Airwaymanagement

Auteur Topic: Airwaymanagement  (gelezen 2465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 18 augustus 2006, 17:56:07
Hoe ver mag een ambulanceverpleegkundige gaan in airwaymanagement? Kunnen verpleegkundigen zelf een cricothyrotomie verrichten met een -bijvoorbeeld- quicktrach, of moet daar een MMT arts voor komen?

Arts  www.alphalog.nl

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2006, 22:01:28
Hoe ver mag een ambulanceverpleegkundige gaan in airwaymanagement? Kunnen verpleegkundigen zelf een cricothyrotomie verrichten met een -bijvoorbeeld- quicktrach, of moet daar een MMT arts voor komen?

Voorzover ik weet mogen zij aleen een naaldconiotomie verrichten, dit is afdoende om korte tijd te overbruggen (denk aan 15-30 minuten) maar zal dus altijd gevolgd moeten worden door een definitieve oplossing. Afhankelijk van de ambulance-dienst hebben ze hiervoor een setje op de wagen liggen of gebruiken ze één of meerdere dikke venflons.

Bij een naaldconiotomie wordt ook gebruik gemaakt van het membraan tussen cricoïd (eerste ring kraakbeen onder je adamsappel)en thyroïd (je adamsappel) door er, ipv chirurgisch een toegang te creëren, een dikke naald doorheen te steken. Gezien het smalle lumen wat hierdoor ontstaat is dit dus niet afdoende voor langere tijd.

Zie o.a. ook deze thread http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7008.0 over de coniotomie.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2006, 14:09:41
Een quick-trach mag gebruikt worden door ambulanceverpleegkundigen. Is gelijk aan het inbrengen van een aantal venflons,echter is het lumen van de quick-trach een struk groter (p/m 5mm schat ik).
Hierdoor iets makkelijker te beademen.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Ridder Pim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2006, 04:10:01
Klopt, maar het is van de dienst afhankelijk of je die ook daadwerkelijk in je standaarduitrusting hebt.
Meestal is het te duur (te gek voor woorden, maar dat speelt dus ook mee)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2006, 08:28:50
??? Wat kost zo'n quicktrachje dan? En je gebruikt hem toch niet dagelijks....
Arts  www.alphalog.nl

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2006, 14:56:38
ik  weet niet wat ze kosten maar het feit dat je ze zelden gebruikt is denk ik het probleem, want dan moet je ze regelmatig weggooien omdat ze niet meer steriel zijn, en dat vindt de manager niet leuk, dingen weggooien
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan