alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 21801 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 11 september 2006, 13:56:36
tuurlijk op afspraken vooraf.. maar je moet als eerste hulporganisatie, je ook niet laten verrassen door dit soort zaken, en dat ruim van te voren uitgebreid een risico-inventarisatie maken en hulpverleningsplan maken, en dat is vaak slim te combineren met andere partners in de zorgketen..(verslavingszorg, voorlichting etc..)..
De EHBO-er met zijn heuptasje en een brancard in een achteraf kamertje of op een stoel in de hoek van de zaak is een beetje uit de tijd aan het raken..

Tja, als je pas 05:00 uur die dronken gast in een hoekje tegenkomt, is er dus iets mis met je incident-signalering. kortom, je personeel heeft onvoldoende rondgekeken naar mogelijk probleem gevallen.. De man had daar dus ook al een ruime tijd bewusteloos of dood kunnen liggen.. er is dus ook geen vroegtijdige adequate response geweest..
De spelregels voor de rechter zijn, iemand is klant bij jou organisatie is en is daar in de gelegenheid geweest om stomdronken te worden en daarmee heb je als organisatie je een zorgplicht op je schouders gehaald.

Omdat je dat als organisatie niet goed geregeld hebt, zit je dus met de consequentie dat er twee man personeel bij moet blijven en iemand moet blijven proberen wakker maken..

Een beetje oneigenlijk alternatief is de ambulance bellen, dat je ernstige zorgen maakt over een bewusteloze klant in je zaak, en dat je vermoed dat er middelen zijn gebruikt.. en jij onvoldoende medische kennis hebt van zaken.., Ik denk dat de ambulancedienst wel vragen gaat stellen hoe het komt dat je er pas om 05:00 bij sluitingstijd achter komt.. en dat politie wel even meekomt..

Als dat je vaker gebeurd, krijg je vanzelf een aanwijzing van de gemeente, dat je je personeel beter moet instrueren en opleiden..

Peter, mesnen kunnen gewoon pas om 04:55 in slaap vallen hoor, is niet zo vreemd omdat zijn maatjes die hem normaal wakker houden met hun gesprek etc net rond dat tijdstip naar huis gegaan zijn. Het gaat in mijn vraag niet om hoe kwam het maar om hoe los je het op.
Wanneer ik vraag hoe je een kind helpt met schaafwonden doordat hij van zijn fietsje gevallen is dan vertel je toch ook niet dat zijn ouders beter hadden moeten opletten, dat ze evt uit de ouderlijke macht gezet kunnen worden etc ??
Die slapende bezoeker ligt er nu eenmaal en daar verander je op dat moment niets meer aan.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #41 Gepost op: 11 september 2006, 19:00:07
Peter,

Wat me vooral opvalt in de reactie naar Jaques, is dat je alle verantwoordelijkheid in de schoenen van de organisatie schuift.

Een beetje organisatie hangt een groot bord op, naast de vermelding op de entreekaarten,  waarop staat dat een ieder die in een zodanige toestand verkeerd, dat het niet meer verantwoord is om hem zonder begeleiding op straat te zetten, hij op eigen kosten ondergebracht wordt in het naastgelegen uitslaaphuis zijn roes mag uitslapen.

De kosten daarvan zijn:
50 euro overnachting incl schoon beddengoed,
10 euro / uur na 10.00 's morgens.
50 euro / kwartier voor het schoonmaken en ontsmetten van de kamer, in geval dat hetgeen in de toiletpot hoort, zich elders in de kamer bevindt.  
10 ontbijt met onbeperkt koffie.

En gaan so daardoor niet naar de EHBO post, dan is dat hun keuze
Kunnen ze zelf nog verantwoord naar buiten lopen dan is dat hun keuze, die moet je respecteren.

Als ze te lam zijn om verantwoord naar buiten te lopen, dan mag je als zijn zaakwaarnemer gaan optreden, en gezien de tekst aan de deur en het feit dat hij naar binnen gegaan is, is het vanzelfsprekend dat hij ondergebracht wordt in het uitslaaphuis. Als hij de sjouwploeg onderkotst, dan vergoed hij natuurlijk ook de reiningskosten van hun kleding.

Om wat discussie voor te zijn, het burgelijk wetboek zegt over zaakwaarneming:

zaakwaarneming is het inlaten met de behartiging van iemands belang, zonder daarvoor de bevoegdheid te hebben (gekregen)
de zaakwaarnemer kan rechtshandelingen verrichten in naam van de belanghebbende
de zaakwaarnemer moet daarbij de nodige zorg betrachten en, en binnen redelijke grenzen, de begonnen zaakwaarneming voortzetten, totdat anderen dit overnemen
de belanghebbende moet, voor zover zijn belang naar behoren is behartigd, de kosten daarvan vergoeden
heeft de zaakwaarnemer echter zonder redelijke grond gehandeld en/of is het belang niet naar behoren behartigd, dan kan de zaakwaarnemer aansprakelijk gesteld worden

Als mensen niet kunnen betalen, wordt aangifte gedaan bij de politie.
voldoe je aan je zorgplicht, je hebt de bezoekers vooraf geïnformeerd, toen ze nog nuchter waren.

Als ik schade veroorzaak door de bar te verbouwen, mag de kroegbaas ook de schade verhalen, waarom zou hij de onkosten die de kroegbaas ten gevolge van het  overmatig drank- drugsgebruik moet maken niet verhalen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 11 september 2006, 19:43:48
Peter, mesnen kunnen gewoon pas om 04:55 in slaap vallen hoor, is niet zo vreemd omdat zijn maatjes die hem normaal wakker houden met hun gesprek etc net rond dat tijdstip naar huis gegaan zijn. Het gaat in mijn vraag niet om hoe kwam het maar om hoe los je het op.

Natuurlijk ook al heb je alles optimaal geregeld kan je dat nog een keer gebeuren..
Wakker maken, emmer water ? werkt het niet , Ambu voor een bewusteloos slachtoffer ?

Wanneer ik vraag hoe je een kind helpt met schaafwonden doordat hij van zijn fietsje gevallen is dan vertel je toch ook niet dat zijn ouders beter hadden moeten opletten, dat ze evt uit de ouderlijke macht gezet kunnen worden etc ??
Die slapende bezoeker ligt er nu eenmaal en daar verander je op dat moment niets meer aan.
Dat snap ik wel,  Echter de vergelijking gaat niet helemaal op..  De rechter heeft in verleden, het zomaar op straat dumpen van dronken personen flink veroordeeld...  Echter het komt ook veel voor dat mensen pas erg laat worden ontdekt.

EHBO-er,

Zorgplicht en zaakwaarneming zijn wel aan de orde.. Echter is een organisator ook verantwoordelijk voor het bieden van gelegenheid, en te veel schenken van alcohol..
Natuurlijk is ook de gebruiker verantwoordelijk, alleen het is lastig om hem/haar er op dat moment op aan te spreken..

Verder vind de rechter, en de vergunningverlener in diverse uitspraken dat de kroegbaas en de barman ook een belangrijke verantwoording hebben, zij verstrekken namelijk de alcohol en bieden de gelegenheid en hebben daarmee ook een zorgplicht als iemand zich niet weet te beheersen..
Ik vind jou oplossing creatief..
Bij grote dance-events, word er geprobeert om samen met verslavingszorg, ook een stuk voorlichting te geven en mensen te begeleiden. Deze mensen worden anders gemist in de reguliere hulpverlening..

Zo gaat eerste hulp en verslavingshulp lekker samen..  In een kleine kroeg werkt dat natuurlijk niet zo, maar om op de oorspronkelijke vraag steller terug te komen bij evenementen wel..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #43 Gepost op: 11 september 2006, 21:18:35
Peter,

We draaien zaken om. Mijn schoonvader was jaren geleden rector van een atheneum en werd op een gegeven door ouders aangesproken over het feit dat kindklief straal bezopen thuis kwam. Los van het feit dat niet de school, maar leerlingenvereniging dat buiten de school om organiseerde in een lokale zaal. (dat werd ook zeer helder naar de ouders toe duidelijk gemaakt) Zijn standaard vraag was altijd hoeveel geld de ouders meegegeven hadden. In dit geval was het 25 gulden (=25 echte glazen bier) Wiens schuld was is het dan ? Juist, van de school ......

Als je het "so" op laat halen door de ambulance, dan is dat maatschappellijk geaccepteerd, terwijl de taxirit 700 euro kost en het uitslaaphuis eveneens honderden euro's rekent voor de overnachting. De kwaliteit van de bedden en roomservice is bovendien vaak onder de maat.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 11 september 2006, 23:04:32
Kijk, ik zou graag de alcoholmisbruiker confronteren met z'n gedrag.. En ik vind zelf het te zot voor woorden, dat een uitbater daarvoor verantwoordelijk gesteld kan worden als zo'n iemand zijn grensen niet kent..

Echter als hulpverlener, heb ik te maken met doelstellingen die we willen bereiken in de hulpverleningsketen en de doelstellingen die een evenementenorganisator wil halen.. Daarnaast heeft ons rechtssysteem bepaalde eisen..

Naast het Recht, vind ik door samen te werken op grotere evenementen met de verslavingszorg, dat door snelle signalering en goede voorlichting je ook veel kan doen.. En door dat je tijdens het evenement, mensen snel tussen het publiek weg kan halen en ergens anders "bewaakt" kan laten uitslapen dan kan je met relatief weinig middelen toch veel bereiken.. met 10 veldbedjes, wat dekens, een paar emmers en wat handdoeken, wat drinkwater lever je een goede dienst, voor relatief weinig geld..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 13 september 2006, 00:48:25
maar waarom moet deze service gratis aangeboden worden ?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #46 Gepost op: 13 september 2006, 07:37:09
Probeer er maar eens geld voor te vangen van de 'consumenten'  ::)

Goed, aan Rescue: in de uitslaapruimte blijkt 's ochtends een van de slapers dood te zijn. Dit is niet opgemerkt omdat er 8 mensen in dezelfde ruimte rustig aan het snurken waren, en de overledene in stabiele zijligging lag zoals het hoort. Wie is er nu aansprakelijk?
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 13 september 2006, 07:43:51
Probeer er maar eens geld voor te vangen van de 'consumenten'  ::)

Goed, aan Rescue: in de uitslaapruimte blijkt 's ochtends een van de slapers dood te zijn. Dit is niet opgemerkt omdat er 8 mensen in dezelfde ruimte rustig aan het snurken waren, en de overledene in stabiele zijligging lag zoals het hoort. Wie is er nu aansprakelijk?

Is dit wel zo relistisch, het ging immers om mensen die in diepe slaap waren, niet om mensen die een medisch probleem hadden ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2006, 17:01:53
Gezondheidssituaties van mensen kunnen veranderen, daarom moet er ook medische supervisie in de ruimte aanwezig zijn.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 13 september 2006, 18:01:42
Gezondheidssituaties van mensen kunnen veranderen, daarom moet er ook medische supervisie in de ruimte aanwezig zijn.

Ja dat is de ideale situatie, maar het merendeel van de mensen gaat gewoon naar huis en slaapt daar zijn roes uit zonder medische begeleiding om de volgende ochtend/middag weer meer of minder fris op te staan.
Als we deze dronken mensen verwijzen naar een hotel of pension moeten we daar dan ook een wekadvies aan de portier geven ?

Het gaat mij allemaal een beetje te ver voor iemand die in slaap valt na wat biertjes, maar ieder zijn meug ....