Opnieuw incident met ambulancepersoneel 3-9-2006

Auteur Topic: Opnieuw incident met ambulancepersoneel 3-9-2006  (gelezen 8685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #40 Gepost op: 5 september 2006, 20:23:29
Misschien reageerde Welsh Medic wel op jadjong?  
Dat wordt niet helemaal duidelijk door het ontbreken van een quote, maar ligt wel voor de hand.

Henk, wat mij persoonlijk erg stoort in jouw redenatie is het gebrek aan timing en gevoel/respect voor de emotionele betrokkenheid van Welsh Medic.  >:(

Iedereen kan duidelijk lezen hoe (en ook waarom!) hij op deze emotionele wijze betrokken is bij deze situatie.
Het zou daarom van inzicht en respect getuigen als je juist op dit moment even gas terug neemt met het "in grotere verbanden en maatschappelijke ontwikkelingen plaatsen" van dit incident.

Op zich is een goede, zinvolle, open discussie over de invloed van geweld in de maatschappij op hulpverleners, en de wijze waarop zij zich daarop kunnen voorbereiden, prima op dit forum.

Maar door dat nou juist in dit topic, op dit moment, op deze wijze en als reactie op deze persoon aan te pakken, bereik je volgens mij juist het tegenovergestelde (onbegrip en boosheid van Welsh Medic en andere forumleden/hulpverleners).

Als jij dat onbegrip en die boosheid (die hier ontstaan als reactie op jouw berichten) vervolgens weer probeert te gebruiken als een soort verklaring voor het ontstaan van de geweldsincidenten, sla je volgens mij de plank echt totaal mis. Lees anders zelf nog even je eigen tekst, maar je probeert in ieder geval wel die indruk te wekken.

Daarmee scheer je volgens mij de professionaliteit van heel veel hulpverleners over één kam, en diskwalificeer je jezelf m.i. van een echte verstandige bijdrage aan een eventuele discussie. Het rijkelijk gebruik van allerlei beeldspraken en vergelijkingen krijgen daarmee een groot "gebakken lucht" gehalte..... :'(

Ik vind het erg jammer dat je met zo weinig gevoel voor timing en emotionele betrokkenheid van betrokkenen en hulpverleners (inclusief de mensen die zelf slachtoffer van zinloos geweld zijn geworden) je standpunt probeert te verdedigen.  :-\ :'(

groeten,
René de Caluwé


Duidelijk verhaal en ik ben het totaal met René eens.

Hierbij wil ik het laten....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 5 september 2006, 20:26:39
Als het topic slechts bedoeld is als uitlaatklep, heb ik dat dus idd helemaal verkeerd begrepen, geeft een discussie geen pas en onhoud ik mij verder van commentaar.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 5 september 2006, 20:29:21
Natuurlijk schande dat zoiets gebeuren kan!  >:((ik begrijp het nu!)

Henk


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #43 Gepost op: 5 september 2006, 20:32:09
Het was ik die de geweldplegers met dwazen had bestempeld. En ik sta nog steeds achter die woorden.

Als reden voor geweldsuitspattingen hebben een aantal mensen de 'begrijpelijke emoties' bij familieleden van het slachtoffer genoemd. Niemand zal twijfelen aan die emoties. En natuurlijk zijn die emoties (bezorgdheid, verdriet) begrijpelijk. Het is niet niks als jouw geliefde onwel wordt.

Het wordt pas onbegrijpelijk als emoties, of die nu uit bezorgdheid, woede of teleurstelling voortkomen, worden omgezet in agressiviteit. Dat gebeurt te vaak. Het mag niet zo zijn dat hulpverleners continu zijn overgeleverd aan de grillen van geëmotioneerde familieleden. Die vervolgens vergoelijking voor hun daden zoeken in hun bezorgdheid en vooroordelen over de drijfveren, kundigheid en inzet van de betreffende hulpverleners. Die als leek menen een professionelere kijk op de zaak te hebben en vanuit dat oordeel over gaan tot geweldstoepassing.

Het mag niet zo zijn dat dergelijke daders hiermee wegkomen en de grens van het onbetamelijke mogen overschrijden met als paspoort hun emoties!!!!!!

Daarmee doe je die hulpverleners ernstig tekort. En veroorzaak je dat op een gegeven moment niemand meer die gek wil zijn die voor kop van jut mag spelen en overgeleverd is aan agressieve emotiegevoelens van familieleden en omstanders. Of van dronken dropjes die zelfs de helpende hand slaan van degenen die hun gewonde maat komen helpen (zwembad Amsterdam).

Overigens heeft er een dezer dagen in de papieren versie van De Gelderlander een interview gestaan met het betreffende slachtoffer (de vrouw dus) en haar man (lees: de geweldpleger). Misschien dat iemand zo vriendelijk wil zijn die in te scannen? U kunt dan zelf lezen dat de betreffende echtgenoot gedachten kan lezen (de ambulancemensen zouden 'geen zin' hebben gehad en over de vrouw hebben moeten denken 'ach, weer zo'n dronken droppie'). Als je - verlost van de emoties van dat moment - nog tot zulke onzin in staat bent, weet ik genoeg!!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #44 Gepost op: 5 september 2006, 20:36:12
Rene,

Heb jij wel eens over nagedacht om de politiek in te gaan?


WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rene112

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 5 september 2006, 20:38:51
Rene,

Heb jij wel eens over nagedacht om de politiek in te gaan?


