Welke gebruiksfunctie is dit

Auteur Topic: Welke gebruiksfunctie is dit  (gelezen 3313 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

  • Gast
Gepost op: 14 september 2006, 14:27:52
Beste allemaal,

Ik heb een vraag over hoe ik een bepaald bouwwerk moet beoordelen. Maar voordat ik die vraag stel, eerst even een aanloopje. In een woning (woonfunctie) zitten doorgaans gezinnen. Een studentenwoning (kamerverhuur) moeten worden beoordeeld als zijnde een woonfunctie volgens het bouwbesluit wat overigens is terug te vinden in de brandveiligheidsconcepten, paragraaf 1.3. Wat een hotel, jeugdherberg is snap ik ook (logiefunctie). Maar nu het volgende. Nu de grensen met met name Oost Europese landen zijn opengesteld komt het voor dat woningen die wat prijs betreft niet verkocht worden, verhuurd worden aan een uitzendbureau. Zo’n uitzendbureau zeht tegen zo’n Oosteuropeaan: “ik heb werk, een bed met een dak erover en een koelkast vol eten” en stop er zo een stuk of wat weg in een woning. Voor de duidelijkheid, er wordt niet kamergewijs verhuurt, maar er wordt ook niet voor een bed betaald. Een woning (midden in een rijtje huizen) kan ik het ook niet noemen gelet op het toepassingsbereik van het brandveiligheidsconcept woningen. Volgens mij is het een pension dus een logie-functie. Voordat ik dan wat ga roepen moet ik eerst even terug naar het bestemmingsplan of er in die woonwijk wel een pensioen (hotel what ever) mag worden gevestigd.

Mijn vraag: kan je mijn redenatie volgen of sla ik de plank ergens mis?

Ik hoor graag van jullie.

Roelof Willemze




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2006, 17:01:33
Volgens mij is je redenatie goed!  ;)


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #2 Gepost op: 15 september 2006, 01:20:49
goedendag, het is voor mij heel duidelijk,
het uitzendburo is huurder en als zij onderverhuren moet dit stroken met het huurcontract.
staat het huurcontract onderverhuur toe zal het mij inziens als kamerverhuur moeten worden beoordeeld.

mening van een leek die dit wel leuke vragen vind.

groetjes


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2006, 08:48:48
Voor de duidelijkheid, er wordt niet kamergewijs verhuurt, maar er wordt ook niet voor een bed betaald.

Roelof zegt bovenstaande.
Hoe kun je dan staande houden dat er sprake is van een pension, i.c. een logiesfunctie?

Gewoon een woning met 5 mensen die daar gezamenlijk wonen?


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Roelof

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 september 2006, 09:10:53
Beste  allemaal,

Even reageren op Neb en Loe. Neb: wat er privaarrechtelijk is geregeld tussen verhuurder, huurder en onderhuurder is de overheid niet zo interessant. Het gaat in dit geval hoe de publiekrechtelijke toets moet worden uitgevoerd.

Loe, wat jij zegt zit wat in maar dan kom ik toch even met het toepassingsgebied van de brandveiligheidsconcept wonen, paragraaf 1.3 "Vooor dit brandveiligheidsconcept woningen en woongebouwen wordt er van uitgegaan dat ...................... dat bewoners elkaar goed kennen en verantwoordelijkheid voor elkaar nemen..................". Hiermee wordt gedoeld op een gezinssituatie. Als die lui elkaar voor het eerst hebben gezien in het busje naar hun huidige verblij dan kan ik niet zeggen dat "ze elkaar goed kennen".

Roelof


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2006, 10:01:16
Ik ben niet helemaal thuis op dit gebied maar toch...

-woonfunctie
waarbij sprake is van onderverhuur (tarief 0,00) door uitzendbureau. Waarschijnlijk zal er wel een contractje zijn, want als er geen werk meer is moeten ze het pand uit. Zonder contract is dat heel moeilijk.

-bedrijfsgebouw
Het uitzendbureau zorgt voor huisvesting van haar werknemers. I.p.v. dat ze de leegstaande bovenverdieping van het kantoorpand gebruiken, huren ze een ander pand (lees woonhuis) voor huisvesting. Maar hoe zou je het beoordelen als je toch op de bovenste verdieping van het kantoorpand lagen te slapen? Gezien de aparte status van werkgever-werknemer relatie bij uitzendbureau is dit misschien minder waarschijnlijk.

-pension/hotel functie
Als de betreffende personen geen huurder of werknemer zijn dan blijft over dat ze pension/hotel gast zijn. Het uitzendbureau verzorgt het dak van haar gasten. Tarief 0,00

Kies maar welke het beste past.


vinma

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2006, 12:28:19
"Voor dit brandveiligheidsconcept woningen en woongebouwen wordt er van uitgegaan dat ...................... dat bewoners elkaar goed kennen en verantwoordelijkheid voor elkaar nemen..................".

Héé.... da's niet zo'n handige tekstregel! Vooral omdat een dergelijke regel niet objectief te toetsen is. In mijn beleving ging ik altijd uit van de sfeer van "het voeren van een gezamenlijke huishouding". Goed dat ik deze regel weer even onder ogen krijg....!

Ik vraag me af of van onderhuur sprake kan zijn. Als (onder)huurder heb je bepaalde rechten (de Huurwet) en daar zal het betreffende uitzendbureau niet op zitten te wachten. "Klaar met je werk? Dan eruit!" In ieder geval is dan sprake van een woonfunctie: ook al heeft het brandveiligheidsconcept daar een kromme definitie voor." :o

Geen sprake van onderhuur? Dan hotel/pension!!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2006, 23:43:14
Roelof zegt bovenstaande.
Hoe kun je dan staande houden dat er sprake is van een pension, i.c. een logiesfunctie?

Gewoon een woning met 5 mensen die daar gezamenlijk wonen?


cu,
Loe

Wat als het er in plaats van 5 nu 100 zijn in een voormalig klooster??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 16 september 2006, 01:21:42
Volgens mij woon je pas officieel in een woning als je op dat adres staat ingeschreven in de basisregistratie van de gemeente...  ;)

Vanuit juridisch oogpunt is een hotel kamer ook een woning... maar toch beoordelen we die als logiesfunctie!  ;D ;D ;D

Als ik het eerste bericht lees en ik vervang uitzendbureau door 'centerparcs' en ik vervang oosteuropaan door 'werknemer' en lees het zo dat centerparcs een aantal huisjes gratis laat bewonen door werknemers als ze moeten werken op het park maar dat ze hun hoofdverblijf ergens anders hebben.... Hoe zouden jullie dit dan beoordelen??

Hoe beoordelen jullie 24 uurs posten van de brandweer..... onder welke gebruiksfunctie vallen die (even de definities in BB lezen).... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;) ;) ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #9 Gepost op: 16 september 2006, 08:49:40
Hoe beoordelen jullie 24 uurs posten van de brandweer..... onder welke gebruiksfunctie vallen die (even de definities in BB lezen)....

ehhhhhhh.....

slaapfunctie  ::) ::) ::) ::) ::)


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation