Vlaggenceremonie op politie-academie

Auteur Topic: Vlaggenceremonie op politie-academie  (gelezen 2706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Gepost op: 31 augustus 2006, 21:28:53
Voorpagina Volkskrant 29-08-2006:

Jonge agent leert weer wat orde en tucht is.
Van onze verslaggever Daan van Seventer

AMSTERDAM - ‘Orde, discipline, verantwoordelijkheidsgevoel, trots.’ Het hoofd van de politieacademie in Amsterdam, Sandra Keijer, typeert maandagochtend de nieuwe politieagent in krachtige steekwoorden.

De politieacademie hijst daarom voortaan dagelijks ceremonieel de vlag. Na het luiden van de bel dienen de aanwezige studenten te exerceren: strak in het gelid, met de borst naar voren, houden zij pas op de plaats. Normen en waarden zijn terug op het schoolplein.

Tot voor kort hees de ingehuurde conciërge de vlag op een modderig veldje aan de zijkant van het gebouw. ‘De conciërge deed het zonder ceremonieel besef. Gewoon dat ding in de mast. De vlag is zelfs een paar keer op de grond terecht gekomen’, zegt Keijer.

Zes eerstejaars studenten vonden dat het zo niet langer kon, bleek uit hun werkstuk Vlaggenprotocol & ceremonie. De studenten was gevraagd om een plan te maken tegen ongewenst gedrag op de politieacademie.

De studenten stelden voor om de vlag voortaan door studenten te laten hijsen. De toekomstige politiemedewerkers krijgen volgens hen dan ‘discipline en verantwoordelijkheidsbewustzijn, aangezien de student bij het hijsen van Nederlandse vlag een grote verantwoordelijkheid voelt.’

De studenten ergerden zich omdat het vlagvertoon – ‘vastgesteld door de minister-president’ – op de politieacademie ‘niet conform instructie wordt uitgevoerd’.

Voortaan is er strakke regie: ‘Persoon A gaat naast de vlaggenmast staan, met de vlag in de hand. Persoon B bevestigt de vlag aan het touw. Persoon C luidt de bel kort en geeft onmiddellijk daarna de groet. Persoon B hijst de vlag statig (rustig). Nadat persoon A de vlag niet meer in de hand heeft, neemt hij de houding aan.

Nadat de vlag gehesen is, brengt persoon C de rechterhand terug langs het lichaam en luidt daarna de bel kort. Drie personen lopen (marcheren) terug.’

Het ministerie van Algemene Zaken, waaronder de premier ressorteert, is niet blij. ‘Elke dag vlaggen schaadt het bijzondere karakter van het vlaggen op feestdagen.’ Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft echter geen bezwaar tegen het vlagvertoon: ‘Sinds een reis van minister Remkes naar de VS wappert de vlag ook bij ons dagelijks. De minister denkt dat door het nationale symbool allochtone groepen minder radicaliseren.’

Ook de Amsterdamse politiechef Welten is enthousiast: ‘Door het hijsen van de vlag nemen we de verantwoordelijkheid om de rechtstaat te dienen.’

bron volkskrant

Wat vinden wij hier van??

mvg
Mike

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 21:33:03
ik denk dat het dagelijks vlaggen voor dit soort instellingen, ministeries en overheidsgebouwen niet verkeerd is maar zelfs een goed beeld uitstraalt. De politie is het gezicht van de rechtsstaat op straat. die mogen best laten zien dat ze nederlands zijn. kijk naar andere landen daar hangen altijd vlaggen, bij de USA zitten ze zelfs op het uniform. wees trots op de vlag en dien onder de nationale vlag!
wat betreft burgers en non overheidsinstellingen houden zo en alleen met feestdagen en bijzondere gebeurtenissen.
Politie Aspirant niveau 4

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2006, 21:41:36
Het lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven...

