alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 21742 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 7 september 2006, 23:49:31
Uiteraard ben je pas klaar als alle slachtoffers weg zijn, de post is opgeruimd, enz.
Maar een "hotel" openhouden omdat mensen geen maat weten te houden vind ik geen goed idee.
Ik denk dat je hulpverleners niet motiveert door ze "oppas" dienst te geven.

Echt een hotel open houden heb ik nog niet meegemaakt, wel mensen die een uurtje of twee slapen.. En daarna worden wakker gemaakt, en lekker weer hun eigen weg gaan.. Juist willen we voorkomen dat die mensen onnodig een beroep hoeven doen op ambulancezorg, of ziekenhuis zorg.  
De "uitslaapkamer" ligt naast de eerste hulp post, en iedereen rouleert even om een in de uitslaapkamer te liggen.. Hier door zijn behandelplekken op de eerste hulp post snel weer beschikbaar.

jandra2

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 8 september 2006, 09:33:00
Iki ben het met Jacques eens dat je je zelf dan extra werk op de hals haalt, in de reguliere uitgaans wereld (kroeg, disco, enz.) zal een dergelijk persoon gewoon buiten de deur worden gezet, vervolgens naar huis gaan of op straat zijn roes uitslapen.
Doordat er een EHBO post is zullen mensen zich melden die je anders niet te zien krijgt (aanbod creeërt vraag).

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 8 september 2006, 09:46:52
Iki ben het met Jacques eens dat je je zelf dan extra werk op de hals haalt, in de reguliere uitgaans wereld (kroeg, disco, enz.) zal een dergelijk persoon gewoon buiten de deur worden gezet, vervolgens naar huis gaan of op straat zijn roes uitslapen.
Doordat er een EHBO post is zullen mensen zich melden die je anders niet te zien krijgt (aanbod creeërt vraag).  

Tja de uitgaansgelegenheid, die iemand op straat zet, die hulpbehoevend is. (ook al is het zijn eigen schuld) is feitelijk strafbaar. Er zijn ook al flinke bekeuringen uitgedeeld aan organisaties die dat doen..

Aanbod creert vraag, dat is waar, Maar als uitbater, organisator lever je gewoon een extra gratis dienst, waardoor bezoekers zich veiliger voelen, en door het laagdrempelig te maken, voorkom je vaak dat een kleine probleem zich uitmond in een groot probleem.
Dus iemand die zich ff niet goed voelt komt vaak sneller, en kan dus eerder geholpen worden. En daarna weer het feest gedruis ingaan.  
Is de eerste hulp voorziening niet laagdrempelig, dan gaat iemand vaak door, en creeert daarna een groter incident, door bewusteloos te raken, helemaal "out" te gaan..
Dat is ook reden waarom we een paracetalmol protocol handhaven, waarbij iemand 500cc water moet innemen. Vocht te kort is namelijk de grootste veroorzaker van incidenten, samen met klimaat beheersing (luchtvochtigheidsgraad).

De uitslaapgelegenheid bespreken natuurlijk altijd met de organisator net als een aantal andere afspraken.
Iemand die Out gaat, door drank of door drugs, en die word binnengebracht op de eerste hulp post word geholpen, kan uitrusten en daarna eventueel weer deelnemen aan feestgedruis en word dus niet door ons overgedragen aan de beveiliging zodat hij op straat geknikkerd kan worden..
Een "eigen schuld, dikke buld" houding, kan echt niet.. dat is geen professionele houding, en iemand aan de beveiliging overdragen, die daarna op straat geknikkerd word, betekend dat niemand naar de eerste hulppost komt, en je de drempel verhoogd om laagdrempelige zorg te leveren en daarmee ook de kans om voorlichting te geven, gedrag bij te sturen..

Je moet goed nadenken over welke dienst je wilt leveren, en ook welke effecten de opdrachtgever wil bereiken.  Gaat het een keer goed mis, omdat de drempel voor zorg te hoog lag, dan krijgt de opdrachtgever nooit meer een vergunning..

Ik zou eens gaan praten met educare-groningen.!! Die hebben enorm veel handige tips. ga eens een cursus doen EHBDU-B..
Novadic-Kentron geeft een geweldig zakboekje uit,,  "EHBO bij ovematig alcohol,drugs en medicijnen"  kost geloof ik 5 euro
Lees dat maar eens..

