EHBO-er,
een ambulance heeft vrijstelling voor bepaalde handelingen. Dit geldt niet alleen voor inrijden, parkeren, maar ook de plaats op de weg. Deze ontheffingen heb je niet alleen bij een A1 urgentie, maar ook bij lagere urgenties, als A2 en B. Als chauffeur ben je dus verantwoordelijk voor goed rij- en weggedrag ten behoeve van je patïent. Als dat impliceert dat je met 10 km/h door de stad rijdt, is dat echt geindiceerd.
Zelf heb ik enige jaren geleden de A9, A10, A1, A6, A7 af laten kruizen om de linkerbaan te kunnen gebruiken voor een overplaatsing van een brandwondenkindje naar Groningen. Deze rit zou eigenlijk gedaan worden door een heliteam, maar door weersomstandigheden was dat niet mogelijk. Nu moesten wij dat doen met een gemiddelde rijsnelheid van 50 km/h. KLPD zorgde voor afkruizing en achterbeveiliging. Verliep bijster goed, maar was absoluut geindiceerd en in overleg gegaan met KLPD. Resultaat was soms 6 km file.
Hiermee wil ik maar aangeven dat je vaak niet weet wat er achterin een ambu ligt en het hoe en het wat en het waarom er zo gehandeld wordt.
Paul,
als je als beroepschauffeur een aanrijding krijgt wordt jij altijd zwaarder "aangepakt" dan een "normale" chauffeur. Daarbij komt ook nog eens dat de ambulance chauffeur zich voortbeweegt op een scheidslijn tussen acceptatie en anticipatie.
RR (denk eer je begint)