alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 21802 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 6 september 2006, 18:48:53
Ik ken er heel weinig van en wil me niet moeien maar ik heb toch een vraagje... Is er eigenlijk een manier om je ervan te vergewissen dat iemand met te veel alcohol in zijn bloed geen alcoholintoxicatie zal krijgen?

Je kunt het alcoholgehalte bepalen, maar dat zegt alleen iets over het promillage.
Een doorgewinterde alcoholist. met een nog functionerende lever, moet aanzienlijk meer drinken dan een beginner voordat hij plat gaat.
Erger nog, mensen die er trots op zijn om veel te kunnen drinken, zitten diep in de gevarenzone van blijvende hersen-, lever- en andere orgaanbeschadigingen.

Als ik op festivals of dergelijike ben vraag ik me dat ook nog wel eens af ... je ziet dan wel eens iemand liggen, slapen daar gaan alle omstanders klaarblijkelijk vanuit, maar wat als dat niet zo is en vooral hoe kan je dat zien?

Op de feesten waar ik geweest ben, worden mensen die alleen liggen te slapen aangesproken, als ze in een groep liggen, hangt het af van de indruk die mijn collega had en bij twijfel "worden ze aangesproken.

Ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat je de eh-post moeilijk kan volleggen met allemaal hun roes uitslapende dronkaards. ;)
Dat moet je ook niet doen. Er wordt in de post niet geslapen. Als ze met alle geweld willen slapen, dan moeten ze dat maar op straat gaan doen.
Opvallend veel so blijven desondanks in de post en worden dan ook steeds weer wakker gemaakt.

Helaas is de pijnprikkel nog niet terug in het Oranje Kruis boekje, dit geeft namelijk een redelijk goede indicatie inhoeverre iemand slaapt of bewusteloos/ in coma is/raakt.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 6 september 2006, 18:49:25
Helaas is de pijnprikkel nog niet terug in het Oranje Kruis boekje, dit geeft namelijk een redelijk goede indicatie inhoeverre iemand slaapt of bewusteloos/ in coma is/raakt.

Je hebt het Oranje kruisboekje niet nodig voor een pijnprikkel hoor, of wou je er mee slaan ?  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 6 september 2006, 18:52:41

De pijnprikkel wordt in de basisopleiding niet meer aangeleerd en er mag niet meer van uitgegaan worden, dat de cursist de pijnprikkel kan toepassen.

De pijnprikkel heeft op dit soort feesten een belangrijke functie en wie hem niet kan toepassen moet dat dan rap leren. (oefenmogelijkheden meestal ruim voorradig)

jandra2

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 6 september 2006, 18:54:21
De pijnprikkel wordt in de basisopleiding niet meer aangeleerd en er mag niet meer van uitgegaan worden, dat de cursist de pijnprikkel kan toepassen.

De pijnprikkel heeft op dit soort feesten een belangrijke functie en wie hem niet kan toepassen moet dat dan rap leren. (oefenmogelijkheden meestal ruim voorradig)

Helemaal mee eens

Sunflower

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 6 september 2006, 20:53:26
Ik weet niet wat er over in het Oranje kruis boekje staat, maar bij ernstige acute alcohol intoxicatie kun je de volgende symptomen zien

1. bewusteloosheid (niet meer wakker worden bij sterke prikkels van buitenaf zoals pijnprikkels maar ook niet adequaat reageren op braken)
2. spiertrekkingen, convulsies
3. langzame en/of onregelmatige of zelfs tijdelijke afwezige ademhaling (minder als 8 per minuut of meer als 10 s tussen 2 ademhalingen is een norm)
4. lage bloeddruk, koude, klamme, bleke of cyanotische huid
5. braken (met mogelijke) aspiratie van de maaginhoud, incontinentie van met name de urine
6. Hypothermie
7. coma / dood

Een labtest van het bloed zal de voorlopige diagnose op basis van het bovenstaande kunnen bevestigen.
Maar dan nog dienen andere (gelijktijdige) aandoeningen niet over het hoofd gezien te worden, dronken mensen kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk vallen en (stomp) hersenletsel kan de oorzaak zijn van (een deel van) de gevonden symptomen, terwijl die anders voor het gemak aan de dronkenschap worden toegeschreven.

Bovenstaand lijstje zou je kunnen gebruiken bij de beoordeling "diepe slaap" of erger.
Vindt je een persoon die voldoet aan een of meerdere symptomen dan kan het geen kwaad eens met de profesionals te overleggen

Hoi,

Ik ben geen hulpverlener hoor maar ik vroeg me wel eens af hoe je slapenden van geïntoxiceerden kan onderscheiden als toevalllige omstander aangezien je de eerste gevallen wel eens tegenkomt. Checken of de persoon nog te wekken is, is zowat het eerste en meest informatiegevende dat je kan doen als ik het goed heb?

Met dit lijstje heb ik toch min of meer een leidraad, moest ik het ooit nog tegenkomen en me vragen stellen. Bedankt. :)

Sunflower

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 6 september 2006, 21:01:07
Je hebt het Oranje kruisboekje niet nodig voor een pijnprikkel hoor, of wou je er mee slaan ?  ;)

Hihihi.

Als ik dus nog eens op een festival ofzo ben en ik zie iemand liggen die lijkt te slapen kan ik dus best die persoon even aantikken ofzo en indien dat niet helpt een pijnprikkkel toedienen? Ik heb gehoord dat het met je nagel op de nagelriem duwen daarvoor een goede methode is. Klopt dat?

Nu maar hopen dat ik niet iemand die gewoon even wou dutten op die manier wek (dan sta je daar ook nogal voor schut. :-\) ;)

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 september 2006, 21:17:12
hahah,
en dan maar hopen dat je niet te dicht bij staat,zodat je een optater krijgt  :D
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

jandra2

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 6 september 2006, 21:43:15
hahah,
en dan maar hopen dat je niet te dicht bij staat,zodat je een optater krijgt  :D

Het lijkt mij inderdaad beter (punt 1 eigen veiligheid) om met het ABC schema te beginnen en niet direct met het boekje te slaan.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 7 september 2006, 01:13:16

Nu maar hopen dat ik niet iemand die gewoon even wou dutten op die manier wek (dan sta je daar ook nogal voor schut. :-\) ;)

tip 1: begin met zachtjes knijpen en vervolgens steeds harder totdat het so reageert of je niet harder kunt knijpen.
Als je al knijpend de monnikspakspier vervolgens onder je duim laat wegrollen, dan is hij diep bewusteloos.

tip 2: blijf zoveel mgelijk buiten het bereik van de rondmaaiende armen en benen

Sunflower

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 7 september 2006, 01:41:58
hahah,

Ik zal misschien iets naar het so gooien dan voor de veiliigheid. ;)