Sunflower

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 10 september 2006, 22:49:20
Ik ben het eens met een uitslaapruimte voor mensen onder invloed van een psychoactieve stof.

Ik weet wel dat je geen appelen met peren moet vergelijken, maar het argument dat het hun eigen schuld is lijkt me op veel meer gevallen toepasbaar dan enkel op deze slachtoffers. Indien een bestuurder bv een ongeval heeft veroorzaakt en hij is zwaargewond help je hem toch ook (mag ik hopen ;)), zelfde bij een kind dat de weg is overgestoken zonder te kijken ...
En behoort het niet tot de attitude van een hulpverlener dat hij niet mag oordelen, noch vooroordelen mag hebben over iemand? Tenslotte weten we ook weinig over de verdere situatie. En ieder mens in nood heeft mijns inziens recht op hulp.

Als ik het goed heb zie je ook nauwelijks verschil tussen iemand die zichzelf een schadelijke dosis heeft toegediend die het lichaam nog is aan het "binnendringen" (waardoor het lichaam dus nog niet geïntoxiceerd is en so niet in gevaar maar wel onder invloed lijkt) en iemand die een niet bedreigende dosis heeft toegediend maar waarbij het lichaam deze dosis al is aan het verwerken (zelfde beeld).

Anderzijds heb ik natuurlijk niet veel recht van spreken aangezien ik geen hulpverlenersdiploma heb en dus nog nooit op zo'n EHBO post gestaan heb en me dus moeilijk kan voorstellen hoe irritant het is om aldoor geconfronteerd te worden door mensen die zich een stuk in hun kraag gedronken hebben en geen nood hebben aan medische hulpverlening.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 10 september 2006, 22:56:22
Ik ben het eens met een uitslaapruimte voor mensen onder invloed van een psychoactieve stof.

Ik weet wel dat je geen appelen met peren moet vergelijken, maar het argument dat het hun eigen schuld is lijkt me op veel meer gevallen toepasbaar dan enkel op deze slachtoffers. Indien een bestuurder bv een ongeval heeft veroorzaakt en hij is zwaargewond help je hem toch ook (mag ik hopen ;)), zelfde bij een kind dat de weg is overgestoken zonder te kijken ...
En behoort het niet tot de attitude van een hulpverlener dat hij niet mag oordelen, noch vooroordelen mag hebben over iemand? Tenslotte weten we ook weinig over de verdere situatie. En ieder mens in nood heeft mijns inziens recht op hulp.

Nou ja laten we de situatie eens een klein beetje veranderen, het is nu geen tijdelijk evenement maar een permanent evenement.
Laten we zeggen een discotheek waat de beveiliging ook BHV en EHBO is.
Gaan we daar dronken mensen een bedje geven om uit te rusten als ze van de vele alcohol in slaap vallen ?
Nee he ? Waarom bij een tijdelijk evenement dan wel ?

Citaat
En ieder mens in nood heeft mijns inziens recht op hulp.
De vraag ging niet  zozeer om mensen in nood maar om mensen die gewoon in slaap gevallen waren door teveel alcohol en bij wie vastgesteld was dat het niet om een levensbedreigende aandoening ging.
Citaat van de vraagsteller :
Citaat
Bewusteloos staat inderdaad tussen aanhalingstekens omdat je vaak de melding krijgt bewusteloos/onwelwording terwijl het inderdaad om diepe slaap gaat (roes uitslapen).
iedereen is het er wel over eens dat mensen met een acute alcoholintoxicatie geholpen moeten worden, maar die help je niet met een bedje, die gaan linea recta naar het ziekenhuis.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 11 september 2006, 08:47:07
Nou ja laten we de situatie eens een klein beetje veranderen, het is nu geen tijdelijk evenement maar een permanent evenement.
Laten we zeggen een discotheek waat de beveiliging ook BHV en EHBO is.
Gaan we daar dronken mensen een bedje geven om uit te rusten als ze van de vele alcohol in slaap vallen ?
Nee he ? Waarom bij een tijdelijk evenement dan wel ?

