alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 21743 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jandra2

• Gast
Gepost op: 6 september 2006, 01:34:43
Tijdens grote evenementen krijgen we geregeld mensen op de ehbo post die "bewusteloos" zijn door overmatig alcohol gebruik.
De enigste oplossing is: roes uit laten slapen, maar daar is de ehbo post niet voor bedoeld.
Ze zijn vaak niet instaat zelfstandig hun bed optezoeken.
Wachten op een taxi werkt vaak niet omdat er tig andere passagiers zijn die de taxi niet onder kotsen maar wel betalen.
De ambulance bemanning kan er ook niks mee.
Langs de kant van de weg leggen (verstoring openbare orde/ dronkenschap oftewel er een probleem voor de polite van maken) is ook geen erg nette oplossing.
Wat moet je er dan wel mee?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 6 september 2006, 01:42:38
Tijdens grote evenementen krijgen we geregeld mensen op de ehbo post die "bewusteloos" zijn door overmatig alcohol gebruik.
De enigste oplossing is: roes uit laten slapen, maar daar is de ehbo post niet voor bedoeld.
Ze zijn vaak niet instaat zelfstandig hun bed optezoeken.
Wachten op een taxi werkt vaak niet omdat er tig andere passagiers zijn die de taxi niet onder kotsen maar wel betalen.
De ambulance bemanning kan er ook niks mee.
Langs de kant van de weg leggen (verstoring openbare orde/ dronkenschap oftewel er een probleem voor de polite van maken) is ook geen erg nette oplossing.
Wat moet je er dan wel mee?
familie/vrienden van patient mobiliseren/stimuleren om de persoon in kwestie naar huis/bed te brengen of fijn terplaatse te laten ''bewaken''. ;) :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #2 Gepost op: 6 september 2006, 07:52:05
Gewoon, politie bellen en vragen of ze hun oordeel willen vellen. Meer kun je er eigenlijk niet aan doen ???
It's me!

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 6 september 2006, 07:58:23
Ik zou zeggen vooraf met de evenementenorganiatie hierover afspraken maken, wanneer blijkt dat het geen (acuut) medisch probleem is, dan is de opvang niet de taak van de eerste hulp organisatie en zal de organisatie dit dus elders en anders moeten oplossen. Het is dan wel zo fijn als de organisatie daar ook echt over nadedacht heeft.
Uiteraard kun je (vooraf) de afspraak maken met de organisatie dat je je wel ontfermt over dronken mensen,(vergeet niet de kinderen die hun ouders kwijtgeraakt zijn (en omgekeerd), mensen zonder paracetamol en maandverband en mensen die zonder paraplu in de regen staan om maar een paar praktijkgevallen te noemen), maar dan weet je dat van te voren en kun je je er ook op voorbereiden qua mensen en voorzieningen.

De organisatie is m.i. ook zelf verantwoordelijk voor het ontstane drankprobleem, immers aan mensen in kennelijke staat mag geen alcohol verkocht worden :-)
Maar ik denk dat de titel van je vraag de lading ook niet helemaal denkt, het gaat in je voorbeeld om "alcohol misbruikers" ipv "alcohol slachtoffers" en bij gebrek aan een acuut medisch probleem geeft dat denk ik al beter aan in welke richting de oplossing gezocht moet worden.

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 6 september 2006, 16:31:43
De roes uit laten slapen is niet aan de orde. Op de posten waar ik mocht meelopen, werden alle slachtoffers, als ze op hen stoel in slaap vielen, wakker gemaakt.
Daarmee voorkom je dat het s.o. ongemerkt bewusteloos raakt en langzaam verder wegzakt richting einde oefening.

Je zult je moeten afvragen of alcohol wel de oorzaak van de bewusteloosheid is, of dat er een ander probleem de werkelijke oorzaak is, dat door het vermeende alcoholgebruik niet of onvoldoende onderkend wordt.

Iemand die bewusteloos heeft een, niet te onderschatten, medisch probleem.
Deze s.o. moeten continu bewaakt worden en moet deskundige hulp geraadpleegd worden en dat is, met alle respect, niet de politie of de organisatie.

firefemke heeft deze vraag verplaatst vanuit "vragen aan de ambulance", maar ik denk dat deze vraag op beide forums thuishoort, omdat de ambulancedienst hier een belangrijke rol moet spelen.

Als er een goed contact is tussen de EHV'ers op de post en de ambulancedienst, dan kan door goed overleg een optimale zorg geboden worden, zonder dat de ambulancedienst en SEH onnodig belast wordt. En als het echt nodig is, dan wordt het s.o. vervoerd, ondanks de extra schoonmaakbeurt waar niemand op zit te wachten.

Ik heb het elders op site vermeld, een familielid van een collega van mij had langer geleefd als voorbijgangers er niet vanuit gegaan hadden dat hij straalbezopen was.

Ja ik weet het, je kunt 's nachts om twee uur niet voorzichtig genoeg zijn .....
Maar of 112 bellen, met de medeling dat iemand zwalkend over straat gaat, echt zo gevaarlijk is als iedereen die nacht blijkbaar dacht .....

Nu is hij dodelijk verongelukt omdat hij door een hypo, de controle over zijn coördinatie verloren had en onder een auto terecht kwam.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 6 september 2006, 17:32:16
Ik ben er bij mijn beantwoording vanuit gegaan dat jandra (?) het bewusteloos tussen aanhalingstekens gezet heeft omdat ze niet werkelijk bewusteloos zijn maar gewoon in diepe slaap.
Mocht het anders bedoeld zijn dan hoort daar ook een ander antwoord bij ...

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

jandra2

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2006, 17:44:42
Bewusteloos staat inderdaad tussen aanhalingstekens omdat je vaak de melding krijgt bewusteloos/onwelwording terwijl het inderdaad om diepe slaap gaat (roes uitslapen).
 Voor wat betreft het antwoord van EHBO-er, ik stel de vraag inderdaad wat kort door de bocht.
Het is altijd de vraag wat de oorzaak is, goed uitvragen bij omstanders, familie, vrienden is erg belangrijk, zeker omdat de kans dat je iemand op zo'n moment met een vooroordeel beandert vrijwel zeker is.
Het probleem is wel dat je kostbare ruimte en menskracht besteedt aan iemand die het waarschijnlijk niet nodig heeft omdat je hem/haar verdenkt van andere "neurologische" problemen die moeilijk kunt onderzoeken.
Constant een ambu laten komen kan er toe leiden dat op een gegeven moment de samenwerking steeds stroever wordt omdat je ze voor "niets" laat opdraven.
De persoon in kwestie wakker houden is in mijn ogen niet de oplossing aangezien slaap het enigste medicijn is.
Kortom het dilemma staat wat mij betreft nog steeds.

Sunflower

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2006, 17:59:16
Bewusteloos staat inderdaad tussen aanhalingstekens omdat je vaak de melding krijgt bewusteloos/onwelwording terwijl het inderdaad om diepe slaap gaat (roes uitslapen).
 Voor wat betreft het antwoord van EHBO-er, ik stel de vraag inderdaad wat kort door de bocht.
Het is altijd de vraag wat de oorzaak is, goed uitvragen bij omstanders, familie, vrienden is erg belangrijk, zeker omdat de kans dat je iemand op zo'n moment met een vooroordeel beandert vrijwel zeker is.
Het probleem is wel dat je kostbare ruimte en menskracht besteedt aan iemand die het waarschijnlijk niet nodig heeft omdat je hem/haar verdenkt van andere "neurologische" problemen die moeilijk kunt onderzoeken.
Constant een ambu laten komen kan er toe leiden dat op een gegeven moment de samenwerking steeds stroever wordt omdat je ze voor "niets" laat opdraven.
De persoon in kwestie wakker houden is in mijn ogen niet de oplossing aangezien slaap het enigste medicijn is.
Kortom het dilemma staat wat mij betreft nog steeds.

Ik ken er heel weinig van en wil me niet moeien maar ik heb toch een vraagje... Is er eigenlijk een manier om je ervan te vergewissen dat iemand met te veel alcohol in zijn bloed geen alcoholintoxicatie zal krijgen? Welke richtlijnen worden hier voor gebruikt? Want als ik dit hier lees lijkt het alsof men er altijd vanuit gaat dat het wel gewoon slapen zal zijn en dat het slachtoffer daardoor geen medische hulp nodig heeft, maar dat kan toch wel?
Als ik op festivals of dergelijike ben vraag ik me dat ook nog wel eens af ... je ziet dan wel eens iemand liggen, slapen daar gaan alle omstanders klaarblijkelijk vanuit, maar wat als dat niet zo is en vooral hoe kan je dat zien?

Ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat je de eh-post moeilijk kan volleggen met allemaal hun roes uitslapende dronkaards. ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 6 september 2006, 18:23:02
Ik ken er heel weinig van en wil me niet moeien maar ik heb toch een vraagje... Is er eigenlijk een manier om je ervan te vergewissen dat iemand met te veel alcohol in zijn bloed geen alcoholintoxicatie zal krijgen? Welke richtlijnen worden hier voor gebruikt?
Ik weet niet wat er over in het Oranje kruis boekje staat, maar bij ernstige acute alcohol intoxicatie kun je de volgende symptomen zien

1. bewusteloosheid (niet meer wakker worden bij sterke prikkels van buitenaf zoals pijnprikkels maar ook niet adequaat reageren op braken)
2. spiertrekkingen, convulsies
3. langzame en/of onregelmatige of zelfs tijdelijke afwezige ademhaling (minder als 8 per minuut of meer als 10 s tussen 2 ademhalingen is een norm)
4. lage bloeddruk, koude, klamme, bleke of cyanotische huid
5. braken (met mogelijke) aspiratie van de maaginhoud, incontinentie van met name de urine
6. Hypothermie
7. coma / dood

Een labtest van het bloed zal de voorlopige diagnose op basis van het bovenstaande kunnen bevestigen.
Maar dan nog dienen andere (gelijktijdige) aandoeningen niet over het hoofd gezien te worden, dronken mensen kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk vallen en (stomp) hersenletsel kan de oorzaak zijn van (een deel van) de gevonden symptomen, terwijl die anders voor het gemak aan de dronkenschap worden toegeschreven.

Bovenstaand lijstje zou je kunnen gebruiken bij de beoordeling "diepe slaap" of erger.
Vindt je een persoon die voldoet aan een of meerdere symptomen dan kan het geen kwaad eens met de profesionals te overleggen

jandra2

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 september 2006, 18:45:49
Helaas is de pijnprikkel nog niet terug in het Oranje Kruis boekje, dit geeft namelijk een redelijk goede indicatie inhoeverre iemand slaapt of bewusteloos/ in coma is/raakt.