WM

Is dat een compliment?    :-\          ;D ;D
Ja (over nagedacht).... Nee (antwoord)  ;)

[laten we maar on-topic blijven, of stuur anders even een PM  ;)]

groeten,
René de Caluwé


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 5 september 2006, 22:17:26
FF terug lezen..

Ik was het die het ongenuanceerde wijze van alleen maar schande roepen, probeerde te relativeren.. En ja, ook ik en enkele andere collega's hebben al te maken gehad met Zinloos geweld.  Ik heb ook al eens onverwacht klap aan me kop gehad. En dat hebben we ook aan de kaak gesteld....  Dus kom nu niet met net onder steen vandaan kruipen, of andere teksten waardoor je suggereert dat ik niet weet..

De emoties begrijp ik dondersgoed.. Maar het word ook eens tijd om je koppie er bij te gebruiken..

Ik heb nooit gezegd dat het iemands schuld was, Ik heb alleen gezegd dat belevingswereld van het slachtoffer en de dader nog al eens zodanig uit elkaar kunnen liggen dat die situaties kunnen onstaan.
Dat is een simpel feit, zonder een waarde oordeel.

Nogmaals, maar ik dacht dat ik dat ongeveer nu tig keer gezegd heb, Ik keur dit gedrag en elke vorm van geweld absoluut niet goed.  Ik ben er zelf ook slachtoffer van geweest.. En mijn vrouw ook en twee collega's van MedicalRescue.NL ook..
Maar omdat ik zelf ook slachtoffer ben geweest heb ik daarmee heb mijn verstand en me relativeringsvermogen niet verloren..

Als je begrijpt wat er iemand anders zijn belevingswereld gebeurd, kan je daar iets mee doen.. Dat is een simpel feit, en dus niet een waardeoordeel over het optreden van het ambulanceteam.

Ik heb begrip voor de emoties, en toch zit er ook rationele kant aan de zaak. Dat heeft dus helemaal niets met vergoeilijken te maken.. Dat heeft juist met verwerken en met het voorkomen in de toekomst te maken..

WM heeft daar een aantal PM over gehad.. Ik heb meerdere malen mijn excuses aangeboden over de timing en over de wijze van formulering..  Als dat niet genoeg is.. houd dat voor mij op..
Maar kom nu niet aan met opmerkingen als dwaas etc, en dat ik niet weet waarover ik praat..
Ik blijf zoveel mogelijk respectvol, en verlang dat ook van anderen... Als dat niet opgebracht kan worden. dan weet ik het niet meer.

Ach sommigen zien afwijkende inbreng reden om iemand in de kou te zetten..  :-X :-X,  Je kan ook iemand bellen of mailen om te vragen waarom ik iets zo schrijf.. Ik heb niemand afgebrand, niemand de schuld gegeven.. Lezen is ook vak.. Ik ben niet verantwoordelijk voor andersmans belevingswereld.. Ik probeer er rekening mee te houden..


Gast48368

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 5 september 2006, 22:45:27
Onderwerp
In de afgelopen jaren is onze omgeving harder en agressiever geworden. Televisiebeelden en verhalen in de media zetten ons aan tot angst. Fysiek geweld wordt vaker toegepast en bij een meningsverschil gaan alcohol, drugs en wapens steeds vaker een rol spelen.
Een leraar, Hans van Wieren, is op zijn school vermoord. Nederland is geschokt. Nederland is 1 minuut stil. Uiteenlopende reacties volgen hierop in de media. We worden geconfronteerd met aangeslagen betrokkenen. Maar ook ongepaste uitlatingen en sympathie voor de dader. Onacceptabel. Vraagtekens worden geplaatst. Er wordt gesproken over mogelijke oplossingen. Politici durven nu de kern te bespreken. De minister-president geeft eindelijk aan dat men niet meer kan spreken over een incident.

Overal in onze samenleving komt agressie en geweld voor. Zoals er niet één aanwijsbare oorzaak is, zo is er ook niet één enkele simpele oplossing. De ingezette repressiemaatregelen vanuit de overheid zijn een begin maar niet toereikend. Investeer ook in voorlichting en preventie, onderbouwd met acties vanuit het hart van de samenleving. Dit resulteert uiteindelijk in meer evenwicht en in een verantwoorde fundering die bijdraagt tot verdraagzaamheid, onderling respect en solidariteit.
Ik geloof hierin. In de afgelopen jaren heb ik vele mensen gesproken die door geweld een dierbare hebben verloren of zelf slachtoffer zijn geweest. Je voelt de aanwezige machteloosheid. Men is op zoek naar antwoorden, ondersteuning, medeleven en een luisterend oor. Dit raakt me nog steeds. Vandaar dat ik mijn werk nooit op zal geven.

Niet alleen de Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld, maar ook vele andere betrokken organisaties geven al jaren gehoor aan de recente wens van het Kabinet om zelf initiatieven te ontwikkelen. Zoals projecten gericht op voorlichting of preventie, samenwerkingsverbanden en acties in het land. Maar het nodige geld om het bestaansrecht van deze organisaties te continueren ontbreekt.

Samen tegen agressie en geweld

Als wij met elkaar een verandering teweeg willen brengen, begint dit bij ons zelf. Wachten op elkaar heeft geen zin. Begin. Laat zien waar je voor staat. Waar je grenzen liggen. Waar je grenzen kunt verleggen. Laten we nu met z’n allen opstaan om de oprukkende verharding een halt toe te roepen. Ondersteun actief de doelstellingen van organisaties die zich hiermee bezig houden. Samen staan we sterk. Samen zorgen wij voor een verandering!

Bart Wisbrun
[oprichter Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld]