Brandgevaar na een stroomstoring (nulpuntsverschuiving)

Auteur Topic: Brandgevaar na een stroomstoring (nulpuntsverschuiving)  (gelezen 5718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

korsakoff

• Gast
Gepost op: 8 september 2006, 20:06:23
Hoi allemaal,

Uitleg: vanmiddag heeft zich in een groot deel van Noord-West Friesland een stroomstoring voorgedaan waarbij korte tijd in plaats van 220 V 380 Volt op het electriciteitsnet gestaan heeft. Dit fenomeen doet zich relatief zelden voor en heet in elektrojargon een nulpuntsverschuiving.

Veel apparatuur kan daar niet zo goed tegen. Adapters branden door, voedingen raken beschadigd en harddrives gaan nog sneller dan je denkt...

Mijn vraag is nu: is iemand van jullie bekend met eventueel brandgevaar op de iets langere termijn? Je ziet dat sommige adapters (allemaal op dezelfde groep) het nu nog wel doen maar natuurlijk een forse opdoffer gehad hebben. Is jullie iets bekend van andere stroomstoringen die later leiden tot een significante stijging in het aantal kortsluitingen cq branden door kortsluiting?

Alvast dank voor jullie antwoorden!!

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #1 Gepost op: 9 september 2006, 15:25:10
Hoge stroomstoot vernielt honderden apparaten

Gepubliceerd op 09 september 2006, 12:16
Laatst bijgewerkt op 09 september 2006, 12:20

MINNERTSGA -  
Honderden huishoudens en tientallen bedrijven in de Bildthoek hebben gisteren grote schade opgelopen door een onbedoelde veel te hoge stroomstoot op het elektriciteitsnet. De spanning liep op tot bijna 300 volt.

Honderden computers, magnetrons, koelkasten en wekkerradio's hebben het begeven. Naast Minnertsga werden ook de omliggende dorpen Ried, Wier, Berlikum, Sint Jacobiparochie en Sint Annaparochie door de stroomstoot getroffen.

De storing trad op in een schakelstation van energiebedrijf Nuon in Minnertsga. Het bedrijf was daar net bezig met onderhoudswerk. Het duurde ongeveer twintig minuten voordat er weer een normale spanning op het elektriciteitsnet stond.

Het is nog niet bekend wat de oorzaak is van de stroomstoot. Gedupeerden kunnen de schade melden bij Continuon, de netbeheerafdeling van Nuon. De omvang van de schade is nog onduidelijk.

In elektronicazaak Meijer Expert in het centrum van Sint Anne was het gistermiddag een gekkenhuis door de stroomstoring. Tientallen klanten brachten kapotte adapters van hun mobiele telefoon of de modem van hun computer mee. De defecte apparaatjes gingen linea recta in een grote afvalbak.

bron: www.leeuwardercourant.nl

Ik woon dus in het gebied waar dit gebeurd is. Bij mijn broer is een wekkerradio en een babyfoon gesneuveld. Bij mij lijkt alles in orde maar nu ik de opmerking van korsakoff zo door lees dan ben ik ook wel nieuwsgierig naar eventuele gevolgen die nu (nog) niet zichtbaar zijn.
Groet Anne

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2006, 07:58:54
Da's een leuke. Natuurlijk heb je schade in een deel van de apparatuur. Te denken valt aan afname van de dikte van de mantel. Maar of dat op den duur leid tot meer brand? Ik denk dat de apparatuur tijdens zo'n 'stroomverhoging' iets sneller zal zijn gesleten dan normaal ;)
It's me!

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2006, 19:46:38
Da's een leuke. Natuurlijk heb je schade in een deel van de apparatuur. Te denken valt aan afname van de dikte van de mantel. Maar of dat op den duur leid tot meer brand? Ik denk dat de apparatuur tijdens zo'n 'stroomverhoging' iets sneller zal zijn gesleten dan normaal ;)

ik heb bij techniek altijd geleerd dat stroomsnoeren maar tot een bepaalde stroomsterkte bestand zijn. dat zou kunnen inhouden dat er niet bekabeling op springen staat denk ik. al is het nog maar de vraag of dat echt teveel was. 300 volt komt echter wel dicht in de buurt van krachtstroom voor in winkels etc en dat zijn een stuk dikkere kabels als gewoonlijk. ik denk zeker dat het niet verkeerd is om vooral de oudere snoeren te vervangen als je daar iets aan merkt. warm worden van kabels kan duiden op schade
Politie Aspirant niveau 4

