antistolling door Aspirine ?

Auteur Topic: antistolling door Aspirine ?  (gelezen 5164 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 9 december 2007, 20:42:40
Naar aanleiding van een klacht ven Hetty ( ;)) over te weinig vragen in deze categorie de volgende vraag.

Op het symposium duikgeneeskunde, wat afgelopen zaterdag in het Universitair Ziekehuis Antwerpen gehouden werd, kwam ondermeer de behandeling van decompressieziekte aan de orde.
Een van de neven effecten van belvorming in de bloedbaan is stolselvorming, om dit tegen te gaan werd in het verleden altijd geadviseerd 150 mg aspirine toe te dienen. Op het symposium werd dit advies eigenlijk weer ingetrokken met als motivatie dat het veel te lang duurt alvorens de stollingsremmende effecten van aspirine merkbaar worden.
Het kan handig zijn wanneer je het  preventief slikt, zoals bij lange intercontinentale vluchten, maar in de acute behandeling van decompressieziekte had het geen plaats meer.

Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar wat me dan weer verbaasd is dat die zelfde aspirine nog wel als acuur middel wordt voorgeschreven bij de behandeling door huisarts of ambu van bijvoorbeeld een hartinfarct.

Mijn 2 vragen zijn dan ook:

Hoe is het duikongevallen protocol op dit gebied bij jullie ?
Wat is bij jullie bekend over de vertraagde werking van aspirine waardoor het in de acute situatie weinig zin zou hebben ?

Jacques

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 december 2007, 22:01:38
Hoi Jacques,

Even een meer vanuit de huisartsenkant gerichte beantwoording van je vraag.

Je hebt inderdaad gelijk dat Aspirine voorgeschreven wordt bij de behandeling van een Acuut Coronair Syndroom, echter de gedachte hierachter is niet zozeer behandeling van het reeds ontstane stolsel maar eerder gericht op preventie van hernieuwde stolselvorming. Uit onderzoek blijkt ook dat toediening later dan 4 uur na het ontstaan van een ACS maar binnen 24 uur geen statistisch significant verschil laat zien in de reductie van de sterfte binnen één maand. Desondanks is er een consensus-afsrpaak waarin er toch voor wordtgekozen om Aspirine direct toe te dienen zodat men er van verzekerd is dat dit binnen 24 uur gegeven wordt. (Zie noot 29 van de NHG-standaard ACS)

Wanneer je kijkt naar de Tmax (=tijdstip van maximale concentratie in het bloed na inname) van acetylsalicylzuur dan is die 1/2-2 uur na orale inname. Ook niet echt een tijdsduur waardoor je in de acute situatie er veel van kan/mag verwachten.

Een duikongevallen-protocol is er niet binnen de huisartsgeneeskunde, dus daar kan ik je weinig info over geven ;)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2007, 12:22:51
Op de SEH waar ik werk is geen duik protocol. :-\

Dat Aspirine gegeven wordt in bij ACS situatie heeft denk ik meer te maken met de pré hospitale fase, omdat iemand wellciht dan in aanmerking komt voor PTCA (of I), er wordt dat Aspegic geven (en een hogere dosering)  (in ambu of op SEH doorverwijzend ziekenhuis)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2007, 19:49:37
Ascal / acetylsalicilzuur, is officieel geen antistollingsmiddel maar een plaatjesaggregatieremmer.
Ik kan mij indenken dat bij een casus zoals jij opvoert er in acute fase heparine IV (5000 EH) gegeven wordt zoals bijv. bij PCI (spoed PTCA) het geval is. gevolgd door een heparine pomp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2007, 22:32:57
Jacques,

Ik ben nog even de literatuur ingedoken en heb een vrij heldere review gevonden waarin duik-gerelateerd letsel in het algemeen wordt besproken, uiteraard ook een flink stuk over decompressie-ziekte en de behandeling daarvan. Mbt anticoagulantie is er tot aan die review (2003) geen bewijs voor aanvullende waarde gevonden (enkele zaken zoals optreden van diep-veneuze trombose uitgezonderd), ik heb in mijn zoektocht ook niks aanvullends kunnen vinden nadien, maar heb alleen gekeken naar de korte abstracts dus kan wat gemist hebben.

Artikel bevat ook een flowchart mbt eerste opvang en behandeling.

Diving emergencies. DeGorordo A, Vallejo-Manzur F, Chanin K, Varon J. [Resuscitation. 2003]

Artikel heb ik je gemaild, mochten er nog meer geïnteresseerden zijn even e-mailadres via PM  ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2007, 22:36:24
He iedereen bedankt voor de reacties, zodra ik het aanhangsel ontvang zal ik het zeker doorlezen en eens kijken wat ze er over roepen.

bedankt

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2007, 22:49:53
He iedereen bedankt voor de reacties, zodra ik het aanhangsel ontvang zal ik het zeker doorlezen en eens kijken wat ze er over roepen.

bedankt

Jacques

Oeps  :-[ idd bijlage vergeten, je hebt hem nu wel  ;)