geweld te maken hebben gehad. Ik weet wel bijna zeker van niet. Want dan reageer je zo niet. Zo wel, dan heb je toch wel een enorme plaat voor je kop.  :-X


Ik wens de hulpverleners, welke het overkomen is, ontzettend veel sterkte.......ik leef met jullie mee!


.......*Zij die ook slachtoffer is geweest van zinloos geweld*........


Prima verwoordt dit,er zijn nog zat mogelijkheden om je onvrede over een behandeling van een hulpverlener kenbaar te maken.Een klachtenbrief naar de desbetreffende ambulancedienst werkt verhelderender dan meteen maar een verpleegkundige in elkaar te slaan of op te sluiten.
Niet door mij.

Lees nou eens. Ik heb het niet over zielig. Ik heb het over oorzaak en gevolg. Als je je alleen opwindt over het slechte in de mens en besluit dat te gaan bestrijden  ben je net Don Quijote die tegen een windmolen vecht.

Als je iets wil veranderen, verander dan dat wat je kan veranderen. Ik denk dat je doel moet zijn voorbereid te zijn op zo'n situatie, want voorkomen kun je zoiets nooit, de maatschappij verander je niet in je eentje. Wie je het makkelijkst kan veranderen ben je zelf.

Als iemand je geen voorrang geeft heb je geen schuld als je er tegen aan knalt, maar het is toch handig om er rekening mee te houden dat er zoiets kan gebeuren. Iedere autorijder leert die situaties aan te zien komen en houdt rekening met het anders onverwachte.

Zo is het ook als je bv bij iemand binnenkomt en niet doet wat degene van je verwacht.
Ben je niet voorbereid en begrijp je niet wat er gebeurd, dan is de kans dat je dingen doet en zegt die de situatie nog erger maken dan ie al is, groter.

Weiger je je in te leven in de oorzaken van het gedrag van de agressiveling dan is de kans op escalatie groter.

Een vuiststoot blokken vergt veel meer energie dan een klap van richting laten veranderen en de kans op schade is kleiner, maar dan moet je 'm wel aan zien komen en weten waar ie heen gaat.

In de discussies doet een groep op geen enkele manier moeite om te lezen wat ik bedoel en wat mijn punt is. Ik moet steeds maar herhalen dat begrip iets anders is dan het er mee eens zijn.  Dat lijken mij nu precies de zelfde mensen die niet zien aankomen dat er iemand over de rooie drijgt te gaan. Om die signalen op te vangen is nu precies datgene nodig wat dan ontbreekt: luisteren, inlevingsvermogen en begrip van wat er aan het gebeuren is.

Ik snap dat een open deur het een dief makkelijker maakt om binnen te komen en ik heb er begrip voor dat ie dan iets kostbaars mee neemt wat hij makkelijk aan de man kan brengen maar ik ben het er niet mee eens. Maar het begrip maakt wel dat ik inzie dat als ik de deur op slot doe en kostbaarheden verberg, de kans op diefstal vermindert. Ten overvloede:  ik verdedig hier niet de dief.

Dus leg mij niet steeds in de mond dat ik het opneem voor de geweldpleger (want het in gijzeling nemen van iemand is een vorm van geweld).

Ik hou er alleen van om aanstormende problemen op tijd aan te zien komen en als ik in een situatie kom waarbij ik verbaasd en boos aan het worden ben heb ik kennelijk even niet opgelet en heb ik het daardoor niet aan zien komen.

Dit gebeurt nog regelmatig, maar omdat ik de schuld bij mij zelf leg leer ik. Als ik de schuld bij een ander leg leer ik niets.


Henk
Schei toch uit man,je legt de oorzaak bij de verkeerde mensen neer.lees jij nu eens alle reacties door,en blijf niet aan die onmogelijke gedachtes van je hangen.Het feit dat er diverse hulpverleners over jou manier van reageren vallen zouden je toch aan het nadenken moeten zetten.En je zou nu toch wel eens moeten gaan beseffen hoe verkeerd je zit.Of ga je minister Donner ook een brief schrijven dat hij het totaal verkeerd doet?Met zijn nieuwsbericht van vanmiddag,dat mensen die geweld plegen tegen hulpverleners zwaarder zullen worden gestraft.Ik ben erg benieuwt naar de reactie van de minister


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #38 Gepost op: 5 september 2006, 20:07:13
Och Peter, doe geen moeite meer, hoor.....sommige mensen willen hun gelijk halen, kosten wat het kost.

Ik lees het gelul van henk niet meer.....kost mij te veel moeite.

Henk, ga eens wat nuttig doen met je tijd want je begint me te vervelen....... >:(

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rene112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 5 september 2006, 20:17:19
Niet door mij.

Misschien reageerde Welsh Medic wel op jadjong?  
Dat wordt niet helemaal duidelijk door het ontbreken van een quote, maar ligt wel voor de hand.

Citaat
In de discussies doet een groep op geen enkele manier moeite om te lezen wat ik bedoel en wat mijn punt is. Ik moet steeds maar herhalen dat begrip iets anders is dan het er mee eens zijn.  Dat lijken mij nu precies de zelfde mensen die niet zien aankomen dat er iemand over de rooie drijgt te gaan. Om die signalen op te vangen is nu precies datgene nodig wat dan ontbreekt: luisteren, inlevingsvermogen en begrip van wat er aan het gebeuren is.

Henk, wat mij persoonlijk erg stoort in jouw redenatie is het gebrek aan timing en gevoel/respect voor de emotionele betrokkenheid van Welsh Medic.  >:(

Iedereen kan duidelijk lezen hoe (en ook waarom!) hij op deze emotionele wijze betrokken is bij deze situatie.
Het zou daarom van inzicht en respect getuigen als je juist op dit moment even gas terug neemt met het "in grotere verbanden en maatschappelijke ontwikkelingen plaatsen" van dit incident.

Op zich is een goede, zinvolle, open discussie over de invloed van geweld in de maatschappij op hulpverleners, en de wijze waarop zij zich daarop kunnen voorbereiden, prima op dit forum.

Maar door dat nou juist in dit topic, op dit moment, op deze wijze en als reactie op deze persoon aan te pakken, bereik je volgens mij juist het tegenovergestelde (onbegrip en boosheid van Welsh Medic en andere forumleden/hulpverleners).

Als jij dat onbegrip en die boosheid (die hier ontstaan als reactie op jouw berichten) vervolgens weer probeert te gebruiken als een soort verklaring voor het ontstaan van de geweldsincidenten, sla je volgens mij de plank echt totaal mis. Lees anders zelf nog even je eigen tekst, maar je probeert in ieder geval wel die indruk te wekken.

Daarmee scheer je volgens mij de professionaliteit van heel veel hulpverleners over één kam, en diskwalificeer je jezelf m.i. van een echte verstandige bijdrage aan een eventuele discussie. Het rijkelijk gebruik van allerlei beeldspraken en vergelijkingen krijgen daarmee een groot "gebakken lucht" gehalte..... :'(

Ik vind het erg jammer dat je met zo weinig gevoel voor timing en emotionele betrokkenheid van betrokkenen en hulpverleners (inclusief de mensen die zelf slachtoffer van zinloos geweld zijn geworden) je standpunt probeert te verdedigen.  :-\ :'(

groeten,
René de Caluwé