Een vlag hijssen oké. maar om er nou een hele siremonie van te maken... nee.
Logisch als je het doet op een feestdag, maar om het nou elke dag te doen lijkt mij wat te vermoeiend.

ben benieuwd hoelang ze het vol houden :)

groetjes

Gast

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2006, 02:07:35
Niet siremonie maar ceremonie, Max.

Prima plan, het heeft niets met festiviteiten of ander ceremoniëel of bijzonder vlagvertoon te maken. Niets vermoeiends aan ook.
Het is niets anders dan een hijsen van de Nationale driekleur en daar, vanuit de functie van militair of agent, de groet aan brengen.

Zonder nu de illusie te hebben dat door het dagelijks ceremoniëel de vlag te hijsen er (veel) meer verantwoordelijkheidsgevoel of trots bij de leerlingen zal groeien, is het in mijn ogen wél een bijbehorend én passend deel(tje) van al datgeen wat de politie wél in ceremonieel tenue of gedrag laat zien. Salueren bijvoorbeeld, je zou denken dat alleen militairen dat doen maar ook de politie brengt deze groet bij bijzondere gebeurtenissen EN bij officiëel vlagvertoon. Waarom dan niet bij het dagelijks hijsen en strijken van de vlag?

In militaire dienst werd elke ochtend op de appèlplaats de vlag gehesen met alle manschappen present, waarbij we niet anders dan nu op de politie-academie respect toonden voor de vlag door de houding aan te nemen, de groet te brengen en daarna verder te gaan as usual.
Dat het nu op de politie-academie gebeurt, niks mis mee vind ik!

vuurtje

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2006, 06:02:58
Voortaan is er strakke regie: ‘Persoon A gaat naast de vlaggenmast staan, met de vlag in de hand. Persoon B bevestigt de vlag aan het touw. Persoon C luidt de bel kort en geeft onmiddellijk daarna de groet. Persoon B hijst de vlag statig (rustig). Nadat persoon A de vlag niet meer in de hand heeft, neemt hij de houding aan.

Nadat de vlag gehesen is, brengt persoon C de rechterhand terug langs het lichaam en luidt daarna de bel kort. Drie personen lopen (marcheren) terug.’

Vlaggen is niet snel verkeerd. Als je kind slaagt voor zijn eindexamen gaat de vlag al in de stok. Waarom dan ook niet elke dag een vlag als het om de politie gaat, of bij elk ministerie, op elk gemeentehuis. De vlag staat voor onze historie, wat er in honderden jaren is opgebouwd, onze normen en waarden. Hebben we toch al te weinig idee van.

En soms maak ik me zorgen om het gebrek aan respect dat de politieman of -vrouw op straat geniet. Erfenis uit de zeventiger jaren? Politie is gezag, dus moet die uitstraling (terug)hebben.

Maar om nou amerikaanse procedures hier in te voeren om alleen een vlag te hijsen, op de acedemie, met al die onzinnige handelingen? Hoor 's, het  is hier geen USA en de politie is geen leger... Hijs die vlag met respect, en dat is echt genoeg.

Arlé

• Forum gebruiker
  • Ennnn uit!
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2006, 09:23:46
Het lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven...

Een vlag hijssen oké. maar om er nou een hele siremonie van te maken... nee.
Logisch als je het doet op een feestdag, maar om het nou elke dag te doen lijkt mij wat te vermoeiend.

ben benieuwd hoelang ze het vol houden :)

groetjes

Zeker nooit in dienst gezeten? Daar wordt standaard om 09:00 de vlag gehesen (tenminste; bij de marine), waarbij een ieder in de buurt richting de vlag de groet brengt.
Een nette vorm van eerbied en discipline, lijkt me.
 :)
Met vriendelijke groet, Arlé  

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 september 2006, 13:49:11
Maar om nou amerikaanse procedures hier in te voeren om alleen een vlag te hijsen, op de acedemie, met al die onzinnige handelingen? Hoor 's, het  is hier geen USA en de politie is geen leger... Hijs die vlag met respect, en dat is echt genoeg.

Precies.