Jacques,
Discotheken die iemand die niet wakker te maken is, buiten op de straat neer leggen, zijn strafbaar.. Het gebeurd nog veel, maar het mag niet...  Grotere uitgaansgelegenheden zullen ook hun aan zorgplicht moeten voldoen.. en zullen moeten kiezen over voldoende preventie maatregelen als repressieve middelen. Vaak worden mensen in een taxi gedumpt of door de eigenaar snel voor het ziekenhuis gedumpt.. Echter steeds vaker zal politie en justitie hier tegen optreden. En inmiddels weten diverse horeca en uitgaans gelegenheden uit de praktijk dat die boetes niet misselijk zijn.

Bij tijdelijke grootschalige evenementen is het risicoprofiel en het bezoekersprofiel anders, en veel meer mensen dan anders gaan dan over hun grensen heen.. Daar zal de vergunning verlener dus meer eisen stellen aan de hulpverlening.
En een soort uitslaapruimte, zorgt voor een mindere belasting van de reguliere zorg keten en is patient vriendelijker.

Het is eenvoudig te realiseren, dus waarom zou je het niet doen ?
Wat zijn de inhoudelijke bezwaren ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 11 september 2006, 10:16:34
Het is eenvoudig te realiseren, dus waarom zou je het niet doen ?
Wat zijn de inhoudelijke bezwaren ?
Peter, als je mijn vorige reacties gelezen hebt zul je gezien hebben dat ik het slaapruimteverschaffen aan een dronken verder gezonde feestganger niet classifeceer als behorend tot het taakgebied van de Eerste Hulpverlening, wanneer de overeenkomst met de organisatie niet meer als dat omvat dient de organisatie dit probleem dus elders/anders onder te brengen. Ik zeg dus niet dat de organisatie er niets mee moet, maar de EH kan er niets mee. (net zoals het opvangen van kinderen die hun ouders kwijt zijn niet valt onder de eerste hulpverlening (bij ongevallen) , als zou je dat nog kunnen scharen onder de acutie psycho-sociale hulpverlening.

Wanneer de overeenkomst dergelijke hulpverlening wel omvat moet hij ook gegeven worden en is er verder niets op tegen.
Maar dit moet dan wel van te voren zo overeengekomen zijn.

Maar Peter, waar laat de discotheek in jouw visie zijn in slaap gevallen dronken gasten ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 11 september 2006, 10:39:53
Peter, als je mijn vorige reacties gelezen hebt zul je gezien hebben dat ik het slaapruimteverschaffen aan een dronken verder gezonde feestganger niet classifeceer als behorend tot het taakgebied van de Eerste Hulpverlening, wanneer de overeenkomst met de organisatie niet meer als dat omvat dient de organisatie dit probleem dus elders/anders onder te brengen. Ik zeg dus niet dat de organisatie er niets mee moet, maar de EH kan er niets mee. (net zoals het opvangen van kinderen die hun ouders kwijt zijn niet valt onder de eerste hulpverlening (bij ongevallen) , als zou je dat nog kunnen scharen onder de acutie psycho-sociale hulpverlening.

Wanneer de overeenkomst dergelijke hulpverlening wel omvat moet hij ook gegeven worden en is er verder niets op tegen.
Maar dit moet dan wel van te voren zo overeengekomen zijn.

Maar Peter, waar laat de discotheek in jouw visie zijn in slaap gevallen dronken gasten ?

In zijn algemeenheid zou ik er voorstander van zijn, dat uitslaap ruimte wel onder de verantwoording valt van de medische zorg op een evenement, natuurlijk moeten de kosten hiervan verrekend worden met de opdrachtgever..
het is een extra dienst, die voor de organisator veel voordelen oplevert..

Mijn visie zou zijn, dat een uitbater van een discotheek, zorg voor een "chill-ruimte".. waar mensen rustig kunnen zitten, en anderen niet tot last zijn en eventueel kunnen bijkomen, iets verder weg van de bar en de dansruimte.. eventueel met een beetje supervisie en een beetje kennis van zaken..
Een exploitant van een grote uitgaansgelegenheid heeft ook te zorgen voor een EHBO ruimte en heeft aparte eerste hulpverleners in dienst, los van de beveiliging.  Dat hoort bij de zorg plicht, en zal ook steeds vaker een onderdeel zijn van gebruiksvergunning..
waarin de GGD's zal adviseren.. Een verstandige ondernemer zal daar nu al rekening mee houden..
Bij gelegenheden waarbij meer dan 5000 bezoekers zijn is meestal nu al verplicht...

Je ziet nu al dat in de kleinere "underground" met ongeveer 500 bezoekers, er nu al rekening mee houden en chillruimtes inrichten, klimaatbeheersing, en bijna al hun personeel trainen in eerste hulpverlening bij alcohol en uitgaansdrugs..

Even terug komen, op de verschillende takengebieden..
Net als opvang van kinderen die hun ouders kwijt zijn, en andere taken, vind ik dat hoort bij hulpverlening op evenementen,
Evenementen waarbij EHBO, Beveiliging, Brandweer, verslavingzorg en voorlichting, organisatie, langs elkaar heen werken vind ik echt een gruwel. Ik kom evenementen tegen, waarbij de een zelfs niet van de anders bestaan weten, terwijl ze wel allemaal met een zelfde incident temaken hebben..
Ook op evenementen ben ik voor een integreerd incidentmanagement, waarbij alle hulpverleningspartners samenwerken en werken onder een gezamenlijke incidentmanagement. De hokjes geest, werkt niet mee aan een adequate hulpverlening.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 11 september 2006, 10:54:45
Peter ik ben het voor een groot deel met je eens hoor, maar alles op basis van afspraken en taakverdelingen vooraf.

Maar ik weet nog steeds niet waar die discotheek zijn dronken gast moet laten die om 05:00 in een hoekje in diepe slaap wordt aangetroffen ?
Het personeel wil graag naar huis, de tent moet dicht (vergunning voorwaarde) en de gast wordt niet voor een uur of 8..9 wakker.

Jacques

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 11 september 2006, 11:43:36
Peter ik ben het voor een groot deel met je eens hoor, maar alles op basis van afspraken en taakverdelingen vooraf.

tuurlijk op afspraken vooraf.. maar je moet als eerste hulporganisatie, je ook niet laten verrassen door dit soort zaken, en dat ruim van te voren uitgebreid een risico-inventarisatie maken en hulpverleningsplan maken, en dat is vaak slim te combineren met andere partners in de zorgketen..(verslavingszorg, voorlichting etc..)..
De EHBO-er met zijn heuptasje en een brancard in een achteraf kamertje of op een stoel in de hoek van de zaak is een beetje uit de tijd aan het raken..

Maar ik weet nog steeds niet waar die discotheek zijn dronken gast moet laten die om 05:00 in een hoekje in diepe slaap wordt aangetroffen ?
Het personeel wil graag naar huis, de tent moet dicht (vergunning voorwaarde) en de gast wordt niet voor een uur of 8..9 wakker.

Jacques

Tja, als je pas 05:00 uur die dronken gast in een hoekje tegenkomt, is er dus iets mis met je incident-signalering. kortom, je personeel heeft onvoldoende rondgekeken naar mogelijk probleem gevallen.. De man had daar dus ook al een ruime tijd bewusteloos of dood kunnen liggen.. er is dus ook geen vroegtijdige adequate response geweest..
De spelregels voor de rechter zijn, iemand is klant bij jou organisatie is en is daar in de gelegenheid geweest om stomdronken te worden en daarmee heb je als organisatie je een zorgplicht op je schouders gehaald.

Omdat je dat als organisatie niet goed geregeld hebt, zit je dus met de consequentie dat er twee man personeel bij moet blijven en iemand moet blijven proberen wakker maken..

Een beetje oneigenlijk alternatief is de ambulance bellen, dat je ernstige zorgen maakt over een bewusteloze klant in je zaak, en dat je vermoed dat er middelen zijn gebruikt.. en jij onvoldoende medische kennis hebt van zaken.., Ik denk dat de ambulancedienst wel vragen gaat stellen hoe het komt dat je er pas om 05:00 bij sluitingstijd achter komt.. en dat politie wel even meekomt..

Als dat je vaker gebeurd, krijg je vanzelf een aanwijzing van de gemeente, dat je je personeel beter moet instrueren en opleiden..