salvavidas

• Brandweer Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2006, 20:11:22
ik heb bij techniek altijd geleerd dat stroomsnoeren maar tot een bepaalde stroomsterkte bestand zijn. dat zou kunnen inhouden dat er niet bekabeling op springen staat denk ik. al is het nog maar de vraag of dat echt teveel was. 300 volt komt echter wel dicht in de buurt van krachtstroom voor in winkels etc en dat zijn een stuk dikkere kabels als gewoonlijk. ik denk zeker dat het niet verkeerd is om vooral de oudere snoeren te vervangen als je daar iets aan merkt. warm worden van kabels kan duiden op schade

er is een verschil tussen spanning en stroom. een iets te hogen spanning gaat een kabel nog niet kapot van een kabel gaat kapot bij overbelasting dat wil zeggen dat het aparaat te veel stroom af neemt. maar een spanningsverhoging kunnen de snoeren en de bekabbeling in een huis installatie vaak wel aan. bij gewonen krachtstroom aansluiting (400 volt) daar worden de zelfde draad dikte voor gebruikt als in een woning. dus er zullen niet echt brand ontstaan door dat kabels zijn beschadigt. wel zou er brand kunnen ontstaan door dat er appraten zijn beschadigd. ik snap niet hoe dit heb kunnen gebeuren als energieleverangier had opgeled hadden ze een hoop elende kunnen voorkomen dit is een geval van niet veilig werken met elektrichiteit.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2006, 21:27:13
Als het goed is springt je aardlek er uit !
Die vindt het echt niet fijn als er op de nul een fase komt.

Maar er zullen zat woningen zijn waar nog niet alle groepen achter de aardlek zitten

Ton d Breejen

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2006, 22:26:06
Als het goed is springt je aardlek er uit !
Die vindt het echt niet fijn als er op de nul een fase komt.

Helaas gaat dit niet op!
 Bij een nulpunt verschuiving (bijvoorbeeld door een slechte verbinding in de meterkast) wordt welliswaar je NUL spanningvoerend t.o.v. aarde, maar het verschil van heen en terug komende stroom (Heen via de fase's en retour via de NUL) is nihil dus je aardlek schakelaar meet geen verschil en blijft lekker zitten.

Ton.

neb

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2006, 01:12:21
goedendag,

om op de eerste vraag van korsakoff terug te komen ik heb jaren geleden een een nulverschuiving in een instalatie meegemaakt na het verhelpen van de schade heb ik later nooit iets raars kunnen ontdekken aan de instalatie.
van uit mijn studie weet ik dat een instalatie rustig gedurende korte tijd over belast kan worden zonder schade op te lopen.

het is echter wel een rare gewaarwording als je zo iets meemaakt,
allerlei tls beginnen te flikkeren, enkele apperaten beginnen te roken totdat de hoofdsmeldveiligheid het begeeft.

de oorzaak van dit alles was een kortsluiting tijdens een verbouwing
hierbij ging niet de fasesmeldveligheid er uit maar de veiligheid in de nullijn.

groeten

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2006, 09:29:55
goedendag,

om op de eerste vraag van korsakoff terug te komen ik heb jaren geleden een een nulverschuiving in een instalatie meegemaakt na het verhelpen van de schade heb ik later nooit iets raars kunnen ontdekken aan de instalatie.
van uit mijn studie weet ik dat een instalatie rustig gedurende korte tijd over belast kan worden zonder schade op te lopen.

het is echter wel een rare gewaarwording als je zo iets meemaakt,
allerlei tls beginnen te flikkeren, enkele apperaten beginnen te roken totdat de hoofdsmeldveiligheid het begeeft.

de oorzaak van dit alles was een kortsluiting tijdens een verbouwing
hierbij ging niet de fasesmeldveligheid er uit maar de veiligheid in de nullijn.

groeten

Maar in dit geval ging het niet om een korte tijd maar ging er 20 minuten lang 300 volt over het electriciteitsnet. De stoppen zijn er niet uitgeslagen, ook niet bij mijn broer die wel schade aan apperatuur had.
Groet Anne

salvavidas

• Brandweer Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2006, 17:38:45
dat jou stoppen er niet uit zijn gegaan is heel gewoon een zekering gaat er teveel stroom loopt door de installatie die er voor zit overbelasting bijvoorbeeld daan gaat de zekering er uit

de waarschijnlijke storing zit in 10kvolt traffo die wordt gestuurt door een pc waarschijnlijk is er een fout in de software gekomen en heeft dit kunnen gebeuren.
de trafo transvormeerd de spanning van 10kvolt naar 230/400volt deze traffo is regelbaar wat als er belasting op de traffo komt te staan en hij gaat zich eigen niet aan passen zakt de spanning in elkaar en dan heb je geen 230 meer maar 210